Marko laat vraag over Red Bull-toekomst onbeantwoord: "Andere zaken om ons zorgen over te maken"
8 maart jongstleden. In Saoedi-Arabië maakt Helmut Marko bekend dat
er een mogelijkheid is dat hij geschorst wordt voor het raceweekend
in Melbourne. Zo ver komt het uiteindelijk niet, maar het is wel
het volgende hoofdstuk in het boek over de onrust en de
machtsstrijd binnen Red Bull. Een kleine drie weken na deze
uitspraak, lijkt vanaf de buitenkant de rust stap voor stap terug
te keren. "Vanuit de Thaise aandeelhouders is alles duidelijk en in
orde. Of er iets anders komt of niet, ik heb geen idee. Het is een
zeer complexe zaak, die moeilijk te begrijpen is", aldus Marko
tegenover Laola1 . De laatste gesprekken met Chalerm Yoovidhya, de
Thaise mede-eigenaar van Red Bull, dateren wel van rond de
jaarwisseling. "Gesprekken lopen meestal via onze Britse advocaat
Peter Blake-Turner." De Oostenrijker benadrukt dat zijn relatie met
het Duitstalige deel "goed" is. Wel rijst de vraag hoelang Marko
nog actief blijft bij Red Bull. Zijn antwoord is voer voor
speculaties: "Nou ja, ik zou zeggen, er zijn altijd gesprekken en
discussies." Met wie hij die gesprekken en discussies voert? "Mijn
directe leidinggevende is Red Bull-CEO Oliver Mintzlaff." "Andere
zaken om ons zorgen over te maken" Het contract van Marko loopt nog
tot het einde van 2026. Wanneer hem gevraagd wordt of hij dit
volledig zal uit dienen, valt er even een stilte. Na een korte
pauze geeft de Oostenrijker aan: "We hebben momenteel andere dingen
om ons zorgen over te maken." Die 'andere dingen' zullen vooral te
maken hebben met de prestaties van de auto's, want de concurrentie
lijkt bloed te ruiken na de race in Melbourne. Max Verstappen viel
tijdens deze race uit, maar dat is volgens Marko een 'one-off': "De
rem van Max ging kapot, de exacte oorzaak wordt nog onderzocht,
maar het ligt niet aan de remklauw. Het is meer een
montageprobleem, maar dat wordt gecontroleerd. Voor Japan heb ik
geen zorgen, dat wordt geen probleem." Marko is erg optimistisch
over de aankomende GP in Japan: "Suzuka is een powercircuit, wat
bij ons past. Max is daar altijd geweldig. Ik ben erg
optimistisch." En of we de Oostenrijker volgende week zelf terug
zien in het land van de rijzende zon? "Ik vlieg naar Japan."
er een mogelijkheid is dat hij geschorst wordt voor het raceweekend
in Melbourne. Zo ver komt het uiteindelijk niet, maar het is wel
het volgende hoofdstuk in het boek over de onrust en de
machtsstrijd binnen Red Bull. Een kleine drie weken na deze
uitspraak, lijkt vanaf de buitenkant de rust stap voor stap terug
te keren. "Vanuit de Thaise aandeelhouders is alles duidelijk en in
orde. Of er iets anders komt of niet, ik heb geen idee. Het is een
zeer complexe zaak, die moeilijk te begrijpen is", aldus Marko
tegenover Laola1 . De laatste gesprekken met Chalerm Yoovidhya, de
Thaise mede-eigenaar van Red Bull, dateren wel van rond de
jaarwisseling. "Gesprekken lopen meestal via onze Britse advocaat
Peter Blake-Turner." De Oostenrijker benadrukt dat zijn relatie met
het Duitstalige deel "goed" is. Wel rijst de vraag hoelang Marko
nog actief blijft bij Red Bull. Zijn antwoord is voer voor
speculaties: "Nou ja, ik zou zeggen, er zijn altijd gesprekken en
discussies." Met wie hij die gesprekken en discussies voert? "Mijn
directe leidinggevende is Red Bull-CEO Oliver Mintzlaff." "Andere
zaken om ons zorgen over te maken" Het contract van Marko loopt nog
tot het einde van 2026. Wanneer hem gevraagd wordt of hij dit
volledig zal uit dienen, valt er even een stilte. Na een korte
pauze geeft de Oostenrijker aan: "We hebben momenteel andere dingen
om ons zorgen over te maken." Die 'andere dingen' zullen vooral te
maken hebben met de prestaties van de auto's, want de concurrentie
lijkt bloed te ruiken na de race in Melbourne. Max Verstappen viel
tijdens deze race uit, maar dat is volgens Marko een 'one-off': "De
rem van Max ging kapot, de exacte oorzaak wordt nog onderzocht,
maar het ligt niet aan de remklauw. Het is meer een
montageprobleem, maar dat wordt gecontroleerd. Voor Japan heb ik
geen zorgen, dat wordt geen probleem." Marko is erg optimistisch
over de aankomende GP in Japan: "Suzuka is een powercircuit, wat
bij ons past. Max is daar altijd geweldig. Ik ben erg
optimistisch." En of we de Oostenrijker volgende week zelf terug
zien in het land van de rijzende zon? "Ik vlieg naar Japan."
