Toen Verstappen de jongste puntenpakker ooit werd in de Formule 1

Daar waar Max Verstappen tijdens zijn Formule 1-debuut in Australië
op 15 maart 2015 op jammerlijke wijze uitviel door een kapotte
Renault-motor in de Toro Rosso, kwam de volgende kans op punten
twee weken later in Maleisië. De 17-jarige Verstappen wist zich
tijdens de kwalificatie op het nog droge en zonnige Sepang
International Circuit naar het tweede deel van de kwalificatie te
rijden, waarna de omstandigheden veranderden. De vijftien
overgebleven coureurs stonden opgesteld in de pitstraat om zo snel
mogelijk een goede tijd neer te zetten, voordat het voorspelde
onweer losbarstte boven het circuit in Maleisië. Verstappen reed op
de inmiddels wat nattere baan een snellere tijd dan Lewis Hamilton
en wist zich zo voor het eerst in zijn prille Formule 1-carrière
naar het derde en laatste deel van de kwalificatie te rijden. En
daar maakte hij opnieuw indruk door de zesde tijd neer te zetten in
de natte omstandigheden, vlak achter de Red Bull van Daniil Kvyat.
Verstappen versloeg ook voor het eerst zijn teamgenoot Carlos Sainz
in de kwalificatie, die het moest doen met de 15e startplek. Hij
kon zijn tijd door de regenachtige omstandigheden niet meer
verbeteren en bleef zo steken in Q2. De race in Maleisië Verstappen
mocht zijn Toro Rosso op de zondag dus op de zesde startplek
neerzetten. Hamilton startte vanaf pole, gevolgd door Sebastian
Vettel, Nico Rosberg, Daniel Ricciardo en Danill Kvyat. Nadat de
rode lichten uit waren op het Sepang International Circuit kon de
Nederlander zijn positie behouden, maar Verstappen kwam in het
gedrang terecht waardoor Williams-coureur Felipe Massa hem
inhaalde. Later lukte dat ook Nico Hulkenberg en Marcus Ericsson,
nadat de Zweed Verstappen even buiten de baan had geduwd. Ericsson
zorgde vervolgens al vroeg in de wedstrijd voor een safety car,
omdat hij aan het einde van het rechte stuk vaststond in het grind.
Tijdens die safety car-periode kwam Verstappen naar binnen om de
mediums in te ruilen voor de harde banden. Na zijn pitstop reed de
Nederlander op de twaalfde plek, waarna hij opschoof naar de tiende
plaats, nog voor de Red Bull van Kvyat. Vlak voor Verstappen reed
de teamgenoot van de Rus, Daniel Ricciardo. Inhaalacties op
Ricciardo & record voor Verstappen Op het moment dat de
coureurs naar binnen gingen die hun eerste pitstop nog niet hadden
gemaakt, schoof de 17-jarige Limburger op naar de zevende plek.
Ricciardo ging vervolgens te wijd in sector twee, waardoor
Verstappen de kans kreeg om een inhaalactie in te zetten om de
Australiër vervolgens ook in te halen. Vervolgens maakte de
Nederlander zijn tweede pitstop in ronde 21 om op plek 11 terug de
baan op te komen en wederom kwam hij achter zijn toekomstig
teamgenoot terecht. Opnieuw wist Verstappen Ricciardo te
verschalken, ditmaal in bocht twee. Vervolgens ging hij ook voorbij
aan de Force India van Hulkenberg en reed zelfs weg bij die
coureurs. Toen de Nederlander vervolgens ook teamgenoot Sainz
voorbij stak, lag hij weer op zijn vertrouwde zesde plek. Al duurde
dat niet heel erg lang, want de veel snellere Williams van Massa en
de Ferrari van Kimi Raikkonen staken Verstappen weer voorbij. Na
zijn derde en laatste pitstop van de race kwam de Nederlander
opnieuw achter Sainz terecht, maar ook deze keer ging Verstappen
aan zijn Spaanse teamgenoot voorbij. De Spanjaard maakte een
pitstop minder en eindigde op de achtste plek. Verstappen deed het
net wat beter met P7 in de race. Door zijn zevende plek en de zes
punten in Maleisië was hij met zijn 17 jaar en 180 dagen ook gelijk
de jongste coureur die WK-punten scoorde. Dat is een record dat
waarschijnlijk voor altijd blijft staan. Lance Stroll volgt op plek
2 in die ranglijst, gevolgd door Oliver Bearman die in Djedda dit
jaar zijn eerste punten pakte als 18-jarige.

Top Headlines

Oudere Top Headlines