Istanbul Park wil Formule 1 in 2026 terughalen naar Turkije
In 2005 streek de Formule 1 voor het eerst neer in Turkije. Het
circuit nabij Istanboel werd meteen een favoriet onder fans en
coureurs, voornamelijk dankzij de befaamde 'bocht 8'. Istanbul Park
blijft voor velen een van dé parels uit de hand van ontwerper
Hermann Tilke. Maar ook de bocht een, met als bijnaam 'Turkse
Corkscrew' is er een die men zich blijft herinneren. Het was voor
de meeste coureurs dan ook even slikken toen bekend werd dat het
circuit na 2011 niet langer onderdeel zou uitmaken van de Formule
1. Tijdens de coronapandemie werd echter alles anders. De Formule 1
was naarstig op zoek naar circuits die een Grand Prix wilde
organiseren, desnoods zonder publiek. Istanbul Park was één van de
plekken die zich aanbood. Hierdoor keerde in 2020 de GP van Turkije
eenmalig terug op de kalender. Toen bleek dat ook in 2021 niet alle
oorspronkelijke locaties een race konden organiseren, werd opnieuw
Istanbul Park aangedaan. Sindsdien is het stil rondom het Turkse
circuit, echter meldt het Turkse medium Habertürk nu dat er meer
aan zit te komen voor het circuit nabij de grootste stad van het
land. In 2026 terug van weggeweest Istanbul Park is namelijk recent
overgenomen door Can Bilim Eğitim Kurumları A.Ş. De Turkse tak van
Pirelli werkt nauw samen met dat bedrijf en Lale Cander, voorzitter
van de Raad van Bestuur van de Turkse tak van Pirelli, verklaart
waarom zij het circuit hebben gekocht: "Het circuit van Istanbul
Park moet een centrum van aantrekkingskracht worden. De Formule 1
is een uiterst prestigieuze organisatie. Het laat een enorme
hoeveelheid geld achter in het land waar het gehouden wordt en het
geeft prestige aan het land." Rondom het circuit moet de nieuwe
eigenaar ook gaan zorgen voor meer exploitatie. De
aanbestedingsstukken omvatten bijvoorbeeld het bouwen van een
winkelcentrum, attractiepark en een automuseum. Opmerkelijk is wel
dat van de nieuwe eigenaar wordt geëist dat diegene binnen een
maand met een overeenkomst komt, waarin is verzekerd dat de Grand
Prix van Turkije in 2026 op de Formule 1-kalender terugkeert. Of
dit realistisch is? Volgens Cander wel: "Er zijn landen die in 2026
niet langer op de kalender staan, waardoor wij weer een race in
Turkije kunnen gaan organiseren." Het gaat volgens Cander de Turkse
Autosportfederatie niet alleen om de Formule 1, maar ook om andere
autosportdisciplines en het opstellen van het circuit voor atleten
uit het hele land. Het circuit en haar faciliteiten moeten dan ook
verplicht dertig dagen per jaar gratis toegankelijk zijn voor
nationale en internationale motosporten.
circuit nabij Istanboel werd meteen een favoriet onder fans en
coureurs, voornamelijk dankzij de befaamde 'bocht 8'. Istanbul Park
blijft voor velen een van dé parels uit de hand van ontwerper
Hermann Tilke. Maar ook de bocht een, met als bijnaam 'Turkse
Corkscrew' is er een die men zich blijft herinneren. Het was voor
de meeste coureurs dan ook even slikken toen bekend werd dat het
circuit na 2011 niet langer onderdeel zou uitmaken van de Formule
1. Tijdens de coronapandemie werd echter alles anders. De Formule 1
was naarstig op zoek naar circuits die een Grand Prix wilde
organiseren, desnoods zonder publiek. Istanbul Park was één van de
plekken die zich aanbood. Hierdoor keerde in 2020 de GP van Turkije
eenmalig terug op de kalender. Toen bleek dat ook in 2021 niet alle
oorspronkelijke locaties een race konden organiseren, werd opnieuw
Istanbul Park aangedaan. Sindsdien is het stil rondom het Turkse
circuit, echter meldt het Turkse medium Habertürk nu dat er meer
aan zit te komen voor het circuit nabij de grootste stad van het
land. In 2026 terug van weggeweest Istanbul Park is namelijk recent
overgenomen door Can Bilim Eğitim Kurumları A.Ş. De Turkse tak van
Pirelli werkt nauw samen met dat bedrijf en Lale Cander, voorzitter
van de Raad van Bestuur van de Turkse tak van Pirelli, verklaart
waarom zij het circuit hebben gekocht: "Het circuit van Istanbul
Park moet een centrum van aantrekkingskracht worden. De Formule 1
is een uiterst prestigieuze organisatie. Het laat een enorme
hoeveelheid geld achter in het land waar het gehouden wordt en het
geeft prestige aan het land." Rondom het circuit moet de nieuwe
eigenaar ook gaan zorgen voor meer exploitatie. De
aanbestedingsstukken omvatten bijvoorbeeld het bouwen van een
winkelcentrum, attractiepark en een automuseum. Opmerkelijk is wel
dat van de nieuwe eigenaar wordt geëist dat diegene binnen een
maand met een overeenkomst komt, waarin is verzekerd dat de Grand
Prix van Turkije in 2026 op de Formule 1-kalender terugkeert. Of
dit realistisch is? Volgens Cander wel: "Er zijn landen die in 2026
niet langer op de kalender staan, waardoor wij weer een race in
Turkije kunnen gaan organiseren." Het gaat volgens Cander de Turkse
Autosportfederatie niet alleen om de Formule 1, maar ook om andere
autosportdisciplines en het opstellen van het circuit voor atleten
uit het hele land. Het circuit en haar faciliteiten moeten dan ook
verplicht dertig dagen per jaar gratis toegankelijk zijn voor
nationale en internationale motosporten.
