Matig Red Bull in zeldzaam rijtje verliezers van GP Australië
Wie dit weekend vroeg de wekker zette, kreeg een mooie en
verrassende race voorgeschoteld. Voor de Nederlandse fans was het
natuurlijk jammer dat Max Verstappen vroeg uitviel tijdens de Grand
Prix van Australië, maar verder gebeurde er genoeg. En zo waren er
uiteraard weer voldoende winnaars en verliezers aan te wijzen.
Winnaars Ferrari Aan vertrouwen geen gebrek bij Ferrari na de Grand
Prix van Australië. De Scuderia zat er het hele weekend lekker bij
en profiteerde optimaal van de uitvalbeurt van Verstappen. De
zaterdag viel misschien een beetje tegen - Carlos Sainz en Charles
Leclerc hadden ongetwijfeld op poleposition gehoopt -, maar in de
race sloeg Ferrari toe. Van tevoren leek het er al op dat Ferrari
Verstappen kon bedreigen. De longruns zagen er ontzettend goed uit
en matchten op zijn minst de tijden van Red Bull. Zo ver zou het
uiteindelijk dus niet eens komen. De rem van Verstappen ging in
rook op, waarna Sainz en Leclerc op overtuigende wijze naar een
dubbelzege reden. Vooral het weekend van Sainz was gedenkwaardig.
De Spanjaard moest twee weken geleden nog onder het mes en reed
zondag op dominante wijze naar de overwinning. Het zal hem
ongetwijfeld helpen in de jacht op een nieuw stoeltje voor 2025.
Het is uiteraard wel nog de vraag of Ferrari deze lijn kan
voortzetten. In dat geval wordt het een zeer spannend seizoen. Yuki
Tsunoda Yuki Tsunoda is hard op weg om de onbetwiste kopman van RB
te worden en solliciteert ook openlijk naar het Red Bull-stoeltje
voor 2025. De Japanner laat teamgenoot Daniel Ricciardo tot nu toe
alle hoeken van het circuit zien en scoorde in Australië kostbare
punten voor het team. Tsunoda schopte het tot Q3 met een knap
rondje en reed een dag later een solide race. Stiekem was een
puntenfinish nooit een vraagteken. Tsunoda profiteerde na de race
ook nog van de straf voor Fernando Alonso. Uiteindelijk werd het
een knappe zevende plaats en steeg RB naar de zesde plaats in het
constructeurskampioenschap. Daar kan je mee thuiskomen. Haas Wie
had aan het begin van het seizoen gedacht dat Haas een dubbele
puntenfinish zou binnenslepen in Australië? Waarschijnlijk helemaal
niemand. Nico Hulkenberg en Kevin Magnussen flikten het toch en
lieten zo zien dat Haas in het middenveld kan wedijveren. Het is
best wel knap dat het juist in Australië lukte, want het Albert
Park Circuit was wegens graining niet zo lief voor de bandjes.
Vorig jaar was bandenslijtage de achilleshiel van het Amerikaanse
team, maar nu niet meer. Hulkenberg en Magnussen reden een
constante race, versloegen Alex Albon in een rechtstreeks en fel
gevecht en eindigden op de negende en tiende plaats. En zo heeft
Haas in navolging van de Grand Prix van Saoedi-Arabië opnieuw wat
te vieren. Verliezers Red Bull Red Bull kende voor het eerst in
lange tijd een matig Grand Prix-weekend. Verstappen en Sergio Perez
zaten er op vrijdag al niet lekker bij, al verdoezelde Verstappen
dat door poleposition te pakken. Een dag later sloeg het noodlot
echter toe bij de Nederlander. Verstappen had vanaf de start een
remprobleem en moest zijn RB20 al rokend in de garage parkeren. Het
was zijn eerste uitvalbeurt sinds de Grand Prix van Australië in
2022. Bij Perez ging het niet veel beter. De Mexicaan was niet snel
genoeg en tot overmaat van ramp hing er een tear-off van Alonso
onder zijn auto. Het gevolg? Minder downforce, veel bandenslijtage
en de vijfde plaats als resultaat. Moet Red Bull Ferrari echt gaan
vrezen of was het een zeldzame mispeer? We gaan het zien in Japan.
Mercedes Het dolende Mercedes vertrok met 0 punten uit Australië.
Het team uit Brackley was het gehele weekend onzichtbaar en zag
Lewis Hamilton en George Russell uitvallen in de race. Hamilton,
die ook al een dramatische kwalificatie afwerkte, moest zijn auto
met een motorprobleem langs de baan parkeren, terwijl George
Russell in de laatste ronde crashte na een fel gevecht met Alonso.
