Pirelli test nieuw bandenplan in Suzuka

Na de grote regelwijziging in 2022, waarbij 'ground-effect' werd
geherintroduceerd, konden de Formule 1 coureurs hun concurrenten
beter en langer volgen. Echter de laatste tijd horen we weer steeds
vaker de coureurs en teams klagen over oververhitting van de
Pirelli banden, wanneer ze langere tijd dicht achter een andere
auto rijden. Pirelli heeft deze klaagzang ook gehoord en werkt
momenteel aan een nieuw type band voor 2025. De toenemende
oververhitting is overigens volgens Pirelli geen gekke
ontwikkeling. Nu we het derde jaar van de ground-effect regels in
zijn gegaan, begrijpen de teams steeds beter hoe om te gaan met
deze krachten. Dit zorgt ervoor dat de downforce steeds groter
wordt en inhalen dus moeilijker. Volgens Pirelli's hoofd van F1 en
autosport, Mario Isola, lag de focus van de Italiaanse
bandenfabrikant al langer bij het aanpakken van dit probleem. Hij
vertelt aan Motorsport.com : "Op dit moment concentreren we ons op
een constructie met een hoger niveau van integriteit. Het wordt
robuuster, met nieuwe materialen. We testen deze nieuwe materialen
ook om te voorkomen dat het gewicht toeneemt, omdat die hetzelfde
moet blijven." Niet de eerste keer Pirelli is al langere tijd
bewust van de problemen die opspelen met de huidige types banden.
Na grondige onderzoeken is er nu een nieuw prototype die al eerder
is getest in Barcelona en Jerez. Na afloop van de GP van Japan zal
er dus op het circuit van Suzuka een nieuwe test gaan plaats
vinden. Isola kijkt uit naar deze test: "Op Suzuka gaan we een
aantal van deze nieuwe banden gebruiken. We hadden ook een ander
idee dat we in Barcelona en Jerez hebben getest, wat ons ook een
goede indicatie gaf over de vermindering van oververhitting, vooral
doordat het consistenter was." Het is niet de eerste keer dat er
geklaagd wordt over oververhitting bij de Pirelli banden. Voor de
invoer van de 'ground-effect' regels, was het meer regel dan
uitzondering dat er geklaagd werd. Dit leek opgelost bij de start
van 2022: Het algemene commentaar van de coureurs was dan ook
positief: "We kunnen elkaar volgen en beter de neerwaartse kracht
behouden, zeker in vergelijking met de oude 13-inch banden." Maar
stap voor stap gingen de opmerkingen steeds vaker over de toename
van oververhitting. "De teams moeten ons helpen om precies te
begrijpen wat er gebeurd en dan is het aan ons om een band te
ontwikkelen die minder gevoelig is voor oververhitting," sluit
Isola af.

Top Headlines

Oudere Top Headlines