Nieuwe motorregels hinten sterk op functie om inhalen te bevorderen
De FIA heeft een nieuwe update van het motorreglement voor 2026
naar buiten gebracht. Vanaf dat jaar gaan de reglementen flink op
de schop en neemt de mondiale autosportbond nieuwe maatregelen om
het inhalen te bevorderen. Het elektrische vermogen lijkt daarin
een grote rol te gaan spelen. De coureur kan namelijk weer zelf
gaan bepalen wanneer hij het elektrische vermogen wil gebruiken.
Artikel 5.4.8 van het technisch reglement voor 2026 stelt dat de
coureurs toegang zullen hebben tot een 'override-modus' door middel
van een druk op de knop. Zo zou de topsnelheid een boost krijgen en
op kunnen lopen tot 355 kilometer per uur. Het lijkt in vele
opzichten op het 'push-to-pass'-systeem uit de IndyCar én het
KERS-systeem wat de Formule 1 tussen 2009 en 2013 gebruikte. De
technische details van het systeem ontbreken nog, maar het lijkt er
dus sterk op dat de coureur het zelf gaat bedienen. Coureurs moeten
goed nadenken wanneer ze het systeem willen inzetten, mede omdat
het niet elke ronde gebruikt kan worden. Dan zou een coureur een
energietekort riskeren, iets waar engineers rekening mee moeten
houden bij het strategische gebruik van het systeem. Een coureur
kan het vermogen inzetten om de rondetijd te verbeteren of een
inhaalactie te plaatsen tijdens een race. In artikel 5.4.8 staat
ook dat de energie-inzet van het ERS-K hybridesysteem zelf werkt
tot 345 kilometer per uur. Daarna kan de 'override-modus' pas
gebruikt worden.
naar buiten gebracht. Vanaf dat jaar gaan de reglementen flink op
de schop en neemt de mondiale autosportbond nieuwe maatregelen om
het inhalen te bevorderen. Het elektrische vermogen lijkt daarin
een grote rol te gaan spelen. De coureur kan namelijk weer zelf
gaan bepalen wanneer hij het elektrische vermogen wil gebruiken.
Artikel 5.4.8 van het technisch reglement voor 2026 stelt dat de
coureurs toegang zullen hebben tot een 'override-modus' door middel
van een druk op de knop. Zo zou de topsnelheid een boost krijgen en
op kunnen lopen tot 355 kilometer per uur. Het lijkt in vele
opzichten op het 'push-to-pass'-systeem uit de IndyCar én het
KERS-systeem wat de Formule 1 tussen 2009 en 2013 gebruikte. De
technische details van het systeem ontbreken nog, maar het lijkt er
dus sterk op dat de coureur het zelf gaat bedienen. Coureurs moeten
goed nadenken wanneer ze het systeem willen inzetten, mede omdat
het niet elke ronde gebruikt kan worden. Dan zou een coureur een
energietekort riskeren, iets waar engineers rekening mee moeten
houden bij het strategische gebruik van het systeem. Een coureur
kan het vermogen inzetten om de rondetijd te verbeteren of een
inhaalactie te plaatsen tijdens een race. In artikel 5.4.8 staat
ook dat de energie-inzet van het ERS-K hybridesysteem zelf werkt
tot 345 kilometer per uur. Daarna kan de 'override-modus' pas
gebruikt worden.
