Williams moet nog langer wachten op de introductie van het derde chassis
De eerste drie races van het Formule 1-seizoen 2024 hebben
duidelijk gemaakt hoezeer het veld naar elkaar toe is gegroeid als
het gaat om de gemiddelde verschillen, vooral in de kwalificatie.
Dit geeft aan dat de teams in staat zijn geweest om concepten op
aerodynamisch en dynamisch niveau aan te passen tot een niveau dat
voorheen alleen was voorbehouden aan de top van het
wereldkampioenschap. Voor een buitenstaander lijkt het voor de hand
te liggen om te concluderen dat de details in de techniek de reden
zijn voor het verschil in prestaties tussen teams met grotendeels
dezelfde organisatorische structuren achter de schermen. De
realiteit is echter precies het tegenovergestelde. In het geval van
Williams in Australië moest het team Logan Sargeant passeren nadat
Alex Albon zijn chassis onherstelbaar had beschadigd in de eerste
vrije training. China, of toch Miami? Het team onder leiding van
James Vowles had geen reservechassis bij zich, een opmerkelijke
situatie aangezien dat het de derde race van het seizoen was. Op
weg naar de Grand Prix van Japan bleef de situatie ongewijzigd voor
Williams, met slechts twee complete auto's die naar Suzuka werden
gebracht nadat het team erin was geslaagd om de beschadigde FW46 te
repareren. Alleen zorgde Sargeant voor nog meer kopzorgen door te
crashen in Japan. Het reservechassis zou op tijd klaar kunnen zijn
voor de Grand Prix van China, al is het waarschijnlijker dat dat
chassis klaar is voor de race in Miami. Dit is de realiteit voor
Williams, een team dat een fundamentele verandering ondergaat onder
leiding van Vowles, waarbij de bouw van het derde chassis wordt
beïnvloed door de verwezenlijking van de nieuwe processen bij het
team uit Grove. De productieplanning en de toewijzing van middelen
zijn cruciale factoren voor elk F1-team, waarbij het belangrijk is
om technologie te kunnen gebruiken om de bouw van de auto's tijdens
de winter te managen en te organiseren. Een moderne F1-auto bestaat
uit ongeveer 20.000 onderdelen en het is van essentieel belang om
te weten welke onderdelen op voorraad zijn en in welk
productiestadium ze zich bevinden. Het derde chassis van Williams
Vowles herinnerde zich eerder een anekdote over zijn eerste
pre-season bij het team nadat hij was overgestapt van Mercedes,
waar hij ontdekte dat het logboek voor de bouw van de auto en de
onderdelen werd bijgehouden met behulp van een spreadsheet van
Microsoft Excel. Dit was een hele lastige taak, om zelfs maar bij
te houden waar een enkel onderdeel zich bevond en te weten hoe ver
het gevorderd was in de productie. Daarom wilde Vowles graag een
up-to-date computersoftware introduceren als een voor de hand
liggende oplossing. Het lijdt geen twijfel dat het radicaal
veranderen van de organisatiestructuur van een team een taak is
waar meerdere maanden aan gewerkt moet worden voordat het
geoptimaliseerd kan worden, maar in dit specifieke geval betekent
het niet dat het team zich had moeten richten op de bouw van een
derde chassis als absolute prioriteit, in tegenstelling tot de bouw
van de eerste twee. De middelen van Williams zijn duidelijk minder
dan die van andere teams, maar tegelijkertijd geeft het gebrek aan
een derde chassis bij de eerste drie races aan hoe groot de
vertraging is die Williams heeft opgelopen bij de bouw van de auto.
Dit is een realiteit die regelrecht botst met het imago van
precisie en aandacht voor detail dat de Formule 1 wereldwijd wil
uitstralen.
duidelijk gemaakt hoezeer het veld naar elkaar toe is gegroeid als
het gaat om de gemiddelde verschillen, vooral in de kwalificatie.
Dit geeft aan dat de teams in staat zijn geweest om concepten op
aerodynamisch en dynamisch niveau aan te passen tot een niveau dat
voorheen alleen was voorbehouden aan de top van het
wereldkampioenschap. Voor een buitenstaander lijkt het voor de hand
te liggen om te concluderen dat de details in de techniek de reden
zijn voor het verschil in prestaties tussen teams met grotendeels
dezelfde organisatorische structuren achter de schermen. De
realiteit is echter precies het tegenovergestelde. In het geval van
Williams in Australië moest het team Logan Sargeant passeren nadat
Alex Albon zijn chassis onherstelbaar had beschadigd in de eerste
vrije training. China, of toch Miami? Het team onder leiding van
James Vowles had geen reservechassis bij zich, een opmerkelijke
situatie aangezien dat het de derde race van het seizoen was. Op
weg naar de Grand Prix van Japan bleef de situatie ongewijzigd voor
Williams, met slechts twee complete auto's die naar Suzuka werden
gebracht nadat het team erin was geslaagd om de beschadigde FW46 te
repareren. Alleen zorgde Sargeant voor nog meer kopzorgen door te
crashen in Japan. Het reservechassis zou op tijd klaar kunnen zijn
voor de Grand Prix van China, al is het waarschijnlijker dat dat
chassis klaar is voor de race in Miami. Dit is de realiteit voor
Williams, een team dat een fundamentele verandering ondergaat onder
leiding van Vowles, waarbij de bouw van het derde chassis wordt
beïnvloed door de verwezenlijking van de nieuwe processen bij het
team uit Grove. De productieplanning en de toewijzing van middelen
zijn cruciale factoren voor elk F1-team, waarbij het belangrijk is
om technologie te kunnen gebruiken om de bouw van de auto's tijdens
de winter te managen en te organiseren. Een moderne F1-auto bestaat
uit ongeveer 20.000 onderdelen en het is van essentieel belang om
te weten welke onderdelen op voorraad zijn en in welk
productiestadium ze zich bevinden. Het derde chassis van Williams
Vowles herinnerde zich eerder een anekdote over zijn eerste
pre-season bij het team nadat hij was overgestapt van Mercedes,
waar hij ontdekte dat het logboek voor de bouw van de auto en de
onderdelen werd bijgehouden met behulp van een spreadsheet van
Microsoft Excel. Dit was een hele lastige taak, om zelfs maar bij
te houden waar een enkel onderdeel zich bevond en te weten hoe ver
het gevorderd was in de productie. Daarom wilde Vowles graag een
up-to-date computersoftware introduceren als een voor de hand
liggende oplossing. Het lijdt geen twijfel dat het radicaal
veranderen van de organisatiestructuur van een team een taak is
waar meerdere maanden aan gewerkt moet worden voordat het
geoptimaliseerd kan worden, maar in dit specifieke geval betekent
het niet dat het team zich had moeten richten op de bouw van een
derde chassis als absolute prioriteit, in tegenstelling tot de bouw
van de eerste twee. De middelen van Williams zijn duidelijk minder
dan die van andere teams, maar tegelijkertijd geeft het gebrek aan
een derde chassis bij de eerste drie races aan hoe groot de
vertraging is die Williams heeft opgelopen bij de bouw van de auto.
Dit is een realiteit die regelrecht botst met het imago van
precisie en aandacht voor detail dat de Formule 1 wereldwijd wil
uitstralen.
