Ideale strategie volgens Pirelli valt af voor Verstappen, maar opties te over
Als ten overstaan van onder andere RacingNews365 Pirelli wordt
uitgenodigd eens hardop te filosoferen over de ideale strategie
voor de Formule 1 Grand Prix van Japan, komt Mario Isola bij een
tweestopper uit, met zacht-hard-hard bovenaan het lijstje. "We zien
dat de zachte band hier 1 tot 1,2 seconde sneller is dan de medium
band. Dat betekent dat als je de race wil starten op een band die
je aanzienlijk meer grip geeft, je met een gok uitkomt bij de
zachte band. De harde banden stellen je vervolgens in staat met
iets minder grip wel langduriger te pushen. Echter, voor Max
Verstappen valt die optie af, omdat hij nog maar één setje harde
banden heeft, net zoals zijn teamgenoot en de beide Ferrari- en
Aston Martin-coureurs. Het goede nieuws van Pirelli is dat er
varianten mogelijk zijn. "Zij kunnen makkelijk switchen naar
zacht-hard-medium. Medium-hard-hard is ook mogelijk als men niet
het risico wil nemen om op zachte banden te starten. Voor iemand
die in staat is de bandenslijtage binnen de perken te houden, is
medium-hard-zacht misschien ook nog een optie. Daarbij profiteert
diegene van een kortere laatste stint, minder brandstof aan board
en meer rubber op de baan." Sowieso hebben Max Verstappen en Sergio
Perez de boel grotendeels in eigen hand door de volledige eerste
startrij te bezetten. Ze moeten dan met in ieder geval één auto
toch makkelijk de kop kunnen behouden en met een tweede auto in de
kop kan je tactiek een sterk spel spelen. De nummer twee kan als
afstopper dienen, maar de nummer twee kan ook vroeg de pitstopcycli
openen om de concurrent ertoe te verleiden meteen mee te klappen en
zo een undercut uit te sluiten.
uitgenodigd eens hardop te filosoferen over de ideale strategie
voor de Formule 1 Grand Prix van Japan, komt Mario Isola bij een
tweestopper uit, met zacht-hard-hard bovenaan het lijstje. "We zien
dat de zachte band hier 1 tot 1,2 seconde sneller is dan de medium
band. Dat betekent dat als je de race wil starten op een band die
je aanzienlijk meer grip geeft, je met een gok uitkomt bij de
zachte band. De harde banden stellen je vervolgens in staat met
iets minder grip wel langduriger te pushen. Echter, voor Max
Verstappen valt die optie af, omdat hij nog maar één setje harde
banden heeft, net zoals zijn teamgenoot en de beide Ferrari- en
Aston Martin-coureurs. Het goede nieuws van Pirelli is dat er
varianten mogelijk zijn. "Zij kunnen makkelijk switchen naar
zacht-hard-medium. Medium-hard-hard is ook mogelijk als men niet
het risico wil nemen om op zachte banden te starten. Voor iemand
die in staat is de bandenslijtage binnen de perken te houden, is
medium-hard-zacht misschien ook nog een optie. Daarbij profiteert
diegene van een kortere laatste stint, minder brandstof aan board
en meer rubber op de baan." Sowieso hebben Max Verstappen en Sergio
Perez de boel grotendeels in eigen hand door de volledige eerste
startrij te bezetten. Ze moeten dan met in ieder geval één auto
toch makkelijk de kop kunnen behouden en met een tweede auto in de
kop kan je tactiek een sterk spel spelen. De nummer twee kan als
afstopper dienen, maar de nummer twee kan ook vroeg de pitstopcycli
openen om de concurrent ertoe te verleiden meteen mee te klappen en
zo een undercut uit te sluiten.
