Waarom Russell het lastig gaat krijgen als Mercedes-leider
Niemand twijfelt aan het talent van George Russell, dat moge
duidelijk zijn. De Brit werd in 2018 overtuigend kampioen in de
Formule 2, waarna hij bij Williams een daverende indruk achterliet.
In 2019 was de Formule 1-bolide niet vooruit te branden, maar in
2020 en 2021 kreeg Russell het wel voor elkaar om knappe resultaten
neer te zetten. Punten waren niet altijd mogelijk, al stond Russell
er wel vaak om te profiteren als anderen foutjes maakten. En het
belangrijkste: hij was heel snel. Russell was al die tijd onderdeel
van het Mercedes-programma en werd zo klaargestoomd voor het grote
werk. Begin 2022 was het zover en mocht Russell het naast Lewis
Hamilton proberen. Dat gaat tot nu best aardig. Russell geeft de
zevenvoudig wereldkampioen flink wat tegenstand, pakte zijn eerste
overwinning tijdens de Grand Prix van Brazilië in 2022 en is zeker
dit seizoen veel sneller dan zijn teamgenoot. Toch is de
Mercedes-overstap nog geen daverend succes geworden. De
Zilverpijlen hebben de ground effect-reglementen niet onder de knie
gekregen en lopen al meer dan twee seizoenen achter de feiten aan.
Red Bull is constant sneller en domineert de sport. Het feit dat
Russell Hamilton regelmatig verslaat, doet vermoeden dat hij de
leidende rol op zich kan nemen nu zijn Britse teamgenoot naar
Ferrari gaat vertrekken. Teambaas Toto Wolff laat ook vaak genoeg
doorschemeren dat hij volledig op Russell vertrouwt. Zo zei de
Oostenrijker het volgende in februari al. "George heeft het
potentieel om de nieuwe leider van Mercedes te worden. Ik kan me
geen betere teamleider voorstellen." Druk Het zijn mooie woorden
van Wolff, maar is Russell ook daadwerkelijk in staat om de
leidende rol op zich te nemen en Mercedes terug naar de top te
helpen? Daar kan je vraagtekens bij plaatsen. Russell maakte de
afgelopen tijd best wat foutjes en lijkt soms het échte
killerinstinct te missen. Het meest recente voorbeeld is zijn crash
in de laatste ronde van de Grand Prix van Australië. Toegegeven,
Russell werd gepiepeld door Fernando Alonso, maar hij verloor zelf
zijn auto en gooide kostbare punten weg. Je zou zeggen dat Russell
weet dat Alonso trucjes kan uithalen, maar hij leek compleet
verrast te zijn door het incident. Na afloop wilde hij Alonso ook
niet onder de bus gooien. "Het is duidelijk dat Fernando op de rem
ging staan op 100 meter voor de bocht, om vervolgens weer gas te
geven en de bocht normaal te nemen. Die data heb ik al teruggezien.
Ik ga Alonso niet beschuldigen, maar ik reed veel ronden achter hem
en die ronde ging hij dramatisch langzamer. Dat verraste me." En
die combinatie van factoren is precies de reden dat Russell
verschilt van mannen als Max Verstappen, Lewis Hamilton en Alonso.
Vrijwel alle meervoudige wereldkampioenen deinzen er niet voor
terug om trucjes uit te halen en écht boos te worden als iemand
anders ze, al dan niet bewust, voor de voeten loopt. Bij Russell
hangt er meer onzekerheid om hem heen. Hij laat zich niet echt
gelden en zal nooit sneaky acteren. Nieuwe teamgenoot Maar het
belangrijkste punt van aandacht blijft dat Wolff Russell al tot
Mercedes-leider heeft gebombardeerd terwijl het nog helemaal niet
duidelijk is wie hem gaat vergezellen in 2025. Stel nou dat Wolff
Verstappen, Alonso of Carlos Sainz weet aan te trekken. Kan je dan
zeggen dat Russell de onbetwiste kopman van het team is en maakt
hij dat dan waar? Natuurlijk heeft Russell wat krediet opgebouwd nu
hij Hamilton regelmatig verslaat, maar zijn teamgenoot loopt al
maanden, jaren misschien zelfs, met zijn ziel onder de arm door de
paddock. De vechter die in Hamilton schuilde, hebben we al een
tijdje niet gezien. Wanneer Alonso of Sainz een frisse start
tegemoet gaan bij Mercedes, zal Russell toch alle zeilen moeten
bijzetten om de kopman te blijven. En Russell is al weleens eerder
bezweken onder de druk, onder andere in Australië en Singapore,
waar hij in 2023 ook in de laatste ronde crashte. Het restant van
2024 én 2025 worden daarom belangrijke meetmomenten voor Russell.
Hij zal zich moeten bewijzen, ongeacht wie zijn teamgenoot wordt.
Indien de keuze op een jong talent als Andrea Kimi Antonelli valt,
ontstaat automatisch de verwachting dat Russell hem op basis van
ervaring en kennis verslaat. En als het Verstappen, Alonso of Sainz
zou worden, kan hij zijn positie als Mercedes-parel verliezen
wanneer hij niet snel genoeg is. Het is erop of eronder voor de
Brit. Denk jij dat Russell de onbetwiste leider van Mercedes moet
zijn? Laat het weten in de poll.
duidelijk zijn. De Brit werd in 2018 overtuigend kampioen in de
Formule 2, waarna hij bij Williams een daverende indruk achterliet.
