Vasseur: "Het bewijs dat we Red Bull tot fouten kunnen dwingen"

Voor Ferrari was de Grand Prix van Australië een groot succes. Max
Verstappen viel vroeg uit, waarna Carlos Sainz en Charles Leclerc
een dubbelzege binnensleepten. Sowieso was de Scuderia op dreef,
want het was maar de vraag of Verstappen zonder uitvalbeurt wel de
winst had kunnen pakken. Ferrari kon Red Bull uitdagen en dat was
een verrassing na de dominante vertoningen in Bahrein en
Saoedi-Arabië. Maar weet Ferrari-teambaas Fred Vasseur waarom het
verschil tussen Red Bull en Ferrari kleiner was in Australië? "Nee,
want ik ben niet gefocust op Red Bull. Wij hebben een enorme stap
gezet. Het klopt dat we vorig jaar over één ronde ook niet heel
slecht waren, maar ik denk dat we vooral beter zijn geworden op
verschillende bandencompounds en qua stints. De auto is veel fijner
te besturen en de coureurs kunnen hem veel makkelijker
ontwikkelen." Uitdagen Vasseur ziet Ferrari groeien. "Ik denk dat
we vertrouwen opbouwen, maar dat was aan het einde van vorig
seizoen ook al zo. Dit weekend is het bewijs dat we Red Bull een
beetje onder druk kunnen zetten als alles samenvalt. Ik ben er
alleen niet zeker van dat we dat elk weekend voor elkaar gaan
krijgen. Maar als ze onder druk staan, gaan ze meer fouten maken,
dus we moeten dit voortzetten." Ferrari kwam vorig jaar ook goed
voor de dag in Las Vegas, waar graining ook een probleem was. Is
dat toevallig? "Ik weet niet of het toevallig is, maar we zijn
sterk als die situatie zich voordoet. Maar Charles was in Djedda
ook in staat om de snelste raceronde te rijden in de slotfase. Dat
betekent dat we de goede richting op gaan als het om
bandenmanagement gaat. Ik wil alleen nog niet te snel conclusies
trekken." Er is wel naar bandenmanagement gekeken in de winter,
stelt Vasseur. "Ik weet niet of het een ontwikkelingsrichting
betreft, maar het is waar dat de auto vorig jaar moeilijk te
besturen was in de race. We moesten een stapje extra zetten,
waardoor we de banden beschadigden. Dan kom je in een negatieve
spiraal terecht. De coureurs weten bij deze auto beter wat de
limieten zijn. Daarom is het ook makkelijker om de banden te
managen. Ze hebben meer controle."

Top Headlines

Oudere Top Headlines