Leclerc met handen in zijn haar na slechte kwalificatie
Daar waar Ferrari in het eerste deel van het jaar de grote uitdager
van Red Bull leek te zijn, was dat duidelijk niet terug te zien
tijdens de kwalificatie voor de Formule 1 Grand Prix van Japan.
Carlos Sainz zette zijn auto nog op de vierde plek neer, maar
Charles Leclerc stelde teleur met een plek op de vierde startrij.
De Monegask zoekt duidelijk naar antwoorden na afloop van de
kwalificatie. "In de meeste gevallen heb je wel een verklaring
waarom je op P8 staat, als je bijvoorbeeld een fout hebt gemaakt in
een bocht of dat je een fout in de set-up hebt gemaakt. Maar
eerlijk gezegd, de auto voelde vandaag goed aan en de ronde voelde
'oké' aan, maar we hadden niet genoeg grip om sneller te gaan. En
wanneer dit het geval is, vooral als je naar de sectoren kijkt, dan
zie je vanaf Q1 een patroon dat een beetje vreemd is", zo zegt
Leclerc tegenover onder meer RacingNews365. Toch heeft hij een
verklaring voor de problemen. "Ik geloof dat het meer te maken
heeft met de banden en hoe ik daarmee omga in het opwarmen. Daar
moeten we naar kijken en proberen te begrijpen wat ik beter kan
doen om de banden klaar te hebben voor de kwalificatie, omdat ik
daar momenteel de meeste moeite mee heb." 'Vreemde situatie'
Leclerc vertelt verder: "Ik wist dat de ronde niet snel genoeg was,
omdat ik dat kon zien op de deltatijden op mijn dashboard. Maar als
ik dat zou vergeten en me op mijn gevoel zou baseren, dan had ik
het idee dat het een goede ronde zou worden. En dan finish je en
ben je nergens, het is dus een vreemde situatie. Dit gebeurt je een
of twee keer in het jaar, zeker wanneer het lastig is om de banden
op de juiste temperatuur te krijgen. Ik heb niet echt een andere
verklaring voor dit resultaat, behalve dan wat ik net zei." Ten
opzichte van Max Verstappen heeft Leclerc een flink gat in de
kwalificatie: bijna zes tienden. "We zitten er verder vanaf dan we
dachten. Misschien is onze auto minder geschikt voor Suzuka dan de
Red Bull, maar het is vreemd, omdat we in de longrun best goed
zijn. In de korte run zijn we nergens en dat vertelt me dat het het
meest waarschijnlijk is dat dit gerelateerd is aan de banden."
Waarom koos Leclerc ervoor om de baan op te gaan in Q3, terwijl er
toen niemand op het circuit was? "Het is altijd een risico om aan
het einde van de sessie naar buiten te gaan. Als er een gele vlag
is en met maar een set banden voor Q3 wilde ik dat risico niet
nemen. Ik wilde een tijd neerzetten, dat was onze keuze en ik denk
niet dat we het veel beter konden doen." Dan richt de Ferrari-man
zich op de race van zondag, waar hij meer over te spreken is. "Ik
ben optimistisch over onze racepace, maar ik ben minder
optimistisch over het inhalen. Want het is normaal gesproken heel
lastig om op dit soort banen in te halen. Als we genoeg overspeed
hebben, dan denk ik dat we het geweldig gaan doen morgen, maar het
zal moeilijk worden", zo sluit Leclerc af.
van Red Bull leek te zijn, was dat duidelijk niet terug te zien
tijdens de kwalificatie voor de Formule 1 Grand Prix van Japan.
Carlos Sainz zette zijn auto nog op de vierde plek neer, maar
Charles Leclerc stelde teleur met een plek op de vierde startrij.
De Monegask zoekt duidelijk naar antwoorden na afloop van de
kwalificatie. "In de meeste gevallen heb je wel een verklaring
waarom je op P8 staat, als je bijvoorbeeld een fout hebt gemaakt in
een bocht of dat je een fout in de set-up hebt gemaakt. Maar
eerlijk gezegd, de auto voelde vandaag goed aan en de ronde voelde
'oké' aan, maar we hadden niet genoeg grip om sneller te gaan. En
wanneer dit het geval is, vooral als je naar de sectoren kijkt, dan
zie je vanaf Q1 een patroon dat een beetje vreemd is", zo zegt
Leclerc tegenover onder meer RacingNews365. Toch heeft hij een
verklaring voor de problemen. "Ik geloof dat het meer te maken
heeft met de banden en hoe ik daarmee omga in het opwarmen. Daar
moeten we naar kijken en proberen te begrijpen wat ik beter kan
doen om de banden klaar te hebben voor de kwalificatie, omdat ik
daar momenteel de meeste moeite mee heb." 'Vreemde situatie'
Leclerc vertelt verder: "Ik wist dat de ronde niet snel genoeg was,
omdat ik dat kon zien op de deltatijden op mijn dashboard. Maar als
ik dat zou vergeten en me op mijn gevoel zou baseren, dan had ik
het idee dat het een goede ronde zou worden. En dan finish je en
ben je nergens, het is dus een vreemde situatie. Dit gebeurt je een
of twee keer in het jaar, zeker wanneer het lastig is om de banden
op de juiste temperatuur te krijgen. Ik heb niet echt een andere
verklaring voor dit resultaat, behalve dan wat ik net zei." Ten
opzichte van Max Verstappen heeft Leclerc een flink gat in de
kwalificatie: bijna zes tienden. "We zitten er verder vanaf dan we
dachten. Misschien is onze auto minder geschikt voor Suzuka dan de
Red Bull, maar het is vreemd, omdat we in de longrun best goed
zijn. In de korte run zijn we nergens en dat vertelt me dat het het
meest waarschijnlijk is dat dit gerelateerd is aan de banden."
Waarom koos Leclerc ervoor om de baan op te gaan in Q3, terwijl er
toen niemand op het circuit was? "Het is altijd een risico om aan
het einde van de sessie naar buiten te gaan. Als er een gele vlag
is en met maar een set banden voor Q3 wilde ik dat risico niet
nemen. Ik wilde een tijd neerzetten, dat was onze keuze en ik denk
niet dat we het veel beter konden doen." Dan richt de Ferrari-man
zich op de race van zondag, waar hij meer over te spreken is. "Ik
ben optimistisch over onze racepace, maar ik ben minder
optimistisch over het inhalen. Want het is normaal gesproken heel
lastig om op dit soort banen in te halen. Als we genoeg overspeed
hebben, dan denk ik dat we het geweldig gaan doen morgen, maar het
zal moeilijk worden", zo sluit Leclerc af.
