Verstappen met flink gewijzigde Red Bull aan de start in Japan
Vooral het koelsysteem van de RB20 is flink gewijzigd in Japan. Bij
de aanzet van de halo zijn nieuwe inlaten verschenen die de lucht
via een intern kanaal naar de radiateurs leiden. De meest in het
oog springende wijziging is echter de sluiting van de openingen op
de motorkap, die vermoedelijk de luchtstroom naar achteren hebben
verstoord. Het is een verbetering die op twee manieren kan worden
geïnterpreteerd. Aan de ene kant zou het simpelweg een geplande
evolutie kunnen zijn om de stromen langs dit deel van de auto te
optimaliseren. Toch is het ook mogelijk dat de nieuwe inlaten de
luchtstroom moeten reguleren, zoals de verticale sleuven doen in
het onderste deel van de sidepods. Tegelijkertijd is het de vraag
of het niet meer is dan het verbeteren van de warmte-afvoer om de
betrouwbaarheid van de motor te verbeteren. Wel is het duidelijk
dat de Honda-motor de afgelopen twee jaar niet veel lucht nodig had
om gekoeld te worden, zelfs niet bij extreme weersomstandigheden of
ijle lucht. Ook moet benadrukt worden dat het concept van de
sidepods niet definitief hoeft te zijn en geen opmaat is naar het
zero pod-concept waar Mercedes mee reed in 2022 en 2023. Sinds de
launch van de RB20 hebben we altijd volgehouden dat de precisie van
de details en het complexe, vierdelige koelsysteem geen radicale
koerswijziging betreft om zo het zero pod-concept van Mercedes te
volgen. De Zilverpijlen waren immers niet succesvol met dat
concept. De sleuven onderaan de motorkap kunnen de indruk wekken
dat de RB20 gedeeltelijk het concept van Mercedes heeft gevolgd. In
de Formule 1 is niet het zichtbare deel van de auto bepalend als
wel het totale concept dat aan het oog onttrokken wordt. Buiten het
koelsysteem heeft Red Bull naar meer zaken van de RB20 gekeken. Het
oppervlak en de uiteinden van de vloer zijn met het oog op
performance aangepast, net als de remmen aan de voorkant. Daar zijn
de in- en uitlaten kleiner gemaakt.
de aanzet van de halo zijn nieuwe inlaten verschenen die de lucht
via een intern kanaal naar de radiateurs leiden. De meest in het
oog springende wijziging is echter de sluiting van de openingen op
de motorkap, die vermoedelijk de luchtstroom naar achteren hebben
verstoord. Het is een verbetering die op twee manieren kan worden
geïnterpreteerd. Aan de ene kant zou het simpelweg een geplande
evolutie kunnen zijn om de stromen langs dit deel van de auto te
optimaliseren. Toch is het ook mogelijk dat de nieuwe inlaten de
luchtstroom moeten reguleren, zoals de verticale sleuven doen in
het onderste deel van de sidepods. Tegelijkertijd is het de vraag
of het niet meer is dan het verbeteren van de warmte-afvoer om de
betrouwbaarheid van de motor te verbeteren. Wel is het duidelijk
dat de Honda-motor de afgelopen twee jaar niet veel lucht nodig had
om gekoeld te worden, zelfs niet bij extreme weersomstandigheden of
ijle lucht. Ook moet benadrukt worden dat het concept van de
sidepods niet definitief hoeft te zijn en geen opmaat is naar het
zero pod-concept waar Mercedes mee reed in 2022 en 2023. Sinds de
launch van de RB20 hebben we altijd volgehouden dat de precisie van
de details en het complexe, vierdelige koelsysteem geen radicale
koerswijziging betreft om zo het zero pod-concept van Mercedes te
volgen. De Zilverpijlen waren immers niet succesvol met dat
concept. De sleuven onderaan de motorkap kunnen de indruk wekken
dat de RB20 gedeeltelijk het concept van Mercedes heeft gevolgd. In
de Formule 1 is niet het zichtbare deel van de auto bepalend als
wel het totale concept dat aan het oog onttrokken wordt. Buiten het
koelsysteem heeft Red Bull naar meer zaken van de RB20 gekeken. Het
oppervlak en de uiteinden van de vloer zijn met het oog op
performance aangepast, net als de remmen aan de voorkant. Daar zijn
de in- en uitlaten kleiner gemaakt.
