Coronel is glashelder: "Verstappen verdwijnt gewoon"
Daar waar Max Verstappen de eerste twee races van het jaar
overtuigend won, moest de drievoudig wereldkampioen al vroeg
afhaken tijdens de race in Australië. Een probleem aan de remmen
gooide roet in het eten voor de Nederlander en daar profiteerde
Carlos Sainz in zijn Ferrari optimaal van. Tom Coronel ziet de
Spanjaard dan ook als een van de belangrijkste uitdagers van
Verstappen in Japan. "Ik zie dat Sainz een hele goede swing te
pakken heeft. Ik zie dat hij mega gemotiveerd is en ook moet laten
zien wat hij waard is, omdat hij nog geen zitje voor volgend jaar
heeft. Dat zou er nog wel eens eentje kunnen zijn die tegen zijn
(Verstappen, red.) schenen gaat schoppen. Maar uiteindelijk gaat ze
dat niet lukken, Max verdwijnt gewoon en maakt gewoon weer een gat.
Hij had afgelopen weekend al een gat te pakken van 2,5 tot 3
tienden in een auto die volgens mij niet goed genoeg was, dus in
Japan gaat hij iedereen een halve seconde in de ballen schoppen.
Hij gaat iedereen echt serieus de ballen eraf draaien op Suzuka",
zo is de uitgesproken mening van Coronel. Regen op Suzuka? Ook over
de teamgenoot van Verstappen, Sergio Perez, heeft de analist een
duidelijk oordeel. "Perez maakt er een klerezooi van, dat hebben we
de laatste jaren nog wel gezien op Suzuka, dat was niks bijzonders.
Hij reed zijn vleugel er nog af in de hairpin, echt een hele domme
actie, hij was toen heel erg gefrustreerd." Daar waar het erop leek
dat de regen in eerste instantie een grote rol kon gaan spelen op
Suzuka, lijkt dat nu toch aanzienlijk minder te zijn. Maar je weet
het nooit op het circuit in Japan, weet ook Coronel. "Suzuka ligt
aan de kust en als je richting Spoon rijdt, dan zie je daar ook de
bergen liggen. Het kan er dus spoken. Het probleem op Suzuka is dat
er heel veel delen van het circuit niet vlak zijn. Dat betekent dat
als het regent, dat het water als riviertjes erover heen gaat,
zoals op het rechte stuk. Als het echt gaat regenen, dan heb je
stukken op de baan met aquaplaning." Coronel vervolgt: "Het is
moeilijk, maar wat gaaf is, is dat als er een beetje wind is, dat
de baan op bepaalde stukken zo weer droog is. Het kan alle kanten
op en het zou heel erg gaaf zijn als we dat gaan meemaken. Als het
droog wordt, dan verdwijnt Max, dat kun je van me aannemen. Maar
als het begint te regenen en met de bandenstrategieën, dan kun je
lachen en dan wordt het een mooie puinhoop."
overtuigend won, moest de drievoudig wereldkampioen al vroeg
afhaken tijdens de race in Australië. Een probleem aan de remmen
gooide roet in het eten voor de Nederlander en daar profiteerde
Carlos Sainz in zijn Ferrari optimaal van. Tom Coronel ziet de
Spanjaard dan ook als een van de belangrijkste uitdagers van
Verstappen in Japan. "Ik zie dat Sainz een hele goede swing te
pakken heeft. Ik zie dat hij mega gemotiveerd is en ook moet laten
zien wat hij waard is, omdat hij nog geen zitje voor volgend jaar
heeft. Dat zou er nog wel eens eentje kunnen zijn die tegen zijn
(Verstappen, red.) schenen gaat schoppen. Maar uiteindelijk gaat ze
dat niet lukken, Max verdwijnt gewoon en maakt gewoon weer een gat.
Hij had afgelopen weekend al een gat te pakken van 2,5 tot 3
tienden in een auto die volgens mij niet goed genoeg was, dus in
Japan gaat hij iedereen een halve seconde in de ballen schoppen.
Hij gaat iedereen echt serieus de ballen eraf draaien op Suzuka",
zo is de uitgesproken mening van Coronel. Regen op Suzuka? Ook over
de teamgenoot van Verstappen, Sergio Perez, heeft de analist een
duidelijk oordeel. "Perez maakt er een klerezooi van, dat hebben we
de laatste jaren nog wel gezien op Suzuka, dat was niks bijzonders.
Hij reed zijn vleugel er nog af in de hairpin, echt een hele domme
actie, hij was toen heel erg gefrustreerd." Daar waar het erop leek
dat de regen in eerste instantie een grote rol kon gaan spelen op
Suzuka, lijkt dat nu toch aanzienlijk minder te zijn. Maar je weet
het nooit op het circuit in Japan, weet ook Coronel. "Suzuka ligt
aan de kust en als je richting Spoon rijdt, dan zie je daar ook de
bergen liggen. Het kan er dus spoken. Het probleem op Suzuka is dat
er heel veel delen van het circuit niet vlak zijn. Dat betekent dat
als het regent, dat het water als riviertjes erover heen gaat,
zoals op het rechte stuk. Als het echt gaat regenen, dan heb je
stukken op de baan met aquaplaning." Coronel vervolgt: "Het is
moeilijk, maar wat gaaf is, is dat als er een beetje wind is, dat
de baan op bepaalde stukken zo weer droog is. Het kan alle kanten
op en het zou heel erg gaaf zijn als we dat gaan meemaken. Als het
droog wordt, dan verdwijnt Max, dat kun je van me aannemen. Maar
als het begint te regenen en met de bandenstrategieën, dan kun je
lachen en dan wordt het een mooie puinhoop."
