F1-coureurs reageren op veelbesproken straf Alonso
Het was hét gespreksonderwerp na de Grand Prix van Australië: de
crash van George Russell en de rol van Fernando Alonso. Het tweetal
streed om de zesde plaats, waarna Alonso in de voorlaatste ronde
twee keer op de rem ging staan voor een snelle bocht en Russell in
de vuile lucht terecht kwam. De Mercedes-coureur raakte de controle
over zijn bolide kwijt, crashte hard en kwam midden op de baan tot
stilstand. De stewards besloten na afloop een straf van 20 seconden
uit te delen aan Alonso, die volgens hen potentieel gevaarlijk
rijgedrag had vertoond. Het zorgt voor veel uitlopende reacties, om
te beginnen bij de hoofdpersonen zelf. Russell vond de straf
namelijk terecht, vertelde hij tegenover onder meer RacingNews365.
"Ik gaf meteen al aan dat ik totaal verrast was. Ik keek naar het
stuur en veranderde een switch op het rechte stuk, iets wat we
allemaal doen tijdens de ronde, en toen ik opkeek, zat ik in de
versnellingsbak van Fernando. Het was te laat en voor ik het wist,
hing ik in de muur. Ik denk dat de beerput open zou gaan als de
actie niet bestraft was, ook in de juniorcategorieën. Zij zouden
zeggen: 'mag je remmen, vertragen of versnellen op het rechte
stuk'? Waarschijnlijk heeft dit incident grotere gevolgen gehad dan
zou moeten." Alonso was op zijn beurt verrast. "De straf in
Melbourne was verrassend. We kunnen er niets aan doen. We moeten
het accepteren en gaan verder. We concentreren ons nu op de race
hier, maar ik denk dat het incident (in Australië, red.) niet veel
zal veranderen aan hoe we rijden en hoe we de race benaderen. Als
dit in Abu Dhabi was gebeurd, met een uitwijkmogelijkheid op het
asfalt, reed George een paar meter later weer het circuit op en had
hij me kunnen inhalen in de volgende ronde of op het volgende
rechte stuk. Dan was het geen enkel probleem geweest." Overige
uitspraken Maar hoe zit het bij de andere coureurs? Nico Hulkenberg
sluit zich aan bij Russell en haalde hard uit naar Alonso.
"Melbourne is een soort stratencircuit, het is er vrij smal, we
naderen die bocht met 260, 270 kilometer per uur en die bocht heeft
een blinde exit. Als om wat voor reden dan ook het vlaggensysteem
of iemand te laat is en één van ons George geraakt zou hebben, dan
zou de uitkomst heel anders kunnen zijn geweest. Hoewel de tactiek
van Alonso vrij gebruikelijk is in de Formule 1, denk ik dat het in
die specifieke bocht met die snelheid, met een blinde exit, de
verkeerde bocht is om het te doen. Hij creëerde er een zeer
gevaarlijke situatie mee. Ik was er niet echt van onder de indruk."
Lance Stroll, de teamgenoot van Alonso, had dan weer geen goed
woord over voor de stewards. De Canadees vond de straf maar niets.
"Ik vond het belachelijk, want ik denk niet dat Fernando iets stoms
heeft gedaan. Hij was gewoon de exit van de bocht aan het
voorbereiden. Ze geven een drive through penalty voor een incident
zonder contact, dus ze begrepen het niet." Lando Norris is het in
minder harde bewoordingen eens met Stroll. "Nee, de straf was niet
terecht. Misschien hebben alle coureurs een andere mening. Wat
Fernando deed was vreemd, maar het komt voor mij niet eens in de
buurt van een brake test. Remde hij en schakelde hij terug? Ik ken
de exacte details niet, maar is het genoeg voor een straf? Nee.
George had het aan moeten zien komen en kon vijf meter eerder
remmen. Hij had de tijd, al weet dat ik het lastiger is in die
situatie. Maar het had geen penalty mogen zijn. Dit was geen brake
test en gewoon een poging om slim te zijn." Daniel Ricciardo neigt
er wel naar om de stewards gelijk te geven. De RB-coureur vindt het
een lastige zaak. ""Het was een raar incident, want de gevolgen
waren groot. George crashte had door Alonso's verdedigende
strategie, dus dan heb je al gauw zoiets van: 'oké, dat was
slecht'. Nu Fernando het gedaan heeft, kan ik begrijpen waarom hij
het deed, maar het is iets wat we waarschijnlijk nooit doen of
oefenen. Misschien was de uitvoering niet zo goed. Ik denk dat ik
door de gevolgen de straf begrijp."
