Verstappen soeverein naar derde zege op rij in Japan

Max Verstappen heeft voor de derde keer op rij de Grand Prix van Japan gewonnen. De enige andere Formule 1-coureur die dat ooit lukte, was Michael Schumacher tussen 2000 en 2002.
Ploeggenoot Sergio Pérez finishte achter Verstappen als tweede. De twee Red Bulls domineerden de vierde grand prix van het seizoen.
De race in het zonnige Suzuka begon met een stevige crash. Direct na de start, waarbij Verstappen overigens goed weg was vanaf poleposition, werd de rode vlag gezwaaid. Daniel Ricciardo raakte Alex Albon en beide mannen vlogen hard de bandenstapel in.
De coureurs konden ongedeerd uit hun auto stappen, maar de barrière was zwaar beschadigd. De race lag bijna een halfuur stil, zodat de boel kon worden gerepareerd. Daarna volgde een herstart.
En ook bij de tweede keer dat er werd gestart, was Verstappen goed weg. Zijn teamgenoot Pérez kon volgen, maar maakte na een paar rondes wel een kleine fout, waarna Verstappen gevlogen was.
Verschillende bandenstrategieën
De bandenstrategieën van de coureurs en teams verschilden op het Japanse circuit behoorlijk van elkaar. De Mercedessen, met Lewis Hamilton en George Russell, gingen al vroeg over op de harde band en verloren daardoor tijd in de eerste fase van de race.
Ferrari koos juist een sterke strategie. Carlos Sainz en Charles Leclerc eindigde als derde en vierde, terwijl laatstgenoemde indruk maakte door maar één pitstop te maken.
Verstappen en Pérez kozen een meer standaardstrategie. Zij maakten net als het team geen fouten en reden soeverein naar de eerste en tweede plek.
Ploeggenoot Sergio Pérez finishte achter Verstappen als tweede. De twee Red Bulls domineerden de vierde grand prix van het seizoen.
De race in het zonnige Suzuka begon met een stevige crash. Direct na de start, waarbij Verstappen overigens goed weg was vanaf poleposition, werd de rode vlag gezwaaid. Daniel Ricciardo raakte Alex Albon en beide mannen vlogen hard de bandenstapel in.
De coureurs konden ongedeerd uit hun auto stappen, maar de barrière was zwaar beschadigd. De race lag bijna een halfuur stil, zodat de boel kon worden gerepareerd. Daarna volgde een herstart.
En ook bij de tweede keer dat er werd gestart, was Verstappen goed weg. Zijn teamgenoot Pérez kon volgen, maar maakte na een paar rondes wel een kleine fout, waarna Verstappen gevlogen was.
Verschillende bandenstrategieën
De bandenstrategieën van de coureurs en teams verschilden op het Japanse circuit behoorlijk van elkaar. De Mercedessen, met Lewis Hamilton en George Russell, gingen al vroeg over op de harde band en verloren daardoor tijd in de eerste fase van de race.
Ferrari koos juist een sterke strategie. Carlos Sainz en Charles Leