Pirelli reageert op felle kritiek Hamilton
De regels voor het gebruik van het aantal intermediates per
raceweekend zijn met ingang van dit jaar veranderd. Vorig jaar
begonnen de teams per coureur met vier sets intermediates aan het
weekend, maar kregen ze wel een extra setje wanneer ze op vrijdag
op die bandencompound reden. In 2024 krijgen de teams vijf setjes
intermediates, maar het extra setje banden krijgen ze nu niet meer.
Hamilton was daar duidelijk niet over te spreken na de vrijdag in
Japan. Door de regen werden er maar weinig rondjes gereden op
Suzuka. "Ze hebben de bandenregels aangepast, dus niemand kon runs
rijden op de intermediates. Het slaat werkelijk waar nergens op",
zo zegt de zevenvoudig wereldkampioen. Uitleg van Pirelli
Bandenleverancier Pirelli reageert daar als volgt op. "De
aanpassing voor een extra set intermediates is in de winter
besproken. De discussie begon voor de weekenden met sprintraces en
het werd ook toegepast voor de normale races. Dit werd goedgekeurd
door de teams samen met de FIA en de Formule 1 zelf. En dus hoeven
de teams niet meer zoals vorig jaar na de vrijdag een setje
intermediates bij ons in te leveren", zo legt de hoofdengineer van
Pirelli, Simone Berra, uit. "En vooral op dit circuit, waar het
asfalt agressief is voor de banden en het feit dat het zondag
weleens zou kunnen regenen, hebben veel teams besloten om de vijf
sets te behouden. Dat is iets wat we verder zullen bespreken met
FIA en natuurlijk met de teams, om zo te proberen om een manier te
vinden om ze tijdens de vrije trainingen te laten rijden. Maar
uiteindelijk is het niet onze beslissing. In de komende weken zal
het een onderwerp van discussie zijn." Berra ziet nog wel een
mogelijke oplossing om meer actie te zien op de baan op de vrijdag.
"Je kunt de vijf sets vanaf het begin houden, maar we kunnen zeggen
dat als een sessie nat wordt verklaard, je één set van de
intermediates moet inleveren. In het geval kunnen ze die set
gebruiken en weer inleveren. Het heeft geen zin om die niet te
gebruiken en een nieuwe set in te leveren. Dus dat zou een manier
kunnen zijn om ze aan te moedigen om te rijden. Het is een open
discussie", zo sluit de Pirelli-man af.
raceweekend zijn met ingang van dit jaar veranderd. Vorig jaar
begonnen de teams per coureur met vier sets intermediates aan het
weekend, maar kregen ze wel een extra setje wanneer ze op vrijdag
op die bandencompound reden. In 2024 krijgen de teams vijf setjes
intermediates, maar het extra setje banden krijgen ze nu niet meer.
Hamilton was daar duidelijk niet over te spreken na de vrijdag in
Japan. Door de regen werden er maar weinig rondjes gereden op
Suzuka. "Ze hebben de bandenregels aangepast, dus niemand kon runs
rijden op de intermediates. Het slaat werkelijk waar nergens op",
zo zegt de zevenvoudig wereldkampioen. Uitleg van Pirelli
Bandenleverancier Pirelli reageert daar als volgt op. "De
aanpassing voor een extra set intermediates is in de winter
besproken. De discussie begon voor de weekenden met sprintraces en
het werd ook toegepast voor de normale races. Dit werd goedgekeurd
door de teams samen met de FIA en de Formule 1 zelf. En dus hoeven
de teams niet meer zoals vorig jaar na de vrijdag een setje
intermediates bij ons in te leveren", zo legt de hoofdengineer van
Pirelli, Simone Berra, uit. "En vooral op dit circuit, waar het
asfalt agressief is voor de banden en het feit dat het zondag
weleens zou kunnen regenen, hebben veel teams besloten om de vijf
sets te behouden. Dat is iets wat we verder zullen bespreken met
FIA en natuurlijk met de teams, om zo te proberen om een manier te
vinden om ze tijdens de vrije trainingen te laten rijden. Maar
uiteindelijk is het niet onze beslissing. In de komende weken zal
het een onderwerp van discussie zijn." Berra ziet nog wel een
mogelijke oplossing om meer actie te zien op de baan op de vrijdag.
"Je kunt de vijf sets vanaf het begin houden, maar we kunnen zeggen
dat als een sessie nat wordt verklaard, je één set van de
intermediates moet inleveren. In het geval kunnen ze die set
gebruiken en weer inleveren. Het heeft geen zin om die niet te
gebruiken en een nieuwe set in te leveren. Dus dat zou een manier
kunnen zijn om ze aan te moedigen om te rijden. Het is een open
discussie", zo sluit de Pirelli-man af.
