Mercedes-kopstuk ziet zorgwekkend patroon: "Auto glipt op belangrijke momenten uit onze vingers"

Waar George Russell op P7 startte in Melbourne, zette Lewis
Hamilton zijn auto tijdens de kwalificatie op P11 neer en ging hij
dus niet door naar het laatste deel van de kwalificatie. Technisch
directeur James Allison gaat in op het feit wat er is veranderd aan
de W15 tussen de derde vrije training en de kwalificatie. Want in
de laatste oefensessie voor de kwalificatie stonden de
Mercedes-mannen er een stuk beter bij met P4 en P5. "We hebben
bijna geen wijzigingen doorgevoerd in de afstelling tussen VT3 en
de kwalificatie. We hebben er natuurlijk brandstof uitgehaald en
hebben de motor op stand 11 gezet. Maar we hebben dus geen
significante verandering doorgevoerd, omdat we het gevoel hadden
dat we de auto in een goed window hadden gebracht en dat was op de
tijdenlijst te zien", zo zegt de technisch directeur in de debrief
van het team. "Maar we beginnen een patroon te zien. In de meeste
weekenden zien we dat we in een deel van het weekend ons goed
voelen over de auto en vertrouwen hebben in de wagen. Maar in de
belangrijke sessies, de kwalificatie en de race, glipt de auto uit
onze vingers", aldus Allison. Snel verlies van oliedruk De ervaren
man van Mercedes legt uit wat een mogelijke oorzaak kan zijn. "Het
sterkste verband dat we waarschijnlijk op dit moment kunnen leggen,
is dat onze competitiviteit afneemt als de baan warm is. Op het
warmste moment van de dag, waardoor de temperatuur van de banden
stijgt, samen met die van het circuit. De momenten waarop we op ons
best waren, waren allemaal in de sessies die koel waren. Dus dat
geeft ons wat aanwijzingen over wat we moeten doen vanaf dit
moment." Allison gaat ook nog in op de uitvalbeurt van Lewis
Hamilton. Weet het team al de oorzaak van het falen van de power
unit? "Dat weten we niet. De powerunits gaan terug naar de jongens
in Brixworth, die in staat zijn om uit te zoeken waar het mis ging.
Alles wat we nu weten zijn de symptomen van het moment in
Melbourne. Dat was een snel verlies van de oliedruk, gevolgd door
het uitschakelen van de motor om deze zo te beschermen. Als je zo'n
groot verlies hebt, dan is het beste wat je kunt doen voor de
toekomst de motor op dat moment al uitschakelen. Dan heb je niet
alleen een lading gesmolten metaal over." De Brit vervolgt:
"Normaal gesproken heb je een vrij duidelijk bewijsketen van wat de
oorzaak was. En dan kun je beter werken voor de toekomst. Maar we
weten het dus nog niet, Brixworth en High Performance Powertrains
(HPP) zullen dat snel doen. En ongetwijfeld zullen ze, zodra ze het
weten met hun karakteristieke energie ervoor zorgen dat elk risico
dat zich voordoet op andere motoren zo goed mogelijk wordt
beperkt", zo sluit Allison af.

Top Headlines

Oudere Top Headlines