Bottas stippelt eigen F1-toekomst uit: "Zou geweldig zijn als dat lukt!"
Het is nog niet het seizoen van Stake F1. Het Zwitserse team heeft
geen punten gepakt na drie races, wat vooral toe te schrijven valt
aan rampzalige pitstops. Valtteri Bottas en Guanyu Zhou staan veel
te lang stil door problemen met het materiaal en grepen zo naast
goede resultaten. Ook in Australië was het weer raak, waardoor een
gefrustreerde Bottas de kans op punten zag vervliegen.
RacingNews365 sprak exclusief met Bottas, die ondanks de problemen
wel positief blijft. De flamboyante Fin stelt dat Stake F1 snel met
updates komt en zo het tij wil keren. De auto presteert namelijk
ook nog niet naar behoren. "Het is een lastige start van het
seizoen geweest", vertelt Bottas. "Veel moeilijker dan we hadden
gehoopt en de pitstopproblemen hielpen ook niet mee. Maar we hadden
wat upgrades bij ons in Australië en in Japan nemen we er ook weer
wat mee. Het zit heel dicht bij elkaar, dus mijn hoop ligt veel
hoger dan wat we tot nu toe hebben gezien." Bottas beaamt dat hij
een grote rol speelt in de ontwikkeling. "De feedback en het gevoel
van de coureur zijn belangrijk, al kan het team tegenwoordig
natuurlijk alles meten van de auto. Het werk gaat iedere sessie en
iedere week door en we hebben ook nog al het simulatorwerk. We
kunnen dan gekke dingen proberen en kijken of er iets van rondetijd
in zit. Ik probeer ook mijn ervaring vanuit Mercedes en Williams te
gebruiken." Audi Stake F1 bevindt zich op dit moment in een
overgangsfase. Het Zwitserse team wordt in 2026 omgedoopt tot het
fabrieksteam van Audi en menig coureur wil daar wel een zitje
bemachtigen. Zo ook Bottas, die over een aflopend contract
beschikt. "Dat staat uiteraard bovenaan op mijn lijstje. Het zou
fantastisch zijn als het lukt, mede omdat het een geweldig merk is
dat altijd goed presteerde in elke klasse. Het is interessant voor
mij en ik kan mijn ervaring inzetten als de auto's veranderen in
2026." Bottas refereert naar de reglementswijzigingen, want Audi
moet een gloednieuwe motor bouwen. Bottas ziet dat er al
voorbereidingen worden getroffen. "Op dit moment treden er meer
mensen toe tot het team. We zijn stap voor stap aan het groeien. Er
zijn wat wijzigingen doorgevoerd op de technische afdeling en in
het management. Maar we moeten het nog een beetje afwachten. Wel
gaf Audi aan dat ze al goed willen presteren in 2026." De Fin ziet
dat het gehele team zich wil bewijzen om zo te kunnen blijven als
Audi instapt. "De mentaliteit is zeer belangrijk en het is niet
makkelijk om aanpassingen door te voeren als je een paar lastige
seizoenen achter de rug hebt. We hebben nu wat positieve resultaten
nodig om de sfeer een boost te geven. Maar ik zie dat het personeel
zich realiseert dat ze onderdeel van Audi willen zijn nu ze zich
voor de lange termijn aan ons gecommitteerd hebben. Ze willen laten
zien dat ze goed zijn, of het nu over mensen in de fabriek of het
raceteam gaat. Dus ik zie een klein verschil en ze moeten bewijzen
dat ze een plekje verdienen." Rol Bottas voelt dat hij wat extra's
kan bijdragen aan Stake F1 en Audi. "Mijn huidige rol is groter dan
het besturen van de auto. Ik probeer ook de teamspirit positief te
beïnvloeden en mensen te motiveren als ze een beetje verdrietig
zijn. Het gaat soms bijna over niet opgeven. Ik denk dat dat ook
mijn rol moet zijn. Als ik signalen van frustratie afgeef, dan
breidt zich dat uit. Ik moet gemotiveerd blijven en alles blijven
geven wat ik in me heb." Op korte termijn moeten de updates dus
voor succes gaan zorgen. Bottas legt uit waar het Zwitserse team
snelheid probeert te winnen. "In Australië hadden we een nieuwe
voorvleugel. Dat is vooral een update voor de algemene performance,
maar het zou ook voor een betere balans moeten zorgen in de
langzame en snelle bochten. In Japan gebruiken we een nieuwe vloer
om meer downforce te genereren." Maar waar legt Stake F1 qua set-up
de nadruk op? Wil het team een goede kwalificatie afwerken en
proberen te verdedigen in de race of juist plaatsen goedmaken op de
zondag? "Het is een compromis. Dit jaar kijken we meer naar de
performance in de race, maar we hebben de afgelopen tijd geen goede
resultaten behaald in de kwalificatie. Daarom is het een compromis.
