Nederlanders stellen opnieuw teleur in E-Prix Japan, Gunther wint
Het was Oliver Rowland die voor het team van Nissan de E-prix in
thuisland Japan vooraan mocht aanvangen, terwijl de rondetijd van
kampioenschapsleider Nick Cassidy werd geschrapt na de kwalificatie
vanwege een technische overtreding. Nyck de Vries startte op plek
12, zijn beste kwalificatieresultaat dit seizoen, en Robin Frijns
startte vanaf P10. Rowland had een goede start en wist de leiding
te behouden ten opzichte van Edoardo Mortara, die op zijn beurt
weer beter weg was dan Maximilian Gunther. In de beginfase van de
race was het vooral strijd om de derde positie, die Jake Dennis
maar wat wilde afpakken van Gunther. Sergio Sette Camara had een
teleurstellende start: hij viel terug van P4 naar P8. Gevechten tot
het einde Een gele vlag ontstond in de zevende ronde nadat Jake
Hughes zijn McLaren in de muur reed. Hij kon doorrijden, maar een
goed resultaat was hiermee uitgesloten voor de Brit. Terwijl
Rowland een gat wist te trekken, bleven de mannen achter hem dicht
achter elkaar rijden. Van de top zes was het Pascal Wehrlein die
als eerste de attack mode nam en wist daarmee zijn vijfde positie
te behouden. Mortara en Rowland pakten een ronde later,
tegelijkertijd de attack mode, terwijl Wehrlein druk in gevecht was
met Dennis voor de vierde positie. Gedurende ronde 13 ging leider
van het veld, Rowland, gelijk voor de tweede attack mode . Toen
moest hij zijn positie wel afstaan aan de Maserati van Gunther.
Laatstgenoemde ging een ronde daarna voor de attack mode, waardoor
de rangorde van de top 3 weer leek hersteld. Leek, want het was
Gunther die het met de attack mode voor elkaar kreeg om Mortara in
te halen voor de tweede positie. De Duitser had een flinke
snelheid, en was ook aan het spieken bij Rowland. Mitch Evans reed
in ronde 18 schade na een mislukte inhaalactie, wat niet veel later
voor een safety car zorgde omdat er een onderdeel van een
voorvleugel op de baan lag. Een incident met Evans, De Vries en
Lucas di Grassi resulteerde in een DNF voor de Nederlander en Di
Grassi. Ondertussen werd het weer groen, en Gunther had nog steeds
veel snelheid waardoor hij Rowland voorbij wist te gaan en nam zo
de leiding over. Hij pakte een tweede attack mode, en wist de
leiding te behouden. Frijns kwam in de slotfase van de race in
contact met Norman Nato (de Fransman kreeg hiervoor een straf van 5
seconden) en viel terug naar de tiende positie. De strijd om de
podiumplekken was tot en met het einde van de race spannend: Dennis
en Felix da Costa streden fel om de derde plek, en deze werd
gewonnen door Dennis. Maar ook Rowland en Gunther waren in de
laatste ronde nog in gevecht, waar Gunther uiteindelijk als eerste
over de streep kwam.
thuisland Japan vooraan mocht aanvangen, terwijl de rondetijd van
kampioenschapsleider Nick Cassidy werd geschrapt na de kwalificatie
vanwege een technische overtreding. Nyck de Vries startte op plek
12, zijn beste kwalificatieresultaat dit seizoen, en Robin Frijns
startte vanaf P10. Rowland had een goede start en wist de leiding
te behouden ten opzichte van Edoardo Mortara, die op zijn beurt
weer beter weg was dan Maximilian Gunther. In de beginfase van de
race was het vooral strijd om de derde positie, die Jake Dennis
maar wat wilde afpakken van Gunther. Sergio Sette Camara had een
teleurstellende start: hij viel terug van P4 naar P8. Gevechten tot
het einde Een gele vlag ontstond in de zevende ronde nadat Jake
Hughes zijn McLaren in de muur reed. Hij kon doorrijden, maar een
goed resultaat was hiermee uitgesloten voor de Brit. Terwijl
Rowland een gat wist te trekken, bleven de mannen achter hem dicht
achter elkaar rijden. Van de top zes was het Pascal Wehrlein die
als eerste de attack mode nam en wist daarmee zijn vijfde positie
te behouden. Mortara en Rowland pakten een ronde later,
tegelijkertijd de attack mode, terwijl Wehrlein druk in gevecht was
met Dennis voor de vierde positie. Gedurende ronde 13 ging leider
van het veld, Rowland, gelijk voor de tweede attack mode . Toen
moest hij zijn positie wel afstaan aan de Maserati van Gunther.
Laatstgenoemde ging een ronde daarna voor de attack mode, waardoor
de rangorde van de top 3 weer leek hersteld. Leek, want het was
Gunther die het met de attack mode voor elkaar kreeg om Mortara in
te halen voor de tweede positie. De Duitser had een flinke
snelheid, en was ook aan het spieken bij Rowland. Mitch Evans reed
in ronde 18 schade na een mislukte inhaalactie, wat niet veel later
voor een safety car zorgde omdat er een onderdeel van een
voorvleugel op de baan lag. Een incident met Evans, De Vries en
Lucas di Grassi resulteerde in een DNF voor de Nederlander en Di
Grassi. Ondertussen werd het weer groen, en Gunther had nog steeds
veel snelheid waardoor hij Rowland voorbij wist te gaan en nam zo
de leiding over. Hij pakte een tweede attack mode, en wist de
leiding te behouden. Frijns kwam in de slotfase van de race in
contact met Norman Nato (de Fransman kreeg hiervoor een straf van 5
seconden) en viel terug naar de tiende positie. De strijd om de
podiumplekken was tot en met het einde van de race spannend: Dennis
en Felix da Costa streden fel om de derde plek, en deze werd
gewonnen door Dennis. Maar ook Rowland en Gunther waren in de
laatste ronde nog in gevecht, waar Gunther uiteindelijk als eerste
over de streep kwam.
