Sargeant onthult met welk chassis hij rijdt in Japan

Dat Logan Sargeant in Australië alleen de eerste en tweede vrije
training reed, kwam door een opeenstapeling van gebeurtenissen waar
hij zelf geen aandeel in had. Teamgenoot Alexander Albon crashte
hard en had veel schade. Er was geen reservechassis aanwezig en
Williams-teambaas James Vowles besloot om Albon de rest van het
weekend de wagen van Sargeant te geven, in de hoop om WK-punten te
scoren. Het was een bittere pil die Sargeant moest slikken. In
Japan hoopt hij terug te slaan. "Ik denk dat die vrijdag (in
Melbourne, red.) een goede dag was van mijn kant. Ik wilde die lijn
het hele weekend doortrekken en verder bouwen op wat we tot dan toe
hadden gedaan. Uiteindelijk kom je in een situatie waarin je niet
wilt zitten en waar het team niet in wil zitten. We moeten er dus
voor zorgen dat het niet nog eens gebeurt. Natuurlijk was het zeer
teleurstellend", blikt Sargeant in Japan nog eens terug op de
bijzondere situatie. "Toen ik Alex zag crashen, was het eerste wat
ik dacht dat we geen reservechassis bij ons hadden. Dat zou ons
terugwerpen als team. Het is een van de moeilijke punten waar we in
het begin van het seizoen mee te maken hebben gehad, we hadden geen
vangnet. Ik denk dat we ons als team daar echt in proberen te
ontwikkelen, om beter te worden en er bovenop te komen." Hoeveel
zwaarder? Williams gaf eerder al aan dat het beschadigde chassis in
de fabriek in Engeland gerepareerd is en nu in Japan klaar is om te
gebruiken. Maar welk chassis is voor Sargeant? "Het gerepareerde
chassis. Alleen omdat het voor de monteurs veel te druk zou zijn om
de wagens opnieuw om te wisselen. Gelukkig ging de reparatie beter
dan verwacht en zou alles normaal moeten zijn. Ik geloof dat hij
slechts 100 gram zwaarder is geworden, dat is vrijwel niets." Nog
altijd is er dus geen back-up aanwezig voor Sargeant en Albon. Gaat
de Amerikaan hierdoor voorzichtiger racen? "Het is dezelfde
situatie waarmee we te maken hebben als in de eerste drie races.
Natuurlijk is het iets waarbij je voorzichtig moet zijn, maar dat
kun je niet. In de Formule 1 ben je nergens als je voorzichtig
bent. Dus het is geen vraag. Je moet toegewijd zijn, vertrouwen
hebben en hopen dat er niets mis gaat." De hele situatie, waarin
Sargeant verplicht moest toekijken en hij min of meer gedegradeerd
werd door zijn team, wat heeft dat met hem gedaan? "Het grappige is
dat ik me mentaal eigenlijk sterker voel. Na een weekje buiten het
racen zie je de dingen vanuit een ander perspectief. Ik heb een
goede start van het seizoen gehad, maar dat is nog niet terug te
zien in de resultaten. Ik denk dat dit in Melbourne wel het geval
was geweest. Ik ga gewoon door, met de gedachte dat ik dichtbij
ben, waar ik moet zijn. Dan maar dit weekend."

Top Headlines

Oudere Top Headlines