Red Bull-waarschuwing afgegeven door F1-kopstuk: "Er komt nog heel wat aan"
Tijdens de presentaties van de gloednieuwe Formule 1-bolides werd
er met verbazing naar Red Bull gekeken. Het team uit Milton Keynes
domineerde de sport in 2023, maar besloot toch het concept van de
auto op de schop te gooien. Max Verstappen won met de hagelnieuwe
RB20 de Grand Prix van Bahrein en Saoedi-Arabië, maar viel in
Australië uit met een remprobleem. Toch is de nieuwe Red Bull
doorgaans wel supersnel, iets waar het team voorafgaand aan het
seizoen nog zeer voorzichtig over was. Red Bull gaf namelijk aan
dat het binnen de ground effect-reglementen niet zo makkelijk is om
veel extra snelheid te vinden. Pat Symonds, de Chief Technical
Officer van de Formule 1, was medeverantwoordelijk voor de
ontwikkeling van de huidige reglementen. Het technische kopstuk had
wel verwacht dat er in het derde jaar nog veel revoluties zichtbaar
zouden zijn. "Ja, dat denk ik wel", vertelt Symonds in de Beyond
the Grid -podcast. "Het is een interessant vraagstuk. Misschien kan
je je herinneren dat we tijdens de Grand Prix van de Verenigde
Staten in 2020 de nieuwe auto lieten zien. Uiteraard wilden we de
reglementen in 2021 introduceren, maar de coronapandemie zorgde
voor vertraging. In de VS lieten we foto's van verschillende
interpretaties zien. Veel mensen zeiden namelijk dat er geen ruimte
voor ontwikkeling was, omdat wij vrij bindend zouden zijn in de
regelgeving. Ik wist dat dat niet het geval was, dus daarom hebben
we dat gedaan." Meer in de tank Symonds zag zijn gedachte
werkelijkheid worden in 2022, toen de reglementen daadwerkelijk
werden ingevoerd en teams met verschillende concepten op het
circuit verschenen. "Ik was blij toen we de auto's in 2022 voor het
eerst zagen. Er waren veel verschillende oplossingen bedacht.
Alleen is er uiteindelijk maar één oplossing. Gelukkig bereiken we
dat punt nooit. We evolueren er naartoe en we zien die evolutie nu
ook op bepaalde gebieden." De Brit verwijst naar de sidepods. "De
downwash sidepods zijn een manier geworden om zaken op te lossen.
Als je naar de Red Bull van dit jaar kijkt, met de interessante
inlaten van de sidepods en inlaten boven de headrest, dan moet ik
toegeven dat ik niet had verwacht dat het die kant op zou gaan.
Maar ik ben erg blij dat er nog steeds veranderingen worden
doorgevoerd en ik weet van Adrian Newey dat het nog niet voorbij
is. Er komt nog heel wat aan."
er met verbazing naar Red Bull gekeken. Het team uit Milton Keynes
domineerde de sport in 2023, maar besloot toch het concept van de
auto op de schop te gooien. Max Verstappen won met de hagelnieuwe
RB20 de Grand Prix van Bahrein en Saoedi-Arabië, maar viel in
Australië uit met een remprobleem. Toch is de nieuwe Red Bull
doorgaans wel supersnel, iets waar het team voorafgaand aan het
seizoen nog zeer voorzichtig over was. Red Bull gaf namelijk aan
dat het binnen de ground effect-reglementen niet zo makkelijk is om
veel extra snelheid te vinden. Pat Symonds, de Chief Technical
Officer van de Formule 1, was medeverantwoordelijk voor de
ontwikkeling van de huidige reglementen. Het technische kopstuk had
wel verwacht dat er in het derde jaar nog veel revoluties zichtbaar
zouden zijn. "Ja, dat denk ik wel", vertelt Symonds in de Beyond
the Grid -podcast. "Het is een interessant vraagstuk. Misschien kan
je je herinneren dat we tijdens de Grand Prix van de Verenigde
Staten in 2020 de nieuwe auto lieten zien. Uiteraard wilden we de
reglementen in 2021 introduceren, maar de coronapandemie zorgde
voor vertraging. In de VS lieten we foto's van verschillende
interpretaties zien. Veel mensen zeiden namelijk dat er geen ruimte
voor ontwikkeling was, omdat wij vrij bindend zouden zijn in de
regelgeving. Ik wist dat dat niet het geval was, dus daarom hebben
we dat gedaan." Meer in de tank Symonds zag zijn gedachte
werkelijkheid worden in 2022, toen de reglementen daadwerkelijk
werden ingevoerd en teams met verschillende concepten op het
circuit verschenen. "Ik was blij toen we de auto's in 2022 voor het
eerst zagen. Er waren veel verschillende oplossingen bedacht.
Alleen is er uiteindelijk maar één oplossing. Gelukkig bereiken we
dat punt nooit. We evolueren er naartoe en we zien die evolutie nu
ook op bepaalde gebieden." De Brit verwijst naar de sidepods. "De
downwash sidepods zijn een manier geworden om zaken op te lossen.
Als je naar de Red Bull van dit jaar kijkt, met de interessante
inlaten van de sidepods en inlaten boven de headrest, dan moet ik
toegeven dat ik niet had verwacht dat het die kant op zou gaan.
Maar ik ben erg blij dat er nog steeds veranderingen worden
doorgevoerd en ik weet van Adrian Newey dat het nog niet voorbij
is. Er komt nog heel wat aan."
