Red Bull-kopstuk: "Op dat vlak zijn we nog niet het beste F1-team"
Waarschijnlijk is perfectie nooit te vinden in de Formule 1, maar
dat betekent niet dat men er bij de F1-teams niet naar streeft.
Gezien de dominantie van Red Bull de afgelopen jaren zou je zeggen
dat de technisch directeur van het team het gevoel heeft dat de
perfectie wordt benaderd, maar niets blijkt minder waar te zijn. In
een exclusief interview met RacingNews365 laat Pierre Wache
duidelijk merken dat hij en zijn team nog altijd niet het gevoel
hebben dat ze de perfecte wagen hebben gebouwd. "Ik weet niet wat
de concurrentie weet, maar ik weet wel dat ik niet alles weet en
dat we met het team nog altijd hard bezig zijn om alles te weten te
komen", reageert Wache met een lach wanneer we hem vragen of hij
met zijn Michelin-achtergrond wellicht een voordeel heeft. De
Fransman werkte in zijn begintijd in de Formule 1 namelijk voor
Michelin, dat in die tijd nog banden leverde aan verschillende
F1-teams. "Ik weet daarom niet of het een voordeel is dat ik bij
Michelin heb gewerkt, maar ik weet wel dat de kennis die ik daar
heb opgedaan me op dit moment helpt als het gaat om de banden
waarmee we racen." "Bij wijzigingen die we doorvoeren om de banden
beter te laten werken, weet je namelijk dat je ook iets moet
opgeven in de bolide. Het gaat altijd ten koste van iets wanneer je
de banden probeert te sparen. Dat zie je bijvoorbeeld terug in de
kwalificatie, waarin we niet het beste team zijn. Soms betalen we
daar de prijs voor, doordat we iets niet begrijpen, daar ben ik
zeker van. We moeten dan namelijk een keuze maken om de afstelling
meer op racepace in te zetten, maar daardoor offeren we dus wel de
kwalificatie wat op. Wanneer we dat aspect van de bolide beter
zouden begrijpen, zouden we dus goed kunnen zijn in zowel de
kwalificatie als de race. We missen echter nog wat informatie om
dat voor elkaar te krijgen." Het is een stelling waar de
concurrentie ongetwijfeld van gaat bibberen, gezien de dominantie
van Verstappen in de kwalificatie. Dat het voor Red Bull lastig is
om zowel in de kwalificatie als de race dominant te zijn, komt mede
door de huidige generatie F1-bolides. Iets waar ieder team mee
worstelt. Huidige generatie F1-bolides "Het komt niet alleen door
de huidige bolides dat het lastiger is om een goede setting en
balans te vinden tussen de set-ups voor de kwalificatie en de
race", stelt Wache. "De banden spelen ook een rol. De achterbanden
zijn bijvoorbeeld een stuk breder geworden. Daar komt het
'ground-effect' van de huidige generatie bolides nog bij. Het is
daarom lastiger om zowel met weinig als veel brandstof te rijden,
omdat de wagen heel anders tot de grond komt te staan in beide
gevallen. Dat verschil is te merken voor de coureur, maar ook wat
betreft de slijtage van de banden dat enorm verschilt in beide
situaties." "Het is daarom heel lastig om de perfecte balans te
vinden in een optimale setting voor de kwalificatie en de race. De
combinatie van deze factoren maakt het naar mijn mening heel lastig
om een ideale setup te vinden voor de huidige generatie bolides."
