Geplaagde Ricciardo ontvangt cruciale steun van RB
Na tien races kwam Daniel Ricciardo in 2023 toch nog terug in de
koningsklasse van de autosport als vervanger van Nyck de Vries. Een
turbulent jaar inclusief polsbreuk volgde, waarbij van de zeven
verreden races hij twee keer voor zijn teamgenoot Yuki Tsunoda wist
te finishen. Er werd in aanloop naar het 2024-seizoen meer van de
achtvoudig Grand Prix-winnaar verwacht, maar van de eerste drie
races finishte de Japanner twee keer voor de Australiër. Tijdens de
kwalificatie van zijn thuisrace in Australië werd tot overmaat van
ramp zijn rondetijd afgepakt, waardoor hij de Grand Prix als 18e
moest aanvangen. Hij wist zich in de race naar de 12e positie te
rijden, maar zijn prestatie werd overschaduwd door de zevende plek
van teamgenoot Tsunoda, waardoor het team in een keer naar de zesde
plek in het constructeurskampioenschap schoot. Gevoel in de auto
RB-teambaas Laurent Mekies neemt het voor zijn coureur op: "In alle
eerlijkheid, we moeten hem een auto geven waarmee hij zich meer op
zijn gemak voelt", vertelt de Fransman aan Autosport . "Yuki had
vanaf de eerste vrije training (in Australië, red.) een auto waar
hij zich erg comfortabel mee voelde." Dit gevoel kwam voor de
Australiër wat later, vermoedt Mekies: "Dat stadium bereikten we
waarschijnlijk pas in de kwalificatie met Daniel en van daaruit
moet je verder bouwen. En we hebben het gevoel dat hij dat zeker
heeft gedaan in de race. Hij was net zo snel als de jongens die de
punten pakten. Dus we zullen voor de punten hebben gestreden vanaf
een betere startpositie. Het is ook een positief punt om mee naar
huis te nemen dat Daniel een erg sterke race heeft gereden, ondanks
dat hij achteraan startte." 'Weet zeker dat hij in de top 10 zou
hebben gestaan' CEO Peter Bayer vermoedt dat er iets is misgegaan
met het analyseren van de data. "Ik denk dat hij de gegevens een
beetje verkeerd heeft geïnterpreteerd", zegt Bayer. "We hebben
samen met hem gekeken naar wat we hebben gezien en uiteindelijk heb
ik ook positieve dingen gezien bij Daniel, want hij vond zijn tempo
weer terug in de kwalificatie. Ik denk dat als hij die ronde op
vrijdag had kunnen rijden, hij daarop had kunnen voortborduren."
"Eerlijk gezegd weet ik zeker dat hij ook in de top 10 zou hebben
gestaan in de kwalificatie. Dus dat moeten we gewoon meenemen. Op
zondag is het moeilijk, wat betreft het verkeer, hoe je de race
managet en waar je jezelf positioneert. Het is ook een circuit waar
het niet makkelijk is om in te halen." De Oostenrijker sluit af met
een compliment: "Eerlijk gezegd heeft hij het goed gedaan en we
weten dat we kunnen voortbouwen op wat we hier hebben gezien."
koningsklasse van de autosport als vervanger van Nyck de Vries. Een
turbulent jaar inclusief polsbreuk volgde, waarbij van de zeven
verreden races hij twee keer voor zijn teamgenoot Yuki Tsunoda wist
te finishen. Er werd in aanloop naar het 2024-seizoen meer van de
achtvoudig Grand Prix-winnaar verwacht, maar van de eerste drie
races finishte de Japanner twee keer voor de Australiër. Tijdens de
kwalificatie van zijn thuisrace in Australië werd tot overmaat van
ramp zijn rondetijd afgepakt, waardoor hij de Grand Prix als 18e
moest aanvangen. Hij wist zich in de race naar de 12e positie te
rijden, maar zijn prestatie werd overschaduwd door de zevende plek
van teamgenoot Tsunoda, waardoor het team in een keer naar de zesde
plek in het constructeurskampioenschap schoot. Gevoel in de auto
RB-teambaas Laurent Mekies neemt het voor zijn coureur op: "In alle
eerlijkheid, we moeten hem een auto geven waarmee hij zich meer op
zijn gemak voelt", vertelt de Fransman aan Autosport . "Yuki had
vanaf de eerste vrije training (in Australië, red.) een auto waar
hij zich erg comfortabel mee voelde." Dit gevoel kwam voor de
Australiër wat later, vermoedt Mekies: "Dat stadium bereikten we
waarschijnlijk pas in de kwalificatie met Daniel en van daaruit
moet je verder bouwen. En we hebben het gevoel dat hij dat zeker
heeft gedaan in de race. Hij was net zo snel als de jongens die de
punten pakten. Dus we zullen voor de punten hebben gestreden vanaf
een betere startpositie. Het is ook een positief punt om mee naar
huis te nemen dat Daniel een erg sterke race heeft gereden, ondanks
dat hij achteraan startte." 'Weet zeker dat hij in de top 10 zou
hebben gestaan' CEO Peter Bayer vermoedt dat er iets is misgegaan
met het analyseren van de data. "Ik denk dat hij de gegevens een
beetje verkeerd heeft geïnterpreteerd", zegt Bayer. "We hebben
samen met hem gekeken naar wat we hebben gezien en uiteindelijk heb
ik ook positieve dingen gezien bij Daniel, want hij vond zijn tempo
weer terug in de kwalificatie. Ik denk dat als hij die ronde op
vrijdag had kunnen rijden, hij daarop had kunnen voortborduren."
"Eerlijk gezegd weet ik zeker dat hij ook in de top 10 zou hebben
gestaan in de kwalificatie. Dus dat moeten we gewoon meenemen. Op
zondag is het moeilijk, wat betreft het verkeer, hoe je de race
managet en waar je jezelf positioneert. Het is ook een circuit waar
het niet makkelijk is om in te halen." De Oostenrijker sluit af met
een compliment: "Eerlijk gezegd heeft hij het goed gedaan en we
weten dat we kunnen voortbouwen op wat we hier hebben gezien."
