Waarom Ferrari snel een bedreiging voor Verstappen kan vormen
We gaan terug naar eind 2022. Ferrari schuift na een seizoen vol
fouten, crashes en strategische missers teambaas Mattia Binotto aan
de kant. De Scuderia ging goed om met de reglementswijzigingen en
had aan het begin van het seizoen de snelste auto van het veld,
maar zag Max Verstappen en Red Bull toch de titels pakken. Oké, Red
Bull streefde Ferrari langzaam voorbij en Verstappen presteerde op
de toppen van zijn kunnen, maar het Italiaanse team gaf wel een
ruime voorsprong uit handen. De crash van Leclerc in Frankrijk was
het dieptepunt. 2022 was dus weer een tegenslag voor het iconische
team, dat in 2008 voor het laatst een constructeurstitel opeiste.
Ferrari besloot daarom, niet voor het eerst, hard in te grijpen.
Binotto vertrok en werd vervangen door Fred Vasseur, die bij Alfa
Romeo al samenwerkte met Ferrari-coureur Charles Leclerc. De
strenge, maar rechtvaardige Fransman moest een ommekeer
bewerkstelligen. Zijn grootste probleem? Het feit dat hij geen
invloed had op de ontwikkeling van de bolide voor 2023. Red Bull
was namelijk nóg dominanter, terwijl Ferrari in de eerste races met
heel veel bandenslijtage kampte. Leclerc en Carlos Sainz waren niet
in staat om Red Bull uit te dagen en moesten zelfs Aston Martins en
tobbende Mercedessen voor zich dulden. De uitdaging werd zo alsmaar
groter voor Vasseur, die zelf overigens heel rustig bleef en aangaf
dat het even zou duren voor Ferrari weer beter ging presteren.
Verbetering Vasseur heeft gelijk gekregen. Sterker nog: de wereld
van Ferrari ziet er een jaar later al heel anders uit. De Scuderia
is achter Red Bull het tweede team van het veld en lijkt het gat
bijna gedicht te hebben. Stiekem zag je eind vorig seizoen de
eerste voortekenen al. Ferrari kreeg het probleem met de
bandenslijtage langzaam onder controle en er heerst veel meer
stabiliteit in het team. Er worden minder strategische fouten
gemaakt, de pitstops verlopen steeds soepeler en de coureurs lopen
met een glimlach op het gezicht door de paddock. De SF-24 is nu
eenmaal veel voorspelbaarder. Het gaat zelfs al zo goed dat Ferrari
optimaal kan profiteren als Red Bull eens problemen heeft. Dat
bewees de Scuderia in Australië, waar Verstappen na een paar
rondjes uitviel met een remprobleem en Sergio Perez door
bandenslijtage en vloerschade niet verder kwam dan de vijfde
plaats. Sainz en Leclerc waren er als de kippen bij om een 1-2'tje
binnen te halen en ook de mannen en vrouwen aan de pitmuur speelden
een rol in dat succes, want Lando Norris werd met een slimme
strategie verslagen. Zo nu en dan was de McLaren-coureur echt wel
sneller dan Leclerc. Eigenlijk laat de GP van Australië dus twee
zaken zien. Aan de ene kant heeft Ferrari waarschijnlijk het gat
met Red Bull nog niet helemaal gedicht en moeten ze ook rekening
houden met McLaren, maar wanneer alles op zijn plaats valt, is er
wel veel mogelijk. Tegelijkertijd lijkt het spervuur aan
strategische fouten verleden tijd te zijn en kán Ferrari dus op
andere manieren het verschil maken. Wanneer je qua snelheid niet
meer veel hoeft toe te geven op Red Bull, kan je met de strategie
spelen. Verstappen deed hetzelfde in 2021, toen Mercedes en Lewis
Hamilton in bepaalde races sneller waren, maar hij toch aardig bij
kon blijven door goed (strategisch) werk van Red Bull. De hand van
Vasseur is heel duidelijk zichtbaar in dit proces. De Fransman
heeft voor rust gezorgd en deinst er ook niet voor terug om
drastische besluiten te nemen. Stel dat Ferrari in 2024 nog niet om
de titel strijdt, ligt het voor de hand dat dat in 2025 wel het
geval kan zijn. De puzzelstukjes hoeven alleen nog maar op hun plek
te vallen, alle ingrediënten lijken aanwezig. Komst Hamilton en
ontwikkeling Red Bull Waarom? Omdat er volgend jaar in Hamilton ook
nog eens een zevenvoudig wereldkampioen aan de line-up wordt
toegevoegd. De Brit presteert op dit moment niet al te best bij
Mercedes, maar komt doorgaans wel tot leven wanneer de auto bij
zijn rijstijl past. Tel daar het bewezen talent van Leclerc bij op
en er staat een duo dat het Verstappen moeilijk kan maken. Is het
zeker dat Ferrari Red Bull bij kan houden of zelfs voorbij gaat
streven? Uiteraard niet. Veel zal afhangen van de ontwikkeling van
Red Bull en in hoeverre zij nog dingen in de pijpleiding hebben
zitten. De concurrentie ging er stiekem wel een beetje vanuit dat
Red Bull vorig jaar had gepiekt binnen de huidige reglementen, maar
het team uit Milton Keynes kreeg het toch weer voor elkaar om een
grote stap te zetten met een radicaal concept. Het is echter wel zo
dat Ferrari na een periode van onrust en fouten er nu veel beter
voor staat. Met Leclerc en Sainz kan het huidige seizoen al
succesvol verlopen als het Italiaanse team nog een stapje weet te
zetten en er mag terecht optimistisch naar de toekomst gekeken
worden. De kenmerkende glimlach van Vasseur is nu wel te
rechtvaardigen. Er zit schot in de zaak. Denk jij dat Ferrari
Verstappen uit gaat dagen? Laat het weten in de poll!
fouten, crashes en strategische missers teambaas Mattia Binotto aan
de kant. De Scuderia ging goed om met de reglementswijzigingen en
had aan het begin van het seizoen de snelste auto van het veld,
maar zag Max Verstappen en Red Bull toch de titels pakken. Oké, Red
Bull streefde Ferrari langzaam voorbij en Verstappen presteerde op
de toppen van zijn kunnen, maar het Italiaanse team gaf wel een
ruime voorsprong uit handen. De crash van Leclerc in Frankrijk was
het dieptepunt. 2022 was dus weer een tegenslag voor het iconische
team, dat in 2008 voor het laatst een constructeurstitel opeiste.
