Perez vindt controversieel Alonso-incident zorgelijk: "Dat is mijn grootste angst"

De crash van George Russell in de absolute slotfase van de Grand
Prix van Australië houdt de gemoederen nog steeds flink bezig.
Fernando Alonso remde tot tweemaal toe voor bocht zes op Albert
Park en door de vuile lucht achter de auto van de Spanjaard crashte
Russell. De stewards gaven Alonso uiteindelijk een straf van 20
seconden. Red Bull-coureur Sergio Perez spreekt zich uit over het
incident tussen de twee kemphanen. "Het was zeker een beetje over
de limiet en het was onnodig om dat te doen", zo vertelt de
Mexicaan tegenover onder meer RacingNews365. "Maar mijn grootste
angst is dat we zo'n soort incident dit weekend of volgend weekend
misschien weer zien en dat er dan waarschijnlijk niets gebeurt. Dat
is mijn grootste angst, omdat we veel moeite hebben om consistentie
in de straffen aan te brengen", zo begint Perez zijn pleidooi.
Permanente stewards Dat versterkt hij met een vergelijking tussen
een incident in Djedda en in Melbourne. "In Djedda hielden Oliver
Bearman en Alex Albon Valtteri Bottas op in Q1, maar daar kregen
zij geen penalty voor. Ik blokte Nico Hulkenberg in Australië, hij
verloor een halve tiende maar ging sneller in de ronde daarna en ik
werd drie plekken naar achteren gezet. Ik denk dus dat het grootste
discussiepunt consistentie moet zijn. Als dit soort incidenten
bestraft gaan worden, dan moeten ze elk weekend bestraft worden,
want als coureur doet het veel pijn als je je uit de naad werkt en
dat je dan deze inconsistentie ziet." Perez ziet daarbij wel een
oplossing. "Het inzetten van permanente stewards zou absoluut een
voordeel zijn. Ik denk dat of permanente stewards of meer
communicatie binnen de FIA kan helpen om zo race voor race te
blijven verbeteren om consistentie te hebben. Want het kan niet zo
zijn dat ik een straf kreeg daar waar het verlies in principe
minimaal was, terwijl ze er in Djedda mee weg kwamen. We hebben de
verbeteringen en regelmaat nodig binnen de FIA." De Mexicaan
vervolgt: "Het voelt alsof er geen continuïteit is van wat er is
gebeurd in bijvoorbeeld de laatste 10 races. Dat is mijn standpunt,
er is geen regelmaat, er is geen continuïteit. Ze (de FIA, red.)
communiceren niet weekend na weekend over de incidenten die er
hebben plaatsgevonden. Ik vind het echt moeilijk om het juiste
compromis te vinden", zo sluit hij af.

Top Headlines

Oudere Top Headlines