En daar gaat het eigenlijk al mis voor Mercedes. Het team vecht met
Aston Martin om een zesde plaats in de races en kan Red Bull,
Ferrari en McLaren niet bijhouden. Het is gewoon niet goed genoeg
voor het derde jaar op rij. Mercedes wil om titels strijden en moet
snel met een oplossing komen om dit seizoen nog enigszins te laten
slagen. De klok tikt. Daniel Ricciardo De klok tikt ook voor Daniel
Ricciardo. De lokale held riep in de winter dat hij in 2025 voor
Red Bull wil rijden, maar presteert voorlopig ondermaats en moet
eerder vrezen dat hij zijn RB-zitje verliest. Ook in Australië werd
het weer pijnlijk duidelijk dat Ricciardo worstelt. Waar Tsunoda Q3
wist te halen, moest Ricciardo het met de achttiende plaats doen
nadat hij track limits overschreed. En ook in de race was het niet
zo best. Ricciardo eindigde op de twaalfde plaats en hield alleen
de bolides van Alpine en Stake F1 achter zich. Autsj... Williams
Ai, ai, ai, wat was het een pijnlijk weekend voor Williams. Alex
Albon schreef in de eerste vrije training zijn bolide helemaal af,
wat Williams en vooral teambaas James Vowles met een enorm probleem
opzadelde. Het team uit Grove had geen reservechassis bij zich en
moest met één auto het weekend voortzetten. Uiteindelijk moest
Logan Sargeant wijken om de kans op punten te maximaliseren. Albon
zou zijn auto besturen. Vanuit sportief oogpunt was dat een logisch
besluit, maar het blijft een bijzonder verhaal. In de Formule 1 is
het tegenwoordig uit den boze om te weinig reserveonderdelen te
hebben. Sargeant sprak van het 'pijnlijkste moment uit zijn
carrière', dus Williams moet letterlijk en figuurlijk wat scherven
bij elkaar gaan rapen. Stake F1 Het is na de Grand Prix van
Australië wel duidelijk dat Stake F1 een probleem heeft. De bolide
is zo slecht nog niet, maar de pitstops zijn dat wel. In Melbourne
ging het voor de derde keer op rij fout, waardoor een goed
resultaat weer niet mogelijk was. Na afloop kreeg Stake F1 ook nog
een boete omdat er een wielmoer door de pitstraat stuiterde.
Valtteri Bottas en Guanyu Zhou zullen er moedeloos van worden.
verrassende race voorgeschoteld. Voor de Nederlandse fans was het
natuurlijk jammer dat Max Verstappen vroeg uitviel tijdens de Grand
Prix van Australië, maar verder gebeurde er genoeg. En zo waren er
uiteraard weer voldoende winnaars en verliezers aan te wijzen.
Winnaars Ferrari Aan vertrouwen geen gebrek bij Ferrari na de Grand
Prix van Australië. De Scuderia zat er het hele weekend lekker bij
en profiteerde optimaal van de uitvalbeurt van Verstappen. De
zaterdag viel misschien een beetje tegen - Carlos Sainz en Charles
Leclerc hadden ongetwijfeld op poleposition gehoopt -, maar in de
race sloeg Ferrari toe. Van tevoren leek het er al op dat Ferrari
Verstappen kon bedreigen. De longruns zagen er ontzettend goed uit
en matchten op zijn minst de tijden van Red Bull. Zo ver zou het
uiteindelijk dus niet eens komen. De rem van Verstappen ging in
rook op, waarna Sainz en Leclerc op overtuigende wijze naar een
dubbelzege reden. Vooral het weekend van Sainz was gedenkwaardig.
De Spanjaard moest twee weken geleden nog onder het mes en reed
zondag op dominante wijze naar de overwinning. Het zal hem
ongetwijfeld helpen in de jacht op een nieuw stoeltje voor 2025.
Het is uiteraard wel nog de vraag of Ferrari deze lijn kan
voortzetten. In dat geval wordt het een zeer spannend seizoen. Yuki
Tsunoda Yuki Tsunoda is hard op weg om de onbetwiste kopman van RB
te worden en solliciteert ook openlijk naar het Red Bull-stoeltje
voor 2025. De Japanner laat teamgenoot Daniel Ricciardo tot nu toe
alle hoeken van het circuit zien en scoorde in Australië kostbare
punten voor het team. Tsunoda schopte het tot Q3 met een knap
rondje en reed een dag later een solide race. Stiekem was een
puntenfinish nooit een vraagteken. Tsunoda profiteerde na de race
ook nog van de straf voor Fernando Alonso. Uiteindelijk werd het
een knappe zevende plaats en steeg RB naar de zesde plaats in het
constructeurskampioenschap. Daar kan je mee thuiskomen. Haas Wie
had aan het begin van het seizoen gedacht dat Haas een dubbele
puntenfinish zou binnenslepen in Australië? Waarschijnlijk helemaal
niemand. Nico Hulkenberg en Kevin Magnussen flikten het toch en
lieten zo zien dat Haas in het middenveld kan wedijveren. Het is
best wel knap dat het juist in Australië lukte, want het Albert
Park Circuit was wegens graining niet zo lief voor de bandjes.
