Alonso niet voor het eerst beschuldigd van veroorzaken crash concurrent

We schrijven het jaar 2003. Het is het eerste jaar van Fernando
Alonso als fulltime coureur bij Renault, nadat hij in 2001 op
indrukwekkende wijze debuteerde en in 2002 als reservecoureur aan
de zijlijn stond. Tijdens de Europese Grand Prix van dat jaar,
verreden op de Nürburgring, zagen we een crash van David Coulthard,
die wat weg had van de crash van George Russell afgelopen zondag in
Australië. De Schot was in de achtervolging op Alonso, maar verloor
de controle over zijn bolide, nadat de Renault-coureur wat vroeger
remde dan hij eerder deed. Coulthard moest Alonso ontwijken,
waarbij hij de controle over zijn McLaren verloor en crashte. De
beelden daarvan zien hier te zien . Na de race wilde Coulthard, net
zoals Russell, niet zeggen dat Alonso het expres deed, maar wel
wees hij op ander gedrag. "Het zou teleurstellend zijn als dit
opzettelijk was. Het is niet alsof ik mijn banden blokkeerde en
besloot om rechts af te slaan om hem niet te raken." "Ik heb niet
eens kunnen remmen en moest uitwijken - ik weet aan de hand van
mijn data dat hij tien meter eerder remde dan de ronde daarvoor. Je
moet de gasten waarmee je racet kunnen vertrouwen. Ik heb geen
reden om Fernando niet te vertrouwen. Ik wil geen schandaal
creëren, maar ik was geschokt toen ik zag hoe vroeg hij op de rem
ging staan. Dat is erg lastig om te bevatten. Hij behaalt
uiteindelijk punten en ik zie er silly uit, omdat ik van de baan
raakte", aldus Coulthard. Alonso was niet onder de indruk. Zijn
uitleg 21 jaar geleden kwam nagenoeg overeen met zijn uitleg
afgelopen weekend. Hij wees namelijk op problemen met zijn auto,
iets wat hij afgelopen weekend ook deed. Wijzen op een betere exit,
deed hij echter niet. "De stewards wilden weten wat er gebeurde. Ik
heb hen verteld dat ik wat problemen had en daarom wat vroeger
moest remmen in die ronde. Serieuze problemen waren het niet, David
zat gewoon wat te dicht op me. Uiteindelijk heb ik mijn positie
kunnen verdedigen, ook later tegen Michael Schumacher, dus het was
een uitstekend resultaat. Verdedigd op een faire manier." De
stewards oordeelden overigens ook dat de zaak geen straf waard was.
Na het bekijken van alle telemetrie en het horen van de coureurs,
besloten zij dat de zaak zonder straf afgehandeld kon worden.
Afgelopen weekend was dat anders: er volgden twintig seconden
straf. In Melbourne remde hij echter geen tien, maar honderd meter
vroeger dan hij eerder deed."

Top Headlines

Oudere Top Headlines