Naast de trainingssessies gedurende een raceweekend, is het echter
wel een voordeel voor de teams dat ze gebruik kunnen maken van
simulaties uit de fabriek. "De simulaties spelen op dit moment een
onwijs belangrijke rol in de Formule 1. Een paar millimeter op
aerodynamisch gebied kan namelijk het verschil maken met de huidige
bolides. Vervolgens moet je op het circuit echter nog altijd wel
wat kleine aanpassingen doorvoeren, maar het eerste werk wordt
allemaal al voorafgaand aan het weekend gereed gemaakt. Hoe
belangrijk dat werk in de fabriek is, zag je vorig jaar in
Singapore. Daar gingen we totaal de verkeerde kant op en dat konden
we gedurende het weekend ook niet meer op orde krijgen. We vonden
onze weg niet meer terug en dat was echt een verlies voor het
complete team. Daar speelden we allemaal een rol in. Iedereen zal
dan ook gemotiveerd zijn om dat dit jaar niet meer te laten
gebeuren in Singapore", vertelt Wache met een glimlach op het
gezicht. "Op een circuit als Singapore of bijvoorbeeld Monaco, zie
je wel dat het lastig voor ons is. Dat komt omdat we in de
kwalificatie nog niet helemaal top zijn. Op stratencircuits kan je
dat niet zomaar compenseren in de race, aangezien coureurs daar
lastig kunnen inhalen. Zo waren er ook andere races in 2023 waarin
we niet helemaal perfect waren, maar alsnog de race konden winnen.
Dat was voor het grote publiek echter minder duidelijk dan het
weekend in Singapore." Waarom koos Red Bull in 2024 voor een ander
concept? Wache verwijst naar het feit dat Red Bull op Singapore na
alle races wist te winnen in 2023. Daarom lijkt het erop alsof Red
Bull allemaal eenvoudige overwinningen aaneenrijgt, wat
logischerwijs niet zo is. Iedere race moet het gehele team alles
uit de kast halen om de overwinning te pakken. "Tijdens
raceweekenden op stratencircuits proberen we ons wel iets meer te
richten op het vinden van de juiste kwalificatiesetting, maar dat
is lastiger voor ons", voegt Wache nog toe. Tijdens de Grand Prix
van Australië werd het gedurende het weekend duidelijk dat Red Bull
het wederom lastig had met het vinden van de juiste setup, al
veroverde Verstappen wel poleposition. Wat dat betreft lijken de
RB19 en RB20 nog wel op elkaar, terwijl de bolides op het oog veel
van elkaar verschillen. Waarom koos Red Bull qua concept eigenlijk
voor zo'n groot verschil in 2024, terwijl men in 2023 zo succesvol
was? "Ons aerodynamisch team heeft fantastisch werk afgeleverd. Zij
hebben het nieuwe pakket zo ontwikkeld, dat er uiteindelijk meer
vrijheid is om de bolide verder door te ontwikkelen binnen het
huidige concept. Zie het huidige concept daarom niet als de ultieme
versie, maar we hebben wel meer doorontwikkelingsmogelijkheden
gecreëerd. Daarnaast is het mooi om te zien dat alles goed werkt
met dit concept en dat de correlatie tussen de simulaties en het
circuit ook precies overeen kwamen." Red Bull begon zeer vroeg aan
de ontwikkeling van de RB20, mede omdat men zo succesvol was in
2023. Ondanks dat het team op dit moment nog altijd een grote
voorsprong op de concurrentie lijkt te hebben, wil dat niet zeggen
dat men volgend jaar anders te werk zal gaan. "Ondanks dat de
regels voor dit jaar en volgend jaar hetzelfde zijn, wil het niet
zeggen dat we volgend jaar niet weer met een ander concept aan de
start staan. Dat hangt allemaal af van wat we vinden in de
onderzoeken voor de creatie van de nieuwe bolide." "Als we zien dat
een ander concept ons een grote voorsprong zal geven, dan zullen we
zeker voor dat andere concept gaan. Terugkijkend naar vorig jaar,
toen wist je nog dat er twee seizoenen zouden komen in de huidige
regelgeving. Daardoor wist je dus ook dat wanneer het concept niet
zou werken, je nog tijd had om dingen te herstellen. Je kon daarom
een risico nemen. Het natuurlijke proces is dat je verder gaat op
basis van het huidige concept, maar het is niet uitgesloten dat je
toch weer overstapt naar een nieuw concept." "Je moet telkens
open-minded te werk gaan. Stilstand is achteruitgang in deze
wereld. Daarom moeten we telkens weer op zoek gaan naar hoe we
onszelf kunnen verbeteren. Wat je nieuw weet te vinden, is namelijk
wat je de voorsprong oplevert", aldus Wache, die de concurrentie
duidelijk nog niet wijzer wil maken. Net als in de afgelopen jaren
is de honger duidelijk nog niet gestild bij de Fransman en Red Bull
Racing.
dat betekent niet dat men er bij de F1-teams niet naar streeft.
