Falend Stake F1 hoopt op snelle oplossing voor cruciaal probleem
De meest recente pitstops van Stake F1 moeten voor een déjà
vu-moment hebben gezorgd bij Valtteri Bottas. Tijdens de Grand Prix
van Monaco in 2021 kreeg Mercedes het wiel niet van de W12 van de
Fin, wat resulteerde in een record van 'de langste pitstop ooit'.
Bottas viel uit, de auto moest worden teruggebracht naar de fabriek
en het duurde maar liefst 43 uur voordat het team het wiel van de
auto af kreeg. Zó dramatisch waren de afgelopen pitstops van het
team van Stake F1 dan weer ook niet, maar er ging toch een hoop mis
de afgelopen drie races. In Bahrein had het team een gemiddelde
pitstoptijd van 15.635 seconden, in Saoedi-Arabië 12.490 seconden
en in Australië 14.603 seconden. In verhouding: een gemiddelde
(goed uitgevoerde!) pitstop duurt normaal ongeveer 2,5 seconde. Het
probleem Hoe komt het dat de pitstops zo lang duren bij het team
van Bottas en Guanyu Zhou? Racing Director bij Stake F1, Xevi
Pujolar, legt het uit: "Vanaf de eerste race hadden we al wat
problemen ontdekt omtrent de pitstop. Iets met cross thread , een
probleem dat we niet gevonden hebben tijdens de vrije trainingen en
zelfs niet in de winter. Maar zodra we de race ingaan, wordt de
situatie meer kritiek", legt hij uit aan de media, waaronder
RacingNews365. In aanloop naar Australië had het team al wat
aanpassingen aan de bolides doorgevoerd. "Een paar kleine
aanpassingen, maar het was niet robuust genoeg. We hadden één
pitstop-probleem, en de tweede, van Zhou, was niet gerelateerd aan
de pitstop zelf. De pitstop zelf ging goed, maar de auto had een
probleem met de versnellingsbak, de auto ging in anti-stall."
Hierdoor leek het alsof het probleem weer met de pitstop zelf te
maken had, maar dat was niet het geval. Zonder de
pitstopproblematiek had het team nu wellicht al WK-punten gescoord.
"Het is momenteel voor ons het grootste probleem. Want als we
kijken naar onze performance, dan had Valtteri potentieel in de
punten kunnen finishen. Maar zolang we deze problemen hebben, wordt
het erg lastig voor ons." Het team gaat nu in de fabriek proberen
de problemen op te lossen. "Het ligt niet aan de crew, zij doen
alles correct. We hebben een probleem met de hardware en we moeten
ervoor zorgen dat we tijd hebben om een oplossing en onderdelen te
vinden. We zullen het proberen op te lossen voor Suzuka."
vu-moment hebben gezorgd bij Valtteri Bottas. Tijdens de Grand Prix
van Monaco in 2021 kreeg Mercedes het wiel niet van de W12 van de
Fin, wat resulteerde in een record van 'de langste pitstop ooit'.
Bottas viel uit, de auto moest worden teruggebracht naar de fabriek
en het duurde maar liefst 43 uur voordat het team het wiel van de
auto af kreeg. Zó dramatisch waren de afgelopen pitstops van het
team van Stake F1 dan weer ook niet, maar er ging toch een hoop mis
de afgelopen drie races. In Bahrein had het team een gemiddelde
pitstoptijd van 15.635 seconden, in Saoedi-Arabië 12.490 seconden
en in Australië 14.603 seconden. In verhouding: een gemiddelde
(goed uitgevoerde!) pitstop duurt normaal ongeveer 2,5 seconde. Het
probleem Hoe komt het dat de pitstops zo lang duren bij het team
van Bottas en Guanyu Zhou? Racing Director bij Stake F1, Xevi
Pujolar, legt het uit: "Vanaf de eerste race hadden we al wat
problemen ontdekt omtrent de pitstop. Iets met cross thread , een
probleem dat we niet gevonden hebben tijdens de vrije trainingen en
zelfs niet in de winter. Maar zodra we de race ingaan, wordt de
situatie meer kritiek", legt hij uit aan de media, waaronder
RacingNews365. In aanloop naar Australië had het team al wat
aanpassingen aan de bolides doorgevoerd. "Een paar kleine
aanpassingen, maar het was niet robuust genoeg. We hadden één
pitstop-probleem, en de tweede, van Zhou, was niet gerelateerd aan
de pitstop zelf. De pitstop zelf ging goed, maar de auto had een
probleem met de versnellingsbak, de auto ging in anti-stall."
Hierdoor leek het alsof het probleem weer met de pitstop zelf te
maken had, maar dat was niet het geval. Zonder de
pitstopproblematiek had het team nu wellicht al WK-punten gescoord.
"Het is momenteel voor ons het grootste probleem. Want als we
kijken naar onze performance, dan had Valtteri potentieel in de
punten kunnen finishen. Maar zolang we deze problemen hebben, wordt
het erg lastig voor ons." Het team gaat nu in de fabriek proberen
de problemen op te lossen. "Het ligt niet aan de crew, zij doen
alles correct. We hebben een probleem met de hardware en we moeten
ervoor zorgen dat we tijd hebben om een oplossing en onderdelen te
vinden. We zullen het proberen op te lossen voor Suzuka."