In 2019 was de Formule 1-bolide niet vooruit te branden, maar in
2020 en 2021 kreeg Russell het wel voor elkaar om knappe resultaten
neer te zetten. Punten waren niet altijd mogelijk, al stond Russell
er wel vaak om te profiteren als anderen foutjes maakten. En het
belangrijkste: hij was heel snel. Russell was al die tijd onderdeel
van het Mercedes-programma en werd zo klaargestoomd voor het grote
werk. Begin 2022 was het zover en mocht Russell het naast Lewis
Hamilton proberen. Dat gaat tot nu best aardig. Russell geeft de
zevenvoudig wereldkampioen flink wat tegenstand, pakte zijn eerste
overwinning tijdens de Grand Prix van Brazilië in 2022 en is zeker
dit seizoen veel sneller dan zijn teamgenoot. Toch is de
Mercedes-overstap nog geen daverend succes geworden. De
Zilverpijlen hebben de ground effect-reglementen niet onder de knie
gekregen en lopen al meer dan twee seizoenen achter de feiten aan.
Red Bull is constant sneller en domineert de sport. Het feit dat
Russell Hamilton regelmatig verslaat, doet vermoeden dat hij de
leidende rol op zich kan nemen nu zijn Britse teamgenoot naar
Ferrari gaat vertrekken. Teambaas Toto Wolff laat ook vaak genoeg
doorschemeren dat hij volledig op Russell vertrouwt. Zo zei de
Oostenrijker het volgende in februari al. "George heeft het
potentieel om de nieuwe leider van Mercedes te worden. Ik kan me
geen betere teamleider voorstellen." Druk Het zijn mooie woorden
van Wolff, maar is Russell ook daadwerkelijk in staat om de
leidende rol op zich te nemen en Mercedes terug naar de top te
helpen? Daar kan je vraagtekens bij plaatsen. Russell maakte de
afgelopen tijd best wat foutjes en lijkt soms het échte
killerinstinct te missen. Het meest recente voorbeeld is zijn crash
in de laatste ronde van de Grand Prix van Australië. Toegegeven,
Russell werd gepiepeld door Fernando Alonso, maar hij verloor zelf
zijn auto en gooide kostbare punten weg. Je zou zeggen dat Russell
weet dat Alonso trucjes kan uithalen, maar hij leek compleet
verrast te zijn door het incident. Na afloop wilde hij Alonso ook
niet onder de bus gooien. "Het is duidelijk dat Fernando op de rem
ging staan op 100 meter voor de bocht, om vervolgens weer gas te
geven en de bocht normaal te nemen. Die data heb ik al teruggezien.
Ik ga Alonso niet beschuldigen, maar ik reed veel ronden achter hem
en die ronde ging hij dramatisch langzamer. Dat verraste me." En
die combinatie van factoren is precies de reden dat Russell
verschilt van mannen als Max Verstappen, Lewis Hamilton en Alonso.
Vrijwel alle meervoudige wereldkampioenen deinzen er niet voor
terug om trucjes uit te halen en écht boos te worden als iemand
anders ze, al dan niet bewust, voor de voeten loopt. Bij Russell
hangt er meer onzekerheid om hem heen. Hij laat zich niet echt
gelden en zal nooit sneaky acteren. Nieuwe teamgenoot Maar het
belangrijkste punt van aandacht blijft dat Wolff Russell al tot
Mercedes-leider heeft gebombardeerd terwijl het nog helemaal niet
duidelijk is wie hem gaat vergezellen in 2025. Stel nou dat Wolff
Verstappen, Alonso of Carlos Sainz weet aan te trekken. Kan je dan
zeggen dat Russell de onbetwiste kopman van het team is en maakt
hij dat dan waar? Natuurlijk heeft Russell wat krediet opgebouwd nu
hij Hamilton regelmatig verslaat, maar zijn teamgenoot loopt al
maanden, jaren misschien zelfs, met zijn ziel onder de arm door de
paddock. De vechter die in Hamilton schuilde, hebben we al een
tijdje niet gezien. Wanneer Alonso of Sainz een frisse start
tegemoet gaan bij Mercedes, zal Russell toch alle zeilen moeten
bijzetten om de kopman te blijven. En Russell is al weleens eerder
bezweken onder de druk, onder andere in Australië en Singapore,
waar hij in 2023 ook in de laatste ronde crashte. Het restant van
2024 én 2025 worden daarom belangrijke meetmomenten voor Russell.
Hij zal zich moeten bewijzen, ongeacht wie zijn teamgenoot wordt.
Indien de keuze op een jong talent als Andrea Kimi Antonelli valt,
ontstaat automatisch de verwachting dat Russell hem op basis van
ervaring en kennis verslaat. En als het Verstappen, Alonso of Sainz
zou worden, kan hij zijn positie als Mercedes-parel verliezen
wanneer hij niet snel genoeg is. Het is erop of eronder voor de
Brit. Denk jij dat Russell de onbetwiste leider van Mercedes moet
zijn? Laat het weten in de poll.