Gezien de dominantie van Red Bull de afgelopen jaren zou je zeggen
dat de technisch directeur van het team het gevoel heeft dat de
perfectie wordt benaderd, maar niets blijkt minder waar te zijn. In
een exclusief interview met RacingNews365 laat Pierre Wache
duidelijk merken dat hij en zijn team nog altijd niet het gevoel
hebben dat ze de perfecte wagen hebben gebouwd. "Ik weet niet wat
de concurrentie weet, maar ik weet wel dat ik niet alles weet en
dat we met het team nog altijd hard bezig zijn om alles te weten te
komen", reageert Wache met een lach wanneer we hem vragen of hij
met zijn Michelin-achtergrond wellicht een voordeel heeft. De
Fransman werkte in zijn begintijd in de Formule 1 namelijk voor
Michelin, dat in die tijd nog banden leverde aan verschillende
F1-teams. "Ik weet daarom niet of het een voordeel is dat ik bij
Michelin heb gewerkt, maar ik weet wel dat de kennis die ik daar
heb opgedaan me op dit moment helpt als het gaat om de banden
waarmee we racen." "Bij wijzigingen die we doorvoeren om de banden
beter te laten werken, weet je namelijk dat je ook iets moet
opgeven in de bolide. Het gaat altijd ten koste van iets wanneer je
de banden probeert te sparen. Dat zie je bijvoorbeeld terug in de
kwalificatie, waarin we niet het beste team zijn. Soms betalen we
daar de prijs voor, doordat we iets niet begrijpen, daar ben ik
zeker van. We moeten dan namelijk een keuze maken om de afstelling
meer op racepace in te zetten, maar daardoor offeren we dus wel de
kwalificatie wat op. Wanneer we dat aspect van de bolide beter
zouden begrijpen, zouden we dus goed kunnen zijn in zowel de
kwalificatie als de race. We missen echter nog wat informatie om
dat voor elkaar te krijgen." Het is een stelling waar de
concurrentie ongetwijfeld van gaat bibberen, gezien de dominantie
van Verstappen in de kwalificatie. Dat het voor Red Bull lastig is
om zowel in de kwalificatie als de race dominant te zijn, komt mede
door de huidige generatie F1-bolides. Iets waar ieder team mee
worstelt. Huidige generatie F1-bolides "Het komt niet alleen door
de huidige bolides dat het lastiger is om een goede setting en
balans te vinden tussen de set-ups voor de kwalificatie en de
race", stelt Wache. "De banden spelen ook een rol. De achterbanden
zijn bijvoorbeeld een stuk breder geworden. Daar komt het
'ground-effect' van de huidige generatie bolides nog bij. Het is
daarom lastiger om zowel met weinig als veel brandstof te rijden,
omdat de wagen heel anders tot de grond komt te staan in beide
gevallen. Dat verschil is te merken voor de coureur, maar ook wat
betreft de slijtage van de banden dat enorm verschilt in beide
situaties." "Het is daarom heel lastig om de perfecte balans te
vinden in een optimale setting voor de kwalificatie en de race. De
combinatie van deze factoren maakt het naar mijn mening heel lastig
om een ideale setup te vinden voor de huidige generatie bolides."
Naast de trainingssessies gedurende een raceweekend, is het echter
wel een voordeel voor de teams dat ze gebruik kunnen maken van
simulaties uit de fabriek. "De simulaties spelen op dit moment een
onwijs belangrijke rol in de Formule 1. Een paar millimeter op
aerodynamisch gebied kan namelijk het verschil maken met de huidige
bolides. Vervolgens moet je op het circuit echter nog altijd wel
wat kleine aanpassingen doorvoeren, maar het eerste werk wordt
allemaal al voorafgaand aan het weekend gereed gemaakt. Hoe
belangrijk dat werk in de fabriek is, zag je vorig jaar in
Singapore. Daar gingen we totaal de verkeerde kant op en dat konden
we gedurende het weekend ook niet meer op orde krijgen. We vonden
onze weg niet meer terug en dat was echt een verlies voor het
complete team. Daar speelden we allemaal een rol in. Iedereen zal
dan ook gemotiveerd zijn om dat dit jaar niet meer te laten
gebeuren in Singapore", vertelt Wache met een glimlach op het
gezicht. "Op een circuit als Singapore of bijvoorbeeld Monaco, zie
je wel dat het lastig voor ons is. Dat komt omdat we in de
kwalificatie nog niet helemaal top zijn. Op stratencircuits kan je
dat niet zomaar compenseren in de race, aangezien coureurs daar
lastig kunnen inhalen. Zo waren er ook andere races in 2023 waarin
we niet helemaal perfect waren, maar alsnog de race konden winnen.
