Directe aanleiding voor uitvallen Verstappen in GP Australië onthuld
De grote vraag na de Formule 1 Grand Prix van Australië binnen Red
Bull was: hoe heeft de rem het rechtsachter op de RB20 van Max
Verstappen zo spectaculair kunnen begeven? Teambaas Christian
Horner legde al uit dat vanaf de start van de race de remklauw zich
vastgreep op de remschijf. Maar wat was dáár dan weer de oorzaak
van? Een montagefout wellicht? Voor die uitleg moeten we
terugvallen op de eerste analyse die remfabrikant Brembo in
samenwerking met de engineers van Red Bull heeft uitgevoerd.
Artikel gaat verder onder de afbeelding . Hydraulische leiding
Daaruit kwam naar voren dat het probleem hoogstwaarschijnlijk
veroorzaakt was door de hydraulische leiding richting de
rechterachterkant van de wagen, waarin nog wat restdruk zat. Dat
maakte dat de remklauw werd aangetrokken alsof er op het rempedaal
werd getrapt. Die langdurige wrijving maakte dat de temperatuur in
no-time tot ver boven operationele waarden opliep. Dat zorgde er op
zijn beurt weer voor dat de remtrommel, waarvan hierboven de
complexiteit met betrekking tot de diverse ventilatiekanalen goed
te zien is, vlam vatte.
Bull was: hoe heeft de rem het rechtsachter op de RB20 van Max
Verstappen zo spectaculair kunnen begeven? Teambaas Christian
Horner legde al uit dat vanaf de start van de race de remklauw zich
vastgreep op de remschijf. Maar wat was dáár dan weer de oorzaak
van? Een montagefout wellicht? Voor die uitleg moeten we
terugvallen op de eerste analyse die remfabrikant Brembo in
samenwerking met de engineers van Red Bull heeft uitgevoerd.
Artikel gaat verder onder de afbeelding . Hydraulische leiding
Daaruit kwam naar voren dat het probleem hoogstwaarschijnlijk
veroorzaakt was door de hydraulische leiding richting de
rechterachterkant van de wagen, waarin nog wat restdruk zat. Dat
maakte dat de remklauw werd aangetrokken alsof er op het rempedaal
werd getrapt. Die langdurige wrijving maakte dat de temperatuur in
no-time tot ver boven operationele waarden opliep. Dat zorgde er op
zijn beurt weer voor dat de remtrommel, waarvan hierboven de
complexiteit met betrekking tot de diverse ventilatiekanalen goed
te zien is, vlam vatte.
