Coronel voorspelt Verstappen-masterclass in Japan: "Alleen dan maakt iemand anders kans"

Een uitvalbeurt van Max Verstappen, je ziet het steeds minder. In
Australië was het voor het eerst in twee jaar raak door een
remprobleem, waarna Ferrari er dankbaar met de zege vandoor ging.
Sowieso waren er wat twijfels over de snelheid van Red Bull in
Melbourne, dus de concurrentie zal ongetwijfeld hopen dat er weer
een kans volgt in Japan. Wel is de lay-out van het Suzuka Circuit
weer compleet anders, waardoor de krachtsverhoudingen weer anders
kunnen zijn. Of gaat Verstappen persoonlijk het verschil maken in
het land van uitzinnige fans én Honda? Tom Coronel en Ruud Dimmers
vellen hun oordeel in de RacingNews365 Formule 1-podcast. "100%!",
is alvast het duidelijke antwoord van Coronel. Zijn opmerking kan
ook op goedkeuring van Dimmers rekenen. "Ja, zeker als je kijkt hoe
Max altijd op Suzuka presteert, zelfs toen hij nog een mindere Red
Bull had. Op dat moment vocht hij al weleens met de Mercedessen en
de afgelopen jaren staat er geen maat op. Die regenrace in 2022...
wat was het? 26 of 28 rondjes en gemiddeld een seconde sneller dan
de rest, plus het feit dat hij nog sneller was in het begin en kon
gaan controleren? Het is de combinatie van auto en coureur en ik
zie niemand die hem daar (de zege red.) vanaf kan houden."
Rijderscircuit Coronel wijst ook naar de lay-out van het circuit.
"Het is een echt rijderscircuit. Op Spa-Francorchamps en Suzuka
kunnen coureurs het verschil maken. Dat blijft altijd zo en gaat
nooit veranderen. Het is een bepaalde stijl en een bepaalde swing
die erin zit en dat heeft ook met de snellere doordraaiers te
maken. Daar moet je echt het gevoel en vertrouwen met de auto
hebben. Dit gaat Max niet laten lopen. Er moet technisch iets stuk
gaan, wil iemand anders kans maken." "Verstappen domineert de
afgelopen jaren op Spa-Francorchamps en Suzuka", vult Dimmers aan.
"Op Spa kan hij onderhand vanuit Stavelot (bocht 16 red.) beginnen
en dan wint hij nog met een ronde voorsprong. De inhaalraces die
hij daar heeft gereden de afgelopen jaren... hij kan gewoon
makkelijk een gridstraf pakken en dan hij wint met twee vingers in
zijn neus. En op Suzuka was het ook gewoon een masterclass." Maar
stel nou dat je Verstappen in een McLaren, Lewis Hamilton in een
Ferrari, Fernando Alonso in een Mercedes en Carlos Sainz in een Red
Bull laat rijden. Wie is er dan de snelste man op de baan? "Dan ben
je het eigenlijk allemaal op hetzelfde niveau aan het brengen",
stelt Coronel. "Je zet Max, de sterkste coureur, in de minste auto
en zet Lewis in een snellere auto naast Charles Leclerc. Dan heb je
wel een serieus potje vechten." Dimmers durft het wel aan om een
coureur aan te wijzen. "Normaal gesproken zou dat Sainz in de Red
Bull moeten zijn als hij de auto weet te nailen zoals Max dat doet.
De Ferrari is natuurlijk wel een beetje het kwalificatiewondertje.
Maar als Sainz zo goed is als hij beweert, dan moet hij kunnen wat
Max kan. Dan wordt het in de kwalificatie heel spannend tussen
Sainz en Hamilton en wint de Spanjaard op racepace." Beluister
hieronder de volledige podcast!

Top Headlines

Oudere Top Headlines