Dominante Verstappen pakt de dubbel in GP Japan
De Formule 1 Grand Prix van Japan start met een behoorlijke klapper
tussen Daniel Ricciardo en Alexander Albon. Het goede nieuws is dat
iedereen zonder kleerscheuren uitstapt, maar er is een klein
halfuur nodig om de baan opnieuw in gereedheid te brengen voor de
herstart. Dit keer gaat wél alles goed, waarbij Max Verstappen en
Sergio Perez de leiding behouden en de gehele top hetzelfde blijft.
En daarna tekenen de contouren van de race zich al vrij snel af.
Red Bull rijdt aan kop met twee auto's weg, waarbij Verstappen
eenzelfde soort gat slaat naar Perez als Perez naar zijn eerste
achtervolgers. Die eerste achtervolger is Lando Norris en het is de
McLaren-coureur die na 11 ronden het pitstopbal opent. Hij wint
daarmee een plaats ten opzichte van Perez. Charles Leclerc is de
coureur die het langste doorrijdt op weg naar een éénstopper en
even de leiding erft als ook Verstappen bijvoorbeeld gestopt is,
maar de Nederlander pakt hem op de baan eenvoudig terug. Perez doet
hetzelfde met Norris, de RB20 is simpelweg de snelste auto op de
baan. Bij de tweede serie stops zien we eigenlijk hetzelfde. Norris
gaat eerst en wint een plekje, maar Perez pakt hem terug na zijn
pitstop. Verstappen volgt niet lang na zijn teamgenoot en moet heel
even Carlos Sainz voor zich dulden. Sainz echter moet nog stoppen
en dus heeft de Red Bull-vedette al snel weer vrij baan. En de
Mercedessen dan? Die rijden een uiterst moeizame race, waarbij eens
te meer duidelijk wordt dat ze op zijn best het vierde team van het
moment zijn, mogelijk zelfs het vijfde team, maar dat is moeilijk
oordelen door het onzichtbare optreden van Lance Stroll. Het goede
nieuws voor het thuispubliek is dat Yuki Tsunoda degene is die
daarvan profiteert door als enige één van de auto's van de top vijf
teams uit de top tien te houden. De slotfase wordt nog 'opgeleukt'
door een gevecht tussen Fernando Alonso, Oscar Piastri en George
Russell, als haalt het DRS-driemanstreintje daar de angel uit.
Piastri vergaloppeert zich in de Casio Triangle, waardoor Russell
een vrijgeleide voorbij Piastri krijgt. Max Verstappen klokt in de
slotfase nog 'even' de snelste raceronde op harde banden, waardoor
hij met 26 punten de maximale score pakt.
tussen Daniel Ricciardo en Alexander Albon. Het goede nieuws is dat
iedereen zonder kleerscheuren uitstapt, maar er is een klein
halfuur nodig om de baan opnieuw in gereedheid te brengen voor de
herstart. Dit keer gaat wél alles goed, waarbij Max Verstappen en
Sergio Perez de leiding behouden en de gehele top hetzelfde blijft.
En daarna tekenen de contouren van de race zich al vrij snel af.
Red Bull rijdt aan kop met twee auto's weg, waarbij Verstappen
eenzelfde soort gat slaat naar Perez als Perez naar zijn eerste
achtervolgers. Die eerste achtervolger is Lando Norris en het is de
McLaren-coureur die na 11 ronden het pitstopbal opent. Hij wint
daarmee een plaats ten opzichte van Perez. Charles Leclerc is de
coureur die het langste doorrijdt op weg naar een éénstopper en
even de leiding erft als ook Verstappen bijvoorbeeld gestopt is,
maar de Nederlander pakt hem op de baan eenvoudig terug. Perez doet
hetzelfde met Norris, de RB20 is simpelweg de snelste auto op de
baan. Bij de tweede serie stops zien we eigenlijk hetzelfde. Norris
gaat eerst en wint een plekje, maar Perez pakt hem terug na zijn
pitstop. Verstappen volgt niet lang na zijn teamgenoot en moet heel
even Carlos Sainz voor zich dulden. Sainz echter moet nog stoppen
en dus heeft de Red Bull-vedette al snel weer vrij baan. En de
Mercedessen dan? Die rijden een uiterst moeizame race, waarbij eens
te meer duidelijk wordt dat ze op zijn best het vierde team van het
moment zijn, mogelijk zelfs het vijfde team, maar dat is moeilijk
oordelen door het onzichtbare optreden van Lance Stroll. Het goede
nieuws voor het thuispubliek is dat Yuki Tsunoda degene is die
daarvan profiteert door als enige één van de auto's van de top vijf
teams uit de top tien te houden. De slotfase wordt nog 'opgeleukt'
door een gevecht tussen Fernando Alonso, Oscar Piastri en George
Russell, als haalt het DRS-driemanstreintje daar de angel uit.
Piastri vergaloppeert zich in de Casio Triangle, waardoor Russell
een vrijgeleide voorbij Piastri krijgt. Max Verstappen klokt in de
slotfase nog 'even' de snelste raceronde op harde banden, waardoor
hij met 26 punten de maximale score pakt.
