Voormalig F1-coureur keihard voor Williams: "Waarom geef je Sargeant dan een nieuw contract?"

Williams kende een lastig Grand Prix-weekend in Australië. Alex
Albon crashte hard tijdens de eerste vrije training en schreef zo
zijn hele bolide af. Het grootste probleem was dat Williams geen
reservechassis kon inzetten in Melbourne, waardoor het team met één
auto het restant van het weekend moest afwerken. Teambaas James
Vowles koos er uiteindelijk voor om Albon te laten rijden en zo de
kans op punten te maximaliseren. Logan Sargeant had niets fout
gedaan, maar werd toch opzij geschoven. Voormalig Formule 1-coureur
Jolyon Palmer laat op F1.com duidelijk weten wat hij van die keuze
vindt. Volgens de Brit is het een vreemd besluit, zeker omdat
Sargeant wel de tweede vrije training afwerkte en zo bijvoorbeeld
een longrun voor de race had geoefend. Palmer wil eerst wat kwijt
over het feit dat Williams geen reservechassis bij zich had. "Teams
stellen de bouw van hun auto's zo lang mogelijk uit om het
ontwerpproces te maximaliseren", begint Palmer. "Dat gebeurt
voordat er beslissingen worden genomen en de auto wordt gebouwd.
Williams deed dat langer dan de andere teams en ging dit jaar pas
een dag voor de start van de wintertests de baan op. Het werd
omschreven als een agressieve zet van het team en het concept van
de bolide veranderde flink ten opzichte van vorig seizoen." "Het
team had duidelijk een andere auto tijdens de eerste race in
Bahrein, maar het is onbegrijpelijk dat ze geen reservechassis bij
zich hadden voor de derde race van het seizoen. In Djedda en
Melbourne staan de muren dichtbij en is de gemiddelde snelheid
hoog. Het is een idiote situatie en oneerlijk tegenover de beide
coureurs dat ze moesten kiezen wie er vanaf vrijdagmiddag zou
racen." Verantwoordelijkheid Palmer wijst naar Albon. "Albon moet
de verantwoordelijkheid nemen. Ik weet zeker dat Williams hun
positie duidelijk heeft gemaakt aan de coureurs voor de eerste
races. Hoewel dat nog steeds geen acceptabele manier is om te racen
voor een modern Formule 1-team in 2024 - er is alleen een
mechanisch probleem of een overijverige rivaal nodig om je auto in
de muur te zetten -, is het nog steeds niet goed dat Albon zo vroeg
in het weekend zwaar crashte." Mede daarom vindt Palmer het niet
juist dat Williams voor Albon koos. "Het was een pittige beslissing
om Alex in de auto van Sargeant te zetten. Vowles zei dat het het
moeilijkste besluit uit zijn carrière was. Daar twijfel ik niet
aan, maar ik denk dat het de verkeerde zet was. De logica was er
echter wel en dat verwacht je ook van Vowles. Hij is een strateeg
in hart en nieren, maar ik denk dat de schade aan de andere kant
van de garage groter was dan de winst." "Zou Albon allereerst de
sterkere Williams-coureur zijn geweest? Logischerwijs wel, gezien
zijn vorm van het afgelopen seizoen. Maar hij miste op vrijdag wel
34 rondjes in vergelijking met zijn teamgenoot en reed ook geen
simulaties voor de kwalificatie en de race. Sargeant deed dat wel.
Als Vowles desondanks nog steeds denkt dat Albon sterker zou zijn
geweest, dan roept dat de vraag op waarom ze Sargeant een nieuw
contract hebben gegeven. Ze hebben dan vrij weinig vertrouwen in
hem." Palmer denkt ook dat het zelfvertrouwen van Sargeant een
flinke tik heeft gekregen door het besluit. "Het was misschien
beter geweest om Logan in zijn eigen auto te laten rijden en zo
hopelijk een punt te pakken met een coureur die je publiekelijk
hebt gesteund. Nu creëert Williams allemaal vraagtekens en
beschadigen ze het moraal van hun tweede coureur. Het moet een
bittere pil zijn geweest voor Sargeant. Hij was tenslotte niet
degene die op vrijdag crashte."

Top Headlines

Oudere Top Headlines