Rijdt Verstappen wel in een F1-auto? "Voelt soms aan als een boot!"
Max Verstappen pakte in Japan voor de 36e keer in zijn Formule
1-carrière poleposition. Aan het begin van het 2024-seizoen had de
Nederlander telkens wat marge te pakken op de zaterdag, maar nu zat
zijn teamgenoot Sergio Perez er dicht op. Het verschil tussen de
twee op Suzuka: slechts 66 duizendsten. Het circuit dat aan de
Japanse kust ligt staat bekend om de vele hogesnelheidsbochten en
Verstappen weet zich daar altijd uitstekend te vermaken. Maar hoe
is dat eigenlijk met de huidige generatie auto's op Suzuka?
Verstappen zei eerder namelijk dat hij vanuit het
rijdersperspectief de voorkeur geeft aan de auto uit 2021, maar nu
wordt er al ruim twee jaar lang met de ground effect-auto's
gereden. Verstappen reageert op zijn eigen, kenmerkende manier. "De
hogesnelheidsbochten zijn best goed te doen met deze auto's, maar
op lage snelheid voelt de auto aan als een boot", zo lacht de
Nederlander. "Maar ja, gelukkig zijn er hier niet al te veel
lagesnelheidsbochten. En in een Formule 1-auto zijn de bochten op
hoge snelheid leuker. De oude auto's waren wat wenbaarder, maar
deze auto genereert veel downforce in de hogesnelheidsbochten", zo
zegt de drievoudig wereldkampioen. Ook gaat de Nederlander nog kort
in op hoe de Red Bull voelt in vergelijking met de drie eerdere
races, nu er updates op de RB20 zitten. "Dat is altijd erg moeilijk
om te zeggen, omdat je hier nu niet met het vorige pakket rijdt.
Maar het zou een stap vooruit moeten zijn en we werken vanuit daar
verder. We proberen de updates beter te begrijpen en proberen die
nog verder te optimaliseren."
1-carrière poleposition. Aan het begin van het 2024-seizoen had de
Nederlander telkens wat marge te pakken op de zaterdag, maar nu zat
zijn teamgenoot Sergio Perez er dicht op. Het verschil tussen de
twee op Suzuka: slechts 66 duizendsten. Het circuit dat aan de
Japanse kust ligt staat bekend om de vele hogesnelheidsbochten en
Verstappen weet zich daar altijd uitstekend te vermaken. Maar hoe
is dat eigenlijk met de huidige generatie auto's op Suzuka?
Verstappen zei eerder namelijk dat hij vanuit het
rijdersperspectief de voorkeur geeft aan de auto uit 2021, maar nu
wordt er al ruim twee jaar lang met de ground effect-auto's
gereden. Verstappen reageert op zijn eigen, kenmerkende manier. "De
hogesnelheidsbochten zijn best goed te doen met deze auto's, maar
op lage snelheid voelt de auto aan als een boot", zo lacht de
Nederlander. "Maar ja, gelukkig zijn er hier niet al te veel
lagesnelheidsbochten. En in een Formule 1-auto zijn de bochten op
hoge snelheid leuker. De oude auto's waren wat wenbaarder, maar
deze auto genereert veel downforce in de hogesnelheidsbochten", zo
zegt de drievoudig wereldkampioen. Ook gaat de Nederlander nog kort
in op hoe de Red Bull voelt in vergelijking met de drie eerdere
races, nu er updates op de RB20 zitten. "Dat is altijd erg moeilijk
om te zeggen, omdat je hier nu niet met het vorige pakket rijdt.
Maar het zou een stap vooruit moeten zijn en we werken vanuit daar
verder. We proberen de updates beter te begrijpen en proberen die
nog verder te optimaliseren."