Dat was voor het grote publiek echter minder duidelijk dan het
weekend in Singapore." Waarom koos Red Bull in 2024 voor een ander
concept? Wache verwijst naar het feit dat Red Bull op Singapore na
alle races wist te winnen in 2023. Daarom lijkt het erop alsof Red
Bull allemaal eenvoudige overwinningen aaneenrijgt, wat
logischerwijs niet zo is. Iedere race moet het gehele team alles
uit de kast halen om de overwinning te pakken. "Tijdens
raceweekenden op stratencircuits proberen we ons wel iets meer te
richten op het vinden van de juiste kwalificatiesetting, maar dat
is lastiger voor ons", voegt Wache nog toe. Tijdens de Grand Prix
van Australië werd het gedurende het weekend duidelijk dat Red Bull
het wederom lastig had met het vinden van de juiste setup, al
veroverde Verstappen wel poleposition. Wat dat betreft lijken de
RB19 en RB20 nog wel op elkaar, terwijl de bolides op het oog veel
van elkaar verschillen. Waarom koos Red Bull qua concept eigenlijk
voor zo'n groot verschil in 2024, terwijl men in 2023 zo succesvol
was? "Ons aerodynamisch team heeft fantastisch werk afgeleverd. Zij
hebben het nieuwe pakket zo ontwikkeld, dat er uiteindelijk meer
vrijheid is om de bolide verder door te ontwikkelen binnen het
huidige concept. Zie het huidige concept daarom niet als de ultieme
versie, maar we hebben wel meer doorontwikkelingsmogelijkheden
gecreëerd. Daarnaast is het mooi om te zien dat alles goed werkt
met dit concept en dat de correlatie tussen de simulaties en het
circuit ook precies overeen kwamen." Red Bull begon zeer vroeg aan
de ontwikkeling van de RB20, mede omdat men zo succesvol was in
2023. Ondanks dat het team op dit moment nog altijd een grote
voorsprong op de concurrentie lijkt te hebben, wil dat niet zeggen
dat men volgend jaar anders te werk zal gaan. "Ondanks dat de
regels voor dit jaar en volgend jaar hetzelfde zijn, wil het niet
zeggen dat we volgend jaar niet weer met een ander concept aan de
start staan. Dat hangt allemaal af van wat we vinden in de
onderzoeken voor de creatie van de nieuwe bolide." "Als we zien dat
een ander concept ons een grote voorsprong zal geven, dan zullen we
zeker voor dat andere concept gaan. Terugkijkend naar vorig jaar,
toen wist je nog dat er twee seizoenen zouden komen in de huidige
regelgeving. Daardoor wist je dus ook dat wanneer het concept niet
zou werken, je nog tijd had om dingen te herstellen. Je kon daarom
een risico nemen. Het natuurlijke proces is dat je verder gaat op
basis van het huidige concept, maar het is niet uitgesloten dat je
toch weer overstapt naar een nieuw concept." "Je moet telkens
open-minded te werk gaan. Stilstand is achteruitgang in deze
wereld. Daarom moeten we telkens weer op zoek gaan naar hoe we
onszelf kunnen verbeteren. Wat je nieuw weet te vinden, is namelijk
wat je de voorsprong oplevert", aldus Wache, die de concurrentie
duidelijk nog niet wijzer wil maken. Net als in de afgelopen jaren
is de honger duidelijk nog niet gestild bij de Fransman en Red Bull
Racing.
