Meningen verdeeld over nieuw puntensysteem voor F1
In de eerste jaren van de Formule 1 werden aan de vijf best
geklasseerde coureurs punten uitgedeeld. Niet veel later kregen zes
rijders punten en vanaf 2003 werden er aan de acht beste coureurs
punten uitgedeeld. Sinds 2010 krijgen de beste tien coureurs van
het veld aan het einde van de race punten. Maar dit seizoen is er
wel een erg duidelijke scheidslijn te zien tussen de dominante
teams en de teams aan de onderkant van de Formule 1. Waar Red Bull,
Ferrari, McLaren, Mercedes en Aston Martin veruit het merendeel van
de punten mee naar huis nemen, moeten RB, Haas, Williams, Stake F1
en Alpine het doen met de kruimels. Als ze al de kans krijgen om
punten te scoren, want als er niemand uitvalt van de overheersende
teams, dan lijkt het een uitgemaakte zaak dat de punten naar die
vijf teams en bijbehorende coureurs gaan. Is het dan geen idee om
voor meer coureurs punten uit te delen? Coureurs van de
'achterhoedeteams' reageren daarop, onder meer Yuki Tsunoda van RB.
"Ik ben er blij mee met hoe het nu gaat, het geeft de teams in het
middenveld motivatie om in de top tien te komen. Als we nu op P9 of
P10 finishen, dan voelt het als een soort overwinning voor ons."
Punten in de kwalificatie? Tsunoda vervolgt zijn verhaal: "Ik ben
er dus blij mee, maar van de andere kant is er natuurlijk een
verschil tussen de topteams en het middenveld, zeker in de race. In
de kwalificatie wordt het gat kleiner en kleiner, maar we moeten
waarschijnlijk zeker iets doen om het wat gelijkwaardiger te maken.
Maar dat is natuurlijk moeilijk. Op de een of andere manier zal dat
in de toekomst worden opgelost." Hoe denkt Haas-coureur Nico
Hulkenberg over de kwestie? De Duitser moet duidelijk even nadenken
over deze 'lastige vraag'. "Zoals het nu is, voelt goed, maar de
gaten op de zondag zijn enorm. Het is misschien wat vroeg om te
zeggen, maar als het zo blijft, dan kun je misschien gaan denken
over een nieuw systeem of om punten uit te delen in de
kwalificatie. Het is interessant om te zien, zeker met de
budgetcap. Op de zaterdag zit het zo dicht bij elkaar en op de
zondag is het een andere wereld. Dat voelt heel extreem en daar
moet naar worden gekeken." Wat brengt de toekomst? "In de huidige
situatie zouden punten voor meer coureurs optimaler zijn, maar wie
weet wat de toekomst brengt?", zo vertelt Valtteri Bottas (Stake
F1). "Ook met het oog op de nieuwe regels in 2026, dan kan het veld
meer gemixt zijn en dan zijn punten voor alleen de top tien weer
genoeg. De verhoudingen zijn vrij duidelijk met de top vijf teams
en daarachter zit het dicht bij elkaar." Ook Williams-rijder Alex
Albon reageert op de mogelijkheid om meer coureurs in de punten te
laten finishen. "Je zou persoonlijk iets meer mogelijkheden willen
hebben, maar ik zou het systeem niet gaan veranderen. De bovenste
vijf teams doen gewoon beter hun werk dan de teams daarachter, dus
ik zou het format niet veranderen", aldus de coureur van het team
uit Grove.
geklasseerde coureurs punten uitgedeeld. Niet veel later kregen zes
rijders punten en vanaf 2003 werden er aan de acht beste coureurs
punten uitgedeeld. Sinds 2010 krijgen de beste tien coureurs van
het veld aan het einde van de race punten. Maar dit seizoen is er
wel een erg duidelijke scheidslijn te zien tussen de dominante
teams en de teams aan de onderkant van de Formule 1. Waar Red Bull,
Ferrari, McLaren, Mercedes en Aston Martin veruit het merendeel van
de punten mee naar huis nemen, moeten RB, Haas, Williams, Stake F1
en Alpine het doen met de kruimels. Als ze al de kans krijgen om
punten te scoren, want als er niemand uitvalt van de overheersende
teams, dan lijkt het een uitgemaakte zaak dat de punten naar die
vijf teams en bijbehorende coureurs gaan. Is het dan geen idee om
voor meer coureurs punten uit te delen? Coureurs van de
'achterhoedeteams' reageren daarop, onder meer Yuki Tsunoda van RB.
"Ik ben er blij mee met hoe het nu gaat, het geeft de teams in het
middenveld motivatie om in de top tien te komen. Als we nu op P9 of
P10 finishen, dan voelt het als een soort overwinning voor ons."
Punten in de kwalificatie? Tsunoda vervolgt zijn verhaal: "Ik ben
er dus blij mee, maar van de andere kant is er natuurlijk een
verschil tussen de topteams en het middenveld, zeker in de race. In
de kwalificatie wordt het gat kleiner en kleiner, maar we moeten
waarschijnlijk zeker iets doen om het wat gelijkwaardiger te maken.
Maar dat is natuurlijk moeilijk. Op de een of andere manier zal dat
in de toekomst worden opgelost." Hoe denkt Haas-coureur Nico
Hulkenberg over de kwestie? De Duitser moet duidelijk even nadenken
over deze 'lastige vraag'. "Zoals het nu is, voelt goed, maar de
gaten op de zondag zijn enorm. Het is misschien wat vroeg om te
zeggen, maar als het zo blijft, dan kun je misschien gaan denken
over een nieuw systeem of om punten uit te delen in de
kwalificatie. Het is interessant om te zien, zeker met de
budgetcap. Op de zaterdag zit het zo dicht bij elkaar en op de
zondag is het een andere wereld. Dat voelt heel extreem en daar
moet naar worden gekeken." Wat brengt de toekomst? "In de huidige
situatie zouden punten voor meer coureurs optimaler zijn, maar wie
weet wat de toekomst brengt?", zo vertelt Valtteri Bottas (Stake
F1). "Ook met het oog op de nieuwe regels in 2026, dan kan het veld
meer gemixt zijn en dan zijn punten voor alleen de top tien weer
genoeg. De verhoudingen zijn vrij duidelijk met de top vijf teams
en daarachter zit het dicht bij elkaar." Ook Williams-rijder Alex
Albon reageert op de mogelijkheid om meer coureurs in de punten te
laten finishen. "Je zou persoonlijk iets meer mogelijkheden willen
hebben, maar ik zou het systeem niet gaan veranderen. De bovenste
vijf teams doen gewoon beter hun werk dan de teams daarachter, dus
ik zou het format niet veranderen", aldus de coureur van het team
uit Grove.
