De Vries reageert op kritiek: "Verwacht je dat Hulkenberg volgende F1-race wint?"

Het zijn twaalf drukke maanden geweest voor Nyck de Vries, mede
omdat de Nederlander in drie verschillende categorieën heeft
gereden. De Vries begon in 2023 als rookie aan een Formule
1-avontuur bij AlphaTauri en wees een Formule E-stoeltje bij
Maserati en een WEC-stoeltje bij Toyota af. Met zijn overstap naar
het zusterteam van Red Bull werd De Vries de eerste Formule
E-coureur die de overstap naar de Formule 1 wist te maken. Maar
zoals gezegd ging alles razendsnel voor de Formule E-wereldkampioen
van 2020/21. De Vries werd na tien races namelijk al vervangen door
Daniel Ricciardo en kwam zo om de verkeerde redenen in het nieuws.
Voor het grootste deel van 2023 had hij ineens geen stoeltje meer,
maar gezien zijn snelheid, talent en natuurlijke aanleg was het
niet verrassend dat er na een periode van bezinning snel
aanbiedingen op tafel kwamen. De coureur keerde begin 2024 namens
Mahindra Racing terug in de Formule E en hij maakt inmiddels ook
deel uit van het WEC-programma van Toyota. De Vries slaagde erin om
de teleurstellingen achter zich te laten en stelde ook dat het
Formule 1-avontuur een gesloten boek voor hem is. In een exclusief
interview met RacingNews365 geeft De Vries aan dat hij een mooi
programma heeft. "Ik voel me geweldig", vertelt De Vries. "Ik ben
heel blij bij Mahindra en met de programma's die ik heb. De
combinatie van de Formule E en het WEC zorgt ervoor dat ik van de
beide kampioenschappen kan genieten. Met Mahindra staan we nog niet
waar we willen staan, maar we geloven allemaal in dit project. Ik
zie dat we de hele tijd kleine stapjes zetten, ook al vertaalt zich
dat nog niet per se in zichtbare resultaten. Wel bouwen we aan een
fundament. Ik voel me dus heel goed." Nieuwe generatie auto's De
Vries scoorde tot nu toe geen punten sinds zijn terugkeer in de
Formule E, iets wat wellicht toe te schrijven valt aan het feit dat
hij geen race-ervaring heeft met de auto's uit het Gen3-tijdperk.
Het is het tweede jaar dat de Formule E de bolides gebruikt. De
Vries testte de auto wel voor hij naar AlphaTauri vertrok, maar
heeft nog tijd nodig om zich comfortabel te voelen in de Mahindra
M10Electro. "De auto is een beetje anders", vertelt De Vries. "Ik
moet er nog steeds aan wennen en het kost wat tijd om volledig aan
een auto te wennen. De nieuwe auto's zijn zeer specifiek, met een
tweede motor aan de voorkant die ervoor zorgt dat we vertragen met
de beide elektromotoren. Het klinkt simpel om een motor toe te
voegen die je helpt af te remmen, maar het maakt de auto veel
geavanceerder. Qua software en bediening is er veel meer mogelijk."
De Vries kon daarom ook nog niet echt tegen andere coureurs racen.
"Tot nu toe heb ik het racen in een groep nog niet echt ervaren.
Het is nog steeds een leerproces, maar dat geldt voor het gehele
team. We genieten ervan." Kritiek Niet geheel verrassend krijgt De
Vries ook kritiek nu hij in de Formule E rijdt, vooral omdat de
goede prestaties nog uitblijven. Mahindra heeft het moeilijk nu het
pakket niet competitief is, al zijn ze er wel open over. Het team
is met een project voor de lange termijn bezig en De Vries zet zich
onvoorwaardelijk in. Mahindra moet echter wel belangrijke
veranderingen doorvoeren in de aanloop naar de introductie van de
Gen 3.5-bolide voor seizoen 11 in 2025. De Vries leest de kritiek
niet, maar slaat wel terug naar degenen die hem en Mahindra
bekritiseerden zonder kennis van de Formule E te hebben.
"Allereerst ben ik me niet echt bewust van de kritiek. Ik denk dat
het allemaal draait om verwachtingen en realisme. Ik lees het niet,
want ik probeer negativiteit te vermijden. Hebben ze (de critici
red.) de Formule E gevolgd? Zijn ze zich ervan bewust dat het team
vorig jaar achteraan eindigde, zonder dat ze de hardware
veranderden?" De Nederlander verwijst ook naar de Formule 1.
"Verwacht je dat Nico Hulkenberg de volgende Grand Prix gaat
winnen? Eerlijk gezegd heb ik er niet veel over te zeggen. We
richten ons op onszelf. We grijpen onze eigen, interne, kleine
overwinningen, mede omdat we ze nog moeten pakken. Anders raak je
gefrustreerd. Ik geniet echt van de vooruitgang, het team en het
fundament dat we samen aan het bouwen zijn. Hopelijk volgt de
beloning op korte termijn."

Top Headlines

Oudere Top Headlines