Ferrari besloot daarom, niet voor het eerst, hard in te grijpen.
Binotto vertrok en werd vervangen door Fred Vasseur, die bij Alfa
Romeo al samenwerkte met Ferrari-coureur Charles Leclerc. De
strenge, maar rechtvaardige Fransman moest een ommekeer
bewerkstelligen. Zijn grootste probleem? Het feit dat hij geen
invloed had op de ontwikkeling van de bolide voor 2023. Red Bull
was namelijk nóg dominanter, terwijl Ferrari in de eerste races met
heel veel bandenslijtage kampte. Leclerc en Carlos Sainz waren niet
in staat om Red Bull uit te dagen en moesten zelfs Aston Martins en
tobbende Mercedessen voor zich dulden. De uitdaging werd zo alsmaar
groter voor Vasseur, die zelf overigens heel rustig bleef en aangaf
dat het even zou duren voor Ferrari weer beter ging presteren.
Verbetering Vasseur heeft gelijk gekregen. Sterker nog: de wereld
van Ferrari ziet er een jaar later al heel anders uit. De Scuderia
is achter Red Bull het tweede team van het veld en lijkt het gat
bijna gedicht te hebben. Stiekem zag je eind vorig seizoen de
eerste voortekenen al. Ferrari kreeg het probleem met de
bandenslijtage langzaam onder controle en er heerst veel meer
stabiliteit in het team. Er worden minder strategische fouten
gemaakt, de pitstops verlopen steeds soepeler en de coureurs lopen
met een glimlach op het gezicht door de paddock. De SF-24 is nu
eenmaal veel voorspelbaarder. Het gaat zelfs al zo goed dat Ferrari
optimaal kan profiteren als Red Bull eens problemen heeft. Dat
bewees de Scuderia in Australië, waar Verstappen na een paar
rondjes uitviel met een remprobleem en Sergio Perez door
bandenslijtage en vloerschade niet verder kwam dan de vijfde
plaats. Sainz en Leclerc waren er als de kippen bij om een 1-2'tje
binnen te halen en ook de mannen en vrouwen aan de pitmuur speelden
een rol in dat succes, want Lando Norris werd met een slimme
strategie verslagen. Zo nu en dan was de McLaren-coureur echt wel
sneller dan Leclerc. Eigenlijk laat de GP van Australië dus twee
zaken zien. Aan de ene kant heeft Ferrari waarschijnlijk het gat
met Red Bull nog niet helemaal gedicht en moeten ze ook rekening
houden met McLaren, maar wanneer alles op zijn plaats valt, is er
wel veel mogelijk. Tegelijkertijd lijkt het spervuur aan
strategische fouten verleden tijd te zijn en kán Ferrari dus op
andere manieren het verschil maken. Wanneer je qua snelheid niet
meer veel hoeft toe te geven op Red Bull, kan je met de strategie
spelen. Verstappen deed hetzelfde in 2021, toen Mercedes en Lewis
Hamilton in bepaalde races sneller waren, maar hij toch aardig bij
kon blijven door goed (strategisch) werk van Red Bull. De hand van
Vasseur is heel duidelijk zichtbaar in dit proces. De Fransman
heeft voor rust gezorgd en deinst er ook niet voor terug om
drastische besluiten te nemen. Stel dat Ferrari in 2024 nog niet om
de titel strijdt, ligt het voor de hand dat dat in 2025 wel het
geval kan zijn. De puzzelstukjes hoeven alleen nog maar op hun plek
te vallen, alle ingrediënten lijken aanwezig. Komst Hamilton en
ontwikkeling Red Bull Waarom? Omdat er volgend jaar in Hamilton ook
nog eens een zevenvoudig wereldkampioen aan de line-up wordt
toegevoegd. De Brit presteert op dit moment niet al te best bij
Mercedes, maar komt doorgaans wel tot leven wanneer de auto bij
zijn rijstijl past. Tel daar het bewezen talent van Leclerc bij op
en er staat een duo dat het Verstappen moeilijk kan maken. Is het
zeker dat Ferrari Red Bull bij kan houden of zelfs voorbij gaat
streven? Uiteraard niet. Veel zal afhangen van de ontwikkeling van
Red Bull en in hoeverre zij nog dingen in de pijpleiding hebben
zitten. De concurrentie ging er stiekem wel een beetje vanuit dat
Red Bull vorig jaar had gepiekt binnen de huidige reglementen, maar
het team uit Milton Keynes kreeg het toch weer voor elkaar om een
grote stap te zetten met een radicaal concept. Het is echter wel zo
dat Ferrari na een periode van onrust en fouten er nu veel beter
voor staat. Met Leclerc en Sainz kan het huidige seizoen al
succesvol verlopen als het Italiaanse team nog een stapje weet te
zetten en er mag terecht optimistisch naar de toekomst gekeken
worden. De kenmerkende glimlach van Vasseur is nu wel te
rechtvaardigen. Er zit schot in de zaak. Denk jij dat Ferrari
Verstappen uit gaat dagen? Laat het weten in de poll!