Vorig jaar was bandenslijtage de achilleshiel van het Amerikaanse
team, maar nu niet meer. Hulkenberg en Magnussen reden een
constante race, versloegen Alex Albon in een rechtstreeks en fel
gevecht en eindigden op de negende en tiende plaats. En zo heeft
Haas in navolging van de Grand Prix van Saoedi-Arabië opnieuw wat
te vieren. Verliezers Red Bull Red Bull kende voor het eerst in
lange tijd een matig Grand Prix-weekend. Verstappen en Sergio Perez
zaten er op vrijdag al niet lekker bij, al verdoezelde Verstappen
dat door poleposition te pakken. Een dag later sloeg het noodlot
echter toe bij de Nederlander. Verstappen had vanaf de start een
remprobleem en moest zijn RB20 al rokend in de garage parkeren. Het
was zijn eerste uitvalbeurt sinds de Grand Prix van Australië in
2022. Bij Perez ging het niet veel beter. De Mexicaan was niet snel
genoeg en tot overmaat van ramp hing er een tear-off van Alonso
onder zijn auto. Het gevolg? Minder downforce, veel bandenslijtage
en de vijfde plaats als resultaat. Moet Red Bull Ferrari echt gaan
vrezen of was het een zeldzame mispeer? We gaan het zien in Japan.
Mercedes Het dolende Mercedes vertrok met 0 punten uit Australië.
Het team uit Brackley was het gehele weekend onzichtbaar en zag
Lewis Hamilton en George Russell uitvallen in de race. Hamilton,
die ook al een dramatische kwalificatie afwerkte, moest zijn auto
met een motorprobleem langs de baan parkeren, terwijl George
Russell in de laatste ronde crashte na een fel gevecht met Alonso.
En daar gaat het eigenlijk al mis voor Mercedes. Het team vecht met
Aston Martin om een zesde plaats in de races en kan Red Bull,
Ferrari en McLaren niet bijhouden. Het is gewoon niet goed genoeg
voor het derde jaar op rij. Mercedes wil om titels strijden en moet
snel met een oplossing komen om dit seizoen nog enigszins te laten
slagen. De klok tikt. Daniel Ricciardo De klok tikt ook voor Daniel
Ricciardo. De lokale held riep in de winter dat hij in 2025 voor
Red Bull wil rijden, maar presteert voorlopig ondermaats en moet
eerder vrezen dat hij zijn RB-zitje verliest. Ook in Australië werd
het weer pijnlijk duidelijk dat Ricciardo worstelt. Waar Tsunoda Q3
wist te halen, moest Ricciardo het met de achttiende plaats doen
nadat hij track limits overschreed. En ook in de race was het niet
zo best. Ricciardo eindigde op de twaalfde plaats en hield alleen
de bolides van Alpine en Stake F1 achter zich. Autsj... Williams
Ai, ai, ai, wat was het een pijnlijk weekend voor Williams. Alex
Albon schreef in de eerste vrije training zijn bolide helemaal af,
wat Williams en vooral teambaas James Vowles met een enorm probleem
opzadelde. Het team uit Grove had geen reservechassis bij zich en
moest met één auto het weekend voortzetten. Uiteindelijk moest
Logan Sargeant wijken om de kans op punten te maximaliseren. Albon
zou zijn auto besturen. Vanuit sportief oogpunt was dat een logisch
besluit, maar het blijft een bijzonder verhaal. In de Formule 1 is
het tegenwoordig uit den boze om te weinig reserveonderdelen te
hebben. Sargeant sprak van het 'pijnlijkste moment uit zijn
carrière', dus Williams moet letterlijk en figuurlijk wat scherven
bij elkaar gaan rapen. Stake F1 Het is na de Grand Prix van
Australië wel duidelijk dat Stake F1 een probleem heeft. De bolide
is zo slecht nog niet, maar de pitstops zijn dat wel. In Melbourne
ging het voor de derde keer op rij fout, waardoor een goed
resultaat weer niet mogelijk was. Na afloop kreeg Stake F1 ook nog
een boete omdat er een wielmoer door de pitstraat stuiterde.
Valtteri Bottas en Guanyu Zhou zullen er moedeloos van worden.