crash van George Russell en de rol van Fernando Alonso. Het tweetal
streed om de zesde plaats, waarna Alonso in de voorlaatste ronde
twee keer op de rem ging staan voor een snelle bocht en Russell in
de vuile lucht terecht kwam. De Mercedes-coureur raakte de controle
over zijn bolide kwijt, crashte hard en kwam midden op de baan tot
stilstand. De stewards besloten na afloop een straf van 20 seconden
uit te delen aan Alonso, die volgens hen potentieel gevaarlijk
rijgedrag had vertoond. Het zorgt voor veel uitlopende reacties, om
te beginnen bij de hoofdpersonen zelf. Russell vond de straf
namelijk terecht, vertelde hij tegenover onder meer RacingNews365.
"Ik gaf meteen al aan dat ik totaal verrast was. Ik keek naar het
stuur en veranderde een switch op het rechte stuk, iets wat we
allemaal doen tijdens de ronde, en toen ik opkeek, zat ik in de
versnellingsbak van Fernando. Het was te laat en voor ik het wist,
hing ik in de muur. Ik denk dat de beerput open zou gaan als de
actie niet bestraft was, ook in de juniorcategorieën. Zij zouden
zeggen: 'mag je remmen, vertragen of versnellen op het rechte
stuk'? Waarschijnlijk heeft dit incident grotere gevolgen gehad dan
zou moeten." Alonso was op zijn beurt verrast. "De straf in
Melbourne was verrassend. We kunnen er niets aan doen. We moeten
het accepteren en gaan verder. We concentreren ons nu op de race
hier, maar ik denk dat het incident (in Australië, red.) niet veel
zal veranderen aan hoe we rijden en hoe we de race benaderen. Als
dit in Abu Dhabi was gebeurd, met een uitwijkmogelijkheid op het
asfalt, reed George een paar meter later weer het circuit op en had
hij me kunnen inhalen in de volgende ronde of op het volgende
rechte stuk. Dan was het geen enkel probleem geweest." Overige
uitspraken Maar hoe zit het bij de andere coureurs? Nico Hulkenberg
sluit zich aan bij Russell en haalde hard uit naar Alonso.
"Melbourne is een soort stratencircuit, het is er vrij smal, we
naderen die bocht met 260, 270 kilometer per uur en die bocht heeft
een blinde exit. Als om wat voor reden dan ook het vlaggensysteem
of iemand te laat is en één van ons George geraakt zou hebben, dan
zou de uitkomst heel anders kunnen zijn geweest. Hoewel de tactiek
van Alonso vrij gebruikelijk is in de Formule 1, denk ik dat het in
die specifieke bocht met die snelheid, met een blinde exit, de
verkeerde bocht is om het te doen. Hij creëerde er een zeer
gevaarlijke situatie mee. Ik was er niet echt van onder de indruk."
Lance Stroll, de teamgenoot van Alonso, had dan weer geen goed
woord over voor de stewards. De Canadees vond de straf maar niets.
"Ik vond het belachelijk, want ik denk niet dat Fernando iets stoms
heeft gedaan. Hij was gewoon de exit van de bocht aan het
voorbereiden. Ze geven een drive through penalty voor een incident
zonder contact, dus ze begrepen het niet." Lando Norris is het in
minder harde bewoordingen eens met Stroll. "Nee, de straf was niet
terecht. Misschien hebben alle coureurs een andere mening. Wat
Fernando deed was vreemd, maar het komt voor mij niet eens in de
buurt van een brake test. Remde hij en schakelde hij terug? Ik ken
de exacte details niet, maar is het genoeg voor een straf? Nee.
George had het aan moeten zien komen en kon vijf meter eerder
remmen. Hij had de tijd, al weet dat ik het lastiger is in die
situatie. Maar het had geen penalty mogen zijn. Dit was geen brake
test en gewoon een poging om slim te zijn." Daniel Ricciardo neigt
er wel naar om de stewards gelijk te geven. De RB-coureur vindt het
een lastige zaak. ""Het was een raar incident, want de gevolgen
waren groot. George crashte had door Alonso's verdedigende
strategie, dus dan heb je al gauw zoiets van: 'oké, dat was
slecht'. Nu Fernando het gedaan heeft, kan ik begrijpen waarom hij
het deed, maar het is iets wat we waarschijnlijk nooit doen of
oefenen. Misschien was de uitvoering niet zo goed. Ik denk dat ik
door de gevolgen de straf begrijp."
