Alonso vindt straf nog altijd onbegrijpelijk: "Dan was het geen enkel probleem geweest"
In de slotfase van de GP van Australië verdedigt Fernando Alonso P6
ten opzichte van George Russell. Hij doet dit volgens hem op een
manier zoals hij het vaker doet, al trapt hij wel twee keer op de
rem voor een snelle bocht. Russell crasht zwaar en belandt op zijn
zijkant op de baan. Alonso krijgt uiteindelijk een tijdstraf van 20
seconden en verliest zodoende dure WK-punten. Twee weken later kan
hij het nog steeds niet begrijpen. "De straf in Melbourne was
verrassend. We kunnen er niets aan doen. We moeten het accepteren
en gaan verder. We concentreren ons nu op de race hier, maar ik
denk dat het incident (in Australië, red.) niet veel zal veranderen
aan hoe we rijden en hoe we de race benaderen", zegt hij tegen
onder meer RacingNews365. Volgens Alonso was zijn actie, waarbij
hij eerst wat snelheid minderde om daarna te accelereren, iets wat
je elke race ziet gebeuren. "Er is geen verplichting om 57 rondes
op dezelfde manier te rijden. Soms rijden we langzamer om brandstof
te besparen of de banden en de accu te sparen. Soms gaan we
langzaam de bocht in om in sommige sectoren DRS te geven aan de
auto achter je, dat is handig als de auto daarachter sneller is
namelijk. Al dit soort dingen zijn heel normaal, waren heel normaal
en zullen ook altijd blijven in de autosport." Alonso is overtuigd
dat er niet over het incident gesproken zou zijn als Russell niet
was gecrasht. "100%. Als dit in Abu Dhabi was gebeurd, met een
uitwijkmogelijkheid op het asfalt, reed George een paar meter later
weer het circuit op en had hij me kunnen inhalen in de volgende
ronde of op het volgende rechte stuk. Dan was het geen enkel
probleem geweest."
ten opzichte van George Russell. Hij doet dit volgens hem op een
manier zoals hij het vaker doet, al trapt hij wel twee keer op de
rem voor een snelle bocht. Russell crasht zwaar en belandt op zijn
zijkant op de baan. Alonso krijgt uiteindelijk een tijdstraf van 20
seconden en verliest zodoende dure WK-punten. Twee weken later kan
hij het nog steeds niet begrijpen. "De straf in Melbourne was
verrassend. We kunnen er niets aan doen. We moeten het accepteren
en gaan verder. We concentreren ons nu op de race hier, maar ik
denk dat het incident (in Australië, red.) niet veel zal veranderen
aan hoe we rijden en hoe we de race benaderen", zegt hij tegen
onder meer RacingNews365. Volgens Alonso was zijn actie, waarbij
hij eerst wat snelheid minderde om daarna te accelereren, iets wat
je elke race ziet gebeuren. "Er is geen verplichting om 57 rondes
op dezelfde manier te rijden. Soms rijden we langzamer om brandstof
te besparen of de banden en de accu te sparen. Soms gaan we
langzaam de bocht in om in sommige sectoren DRS te geven aan de
auto achter je, dat is handig als de auto daarachter sneller is
namelijk. Al dit soort dingen zijn heel normaal, waren heel normaal
en zullen ook altijd blijven in de autosport." Alonso is overtuigd
dat er niet over het incident gesproken zou zijn als Russell niet
was gecrasht. "100%. Als dit in Abu Dhabi was gebeurd, met een
uitwijkmogelijkheid op het asfalt, reed George een paar meter later
weer het circuit op en had hij me kunnen inhalen in de volgende
ronde of op het volgende rechte stuk. Dan was het geen enkel
probleem geweest."
