Red Bull-kopstuk verklaart megasuccessen: "Dat is het belangrijkste element"

In Melbourne arriveert Pierre Wache al vroeg op het circuit op de
vrijdagochtend van het Grand Prix-weekend. Net als dat we nergens
nog een schijntje van minder honger naar succes zien bij Max
Verstappen, zien we dat ook niet terug bij de rest van het
personeel van Red Bull Racing. Wache staat op dit moment
aangeschreven als een van de belangrijkste pilaren binnen het
succesvolle team. Samen met Adrian Newey wordt de Fransman namelijk
gezien als de persoon die de grootste rol speelde bij het bouwen
van de meest succesvolle F1-bolide aller tijden, de RB19. Toch wil
Wache de complimenten daarvoor niet te veel naar zich toe trekken
wanneer RacingNews365 hem uitgebreid en exclusief spreekt op het
Albert Park-circuit in Melbourne: "Adrian Newey en ik werken zeer
goed met elkaar samen, ook omdat we ons eigenlijk op twee
verschillende gebieden richten. Adrian is meer van het
aerodynamische gedeelte, terwijl ik juist meer van het mechanische
gedeelte van de bolide ben. Wanneer we echter alleen over hem en
mij spreken, missen we ontzettend veel mensen die heel belangrijk
zijn in dit project. Voordat ik als technisch directeur een
beslissing maak, is er al ontzettend veel werk verricht door andere
engineers binnen het team en is het aan mij om alleen nog een
beslissing te maken." "Dat laat zien dat andere mensen onwijs hard
werken en dat werk van het team en designers kun je niet terzijde
schuiven. In alle eerlijkheid komt het meeste werk dus ook van hun
en niet van ons twee", aldus een duidelijke Wache, die ook een
verklaring heeft waarom de honger van hem en zijn teamleden nog
lang niet gestild is. "Het is niet dat we genieten van winnen, het
is dat we het haten om te verliezen. Dat is de mentaliteit die er
op dit moment binnen dit team heerst. In de afgelopen jaren zijn er
natuurlijk mensen gekomen en gegaan, maar deze mentaliteit is
behouden gebleven binnen het team." Harde mentaliteit "Dat is het
belangrijkste element achter de overwinningen van dit team. Na elke
overwinning gaat iedereen telkens toch maar weer in overleg met
elkaar over wat we nog moeten verbeteren. Bij een debrief na afloop
van een winnende race krijg je het gevoel of dat we verloren
hebben", aldus Wache met een grote maar serieuze lach op het
gezicht. "Dat is echt de mentaliteit die we de afgelopen jaren
binnen dit team hebben ontwikkeld. Het is een harde mentaliteit
waar af en toe misschien lastig mee te dealen is, maar dat is wel
gewoon zoals we allemaal zijn binnen dit team." Daarmee bedoelt
Wache niet alleen het personeel dat aanwezig is op het circuit,
maar ook dat in de fabriek 'achter' blijft. Vanuit de fabriek werkt
men namelijk keihard mee gedurende een GP-weekend om de successen
op het circuit te kunnen boeken. "Als ik naar het technische team
kijk, dan hebben we het over zo'n 300 mensen. Dat zijn allemaal
slimme en erg goede mensen. Dus nogmaals terugkomend op die grote
groep van mensen, kun je de successen niet slechts toeschrijven aan
twee mensen", waarmee de Fransman nogmaals het teamproces binnen
Red Bull verduidelijkt. Verandering vanaf 2018/2019 "Adrian en ik
maken beide deel uit van het team en we beschikken dan ook over
dezelfde mentaliteit als de rest van het team. Dat is ook nodig,
want als je om je heen kijkt binnen het team, zie je dat een
collega er net zo hard aan wil trekken als dat je zelf wil doen en
dat maakt een sterk team." Naast het teamwork heeft Red Bull de
afgelopen jaren ook hard gewerkt aan het creëren van de ideale
omstandigheden op de fabriek. Dat is ook noodzakelijk, aangezien
Red Bull vanaf 2026 een volledig onafhankelijk team zal zijn, omdat
men ook haar eigen motoren aan het bouwen is. De investeringen die
de afgelopen jaren zijn gemaakt, vormen dan ook een basis voor de
huidige dominantie van Red Bull. "Je wordt niet zomaar succesvol in
de Formule 1, daar gaat veel tijd in zitten. Je moet namelijk de
juiste omstandigheden creëren en daar zijn we vanaf 2018/2019 mee
aan de slag gegaan. Toen was de bolide namelijk niet zo goed en
moesten we aan de bak om te komen tot waar we nu zijn. Dan heb je
het ook over de coördinatie waaraan gewerkt moest worden. Juist dat
aspect hebben we geprobeerd te optimaliseren. Daardoor is alles nog
beter op elkaar afgestemd en kun je steeds verder bouwen." De
succesvolle samenwerkingen tussen de verschillende afdelingen
binnen het team zorgen er volgens Wache voor dat de data die men in
de fabriek verzamelt voor 99 tot 100 procent overeenkomt met de
data die men op het circuit krijgt. Een waanzinnig getal: "Je moet
zo efficiënt mogelijk te werk gaan, zeker met de nieuwe regels die
de afgelopen jaren voor steeds meer testrestricties hebben gezorgd.
Ik zou zelf graag nog testen op het circuit, maar dat is niet
mogelijk. Daarom moet je dus verder kijken en proberen vanuit de
simulaties een zo goed mogelijk beeld van de realiteit te krijgen",
aldus de technisch directeur van Red Bull, die met de bovenstaande
getallen ongetwijfeld jaloers zal worden aangekeken door de
technisch directeuren van andere F1-teams.

Top Headlines

Oudere Top Headlines