Als de rondetijden er goed uitzien in de vrije trainingen, kunnen
we ons meer op de set-up voor de race focussen. Maar als we qua
snelheid over één ronde elke keer laatste staan, wil je dat
verbeteren. Als je laatste start, is het nu eenmaal moeilijk om
progressie te boeken."
geen punten gepakt na drie races, wat vooral toe te schrijven valt
aan rampzalige pitstops. Valtteri Bottas en Guanyu Zhou staan veel
te lang stil door problemen met het materiaal en grepen zo naast
goede resultaten. Ook in Australië was het weer raak, waardoor een
gefrustreerde Bottas de kans op punten zag vervliegen.
RacingNews365 sprak exclusief met Bottas, die ondanks de problemen
wel positief blijft. De flamboyante Fin stelt dat Stake F1 snel met
updates komt en zo het tij wil keren. De auto presteert namelijk
ook nog niet naar behoren. "Het is een lastige start van het
seizoen geweest", vertelt Bottas. "Veel moeilijker dan we hadden
gehoopt en de pitstopproblemen hielpen ook niet mee. Maar we hadden
wat upgrades bij ons in Australië en in Japan nemen we er ook weer
wat mee. Het zit heel dicht bij elkaar, dus mijn hoop ligt veel
hoger dan wat we tot nu toe hebben gezien." Bottas beaamt dat hij
een grote rol speelt in de ontwikkeling. "De feedback en het gevoel
van de coureur zijn belangrijk, al kan het team tegenwoordig
natuurlijk alles meten van de auto. Het werk gaat iedere sessie en
iedere week door en we hebben ook nog al het simulatorwerk. We
kunnen dan gekke dingen proberen en kijken of er iets van rondetijd
in zit. Ik probeer ook mijn ervaring vanuit Mercedes en Williams te
gebruiken." Audi Stake F1 bevindt zich op dit moment in een
overgangsfase. Het Zwitserse team wordt in 2026 omgedoopt tot het
fabrieksteam van Audi en menig coureur wil daar wel een zitje
bemachtigen. Zo ook Bottas, die over een aflopend contract
beschikt. "Dat staat uiteraard bovenaan op mijn lijstje. Het zou
fantastisch zijn als het lukt, mede omdat het een geweldig merk is
dat altijd goed presteerde in elke klasse. Het is interessant voor
mij en ik kan mijn ervaring inzetten als de auto's veranderen in
2026." Bottas refereert naar de reglementswijzigingen, want Audi
moet een gloednieuwe motor bouwen. Bottas ziet dat er al
voorbereidingen worden getroffen. "Op dit moment treden er meer
mensen toe tot het team. We zijn stap voor stap aan het groeien. Er
zijn wat wijzigingen doorgevoerd op de technische afdeling en in
het management. Maar we moeten het nog een beetje afwachten. Wel
gaf Audi aan dat ze al goed willen presteren in 2026." De Fin ziet
dat het gehele team zich wil bewijzen om zo te kunnen blijven als
Audi instapt. "De mentaliteit is zeer belangrijk en het is niet
makkelijk om aanpassingen door te voeren als je een paar lastige
seizoenen achter de rug hebt. We hebben nu wat positieve resultaten
nodig om de sfeer een boost te geven. Maar ik zie dat het personeel
zich realiseert dat ze onderdeel van Audi willen zijn nu ze zich
voor de lange termijn aan ons gecommitteerd hebben. Ze willen laten
zien dat ze goed zijn, of het nu over mensen in de fabriek of het
raceteam gaat. Dus ik zie een klein verschil en ze moeten bewijzen
dat ze een plekje verdienen." Rol Bottas voelt dat hij wat extra's
kan bijdragen aan Stake F1 en Audi. "Mijn huidige rol is groter dan
het besturen van de auto. Ik probeer ook de teamspirit positief te
beïnvloeden en mensen te motiveren als ze een beetje verdrietig
zijn. Het gaat soms bijna over niet opgeven. Ik denk dat dat ook
mijn rol moet zijn. Als ik signalen van frustratie afgeef, dan
breidt zich dat uit. Ik moet gemotiveerd blijven en alles blijven
geven wat ik in me heb." Op korte termijn moeten de updates dus
voor succes gaan zorgen. Bottas legt uit waar het Zwitserse team
snelheid probeert te winnen. "In Australië hadden we een nieuwe
voorvleugel. Dat is vooral een update voor de algemene performance,
maar het zou ook voor een betere balans moeten zorgen in de
langzame en snelle bochten. In Japan gebruiken we een nieuwe vloer
om meer downforce te genereren." Maar waar legt Stake F1 qua set-up
de nadruk op? Wil het team een goede kwalificatie afwerken en
proberen te verdedigen in de race of juist plaatsen goedmaken op de
zondag? "Het is een compromis. Dit jaar kijken we meer naar de
performance in de race, maar we hebben de afgelopen tijd geen goede
resultaten behaald in de kwalificatie. Daarom is het een compromis.
Als de rondetijden er goed uitzien in de vrije trainingen, kunnen
we ons meer op de set-up voor de race focussen. Maar als we qua
snelheid over één ronde elke keer laatste staan, wil je dat
verbeteren. Als je laatste start, is het nu eenmaal moeilijk om
progressie te boeken."
