F1-kopstuk geeft meer duidelijkheid over nieuwe regels: "Minder downforce en duizend pk in 2026"

We weten al langer dat in 2026 de reglementen voor motoren en
chassis op de schop gaan. Vanaf dat jaar komt bij de motoren de
focus meer te liggen op het elektrische vermogen van de hybride
V6-motor. Op dit moment kan de MGU-K een vermogen van 120 kW
produceren, maar met de verbeterde systemen van 2026 is het de
bedoeling dat er 350 kW wordt geproduceerd - bijna een
verdrievoudiging van de huidige hoeveelheid energie die coureurs
tot hun beschikking hebben. Dit gaf ook zorgen, want het gewicht
van de motoren zou hierdoor gaan toenemen, wat de snelheid van de
auto's niet ten goede zou komen. Technisch directeur van de Formule
1, Pat Symonds, vertelt in de podcast Beyond the Grid over de
ontwikkeling van de nieuwe motoren: "Momenteel behalen we met de
elektromotor zo'n 900 pk. We zullen met de 2026-auto boven de 1.000
pk zitten. Op dit moment is er nog geen sprake van turbo lag bij
deze auto's omdat we een elektrische motor op de turbo hebben. Maar
turbo lag is ook niet meer zoals het vroeger was." Het terugbrengen
van het gewicht van de auto's is vooral te vinden op een ander
gebied volgens Symonds: "Een van de redenen dat de auto's zo zwaar
zijn, is omdat zij veel belasting te verduren krijgen." Hij doelt
hiermee op de enorme hoeveelheid downforce die de huidige generatie
auto's met zich meenemen. Door dit te verminderen, zou volgens
Symonds ook de focus meer op de coureurs komen te liggen. Dit omdat
zij met minder downforce echt het verschil kunnen maken.
Budgetplafond wakkert interesse aan De nieuwe reglementen in 2026
heeft ook de oren en ogen van meerdere fabrikanten buiten de
huidige Formule 1 geopend. Merken als Ford en Audi gaven al snel
aan met de nieuwe regels te willen werken en committeerde zich aan
een project. Een ontwikkeling die volgens Symonds al langere tijd
bezig is: "De afgelopen zeven jaar hebben we de waarde van alle
teams binnen de sport kunnen verhogen richting een half miljard
dollar per team. Dat is indrukwekkend, maar ook grotendeels dankzij
het budgetplafond. Voor de invoering hiervan, was het lastig voor
de teams om te overleven. Fabrikanten zeggen nu dat het een
interessante technologie is en dat het niet overdreven duur is."
Een van de beste voorbeelden is volgens Symonds zijn oude team
Williams. De Brit werkte van 2013 tot 2016 bij dit team en zag met
eigen ogen aan hoe Williams bijna ter ziele ging: "Bij Williams
balanceerde we op een heel dun koord. Vlak na mijn vertrek, ging
dat ook helemaal fout. Het team moest bijna alles verkopen om te
overleven. En ze waren niet de enige."

Top Headlines

Oudere Top Headlines