CEO Liberty Media voorziet Europese goedkeuring voor overname MotoGP: "Geen probleem"

Maandagochtend werd bekend dat Liberty Media 86% van de MotoGP
overneemt. Dit maakt het Amerikaanse bedrijf feitelijk de eigenaar
van de koningsklasse van de motoren. CEO van F1-eigenaar Liberty
Media Greg Maffei is dan ook van mening dat de MotoGP een 'perfecte
fit' is voor zijn bedrijf. De hoop is dat de transactie eind 2024
is afgerond, waardoor Liberty Media de volledige controle krijgt
over de grootste klassen op twee en vier wielen. Maffei legde niet
lang na de aankondiging uit dat Liberty Media de MotoGP als een
'gouden kans' ziet die goed bij het bedrijf past. "Wij houden van
schaalbare bedrijven met een aantrekkelijke premium IP," zei Maffei
tijdens een gesprek met de investeerders. "Er zijn schaarse activa
in de wereld zoals deze, maar ze weerspiegelen sterke onderliggende
vraagtrends. En in de MotoGP is de kans op wereldwijde expansie
zeer realistisch." "Wij geloven dat wanneer je fans je klanten
zijn, dit de beste commerciële relaties creëert. Dit soort kansen
zijn moeilijk te vinden en ongelooflijk aantrekkelijk. MotoGP past
perfect bij Liberty Media.MotoGP is een uitgelezen kans om de beste
steden ter wereld in contact te brengen met de beste motoren." Geen
plannen om Formule 1 en MotoGP samen te voegen Liberty Media heeft
een enorm financieel succes geboekt sinds het in 2017 de Formule 1
overnam van CVC Partners, maar benadrukt wel dat de Formule 1 en
MotoGP apart van elkaar bestuurd zullen worden. Dit komt door
verschillende aspecten volgens Maffei: "Het enige wat we niet
zullen doen is het samenvoegen van de MotoGP en de Formule 1, zowel
vanwege de regelgeving als de structuur van onze deal met onze
partners en teams in de Formule 1. Dus dat gaat waarschijnlijk niet
gebeuren." Desondanks heeft Maffei er vertrouwen in dat Liberty
Media de MotoGP kan laten groeien buiten de regio waar het
momenteel groot is: "Ik denk dat Liberty goed inzicht heeft in hoe
het medialandschap zich ontwikkelt en hoe we het product
aantrekkelijk kunnen maken voor mediapartners buiten de
traditionele basis van Italië, Spanje en Frankrijk, en kunnen
helpen groeien in die andere markten." In het verleden was CVC
Partners ook eigenaar van zowel de Formule 1 als de MotoGP.
Destijds werd CVC verplicht door de Europese Unie om een van de
twee meerderheidsaandelen te verkopen, omdat de EU bang was dat
voornamelijk de prijs van de uitzendrechten te snel zou gaan
stijgen. Maffei voorziet op dit moment geen problemen om door die
keuring te komen: "Wij zijn er van overtuigd dat we geen problemen
krijgen met bepaalde instanties. Dit omdat we er in geloven dat er
een brede markt is voor sport en entertainment, waar de Formule 1
en MotoGP slechts een kleine rol in spelen. We laten ze apart van
elkaar werken."

Oudere Top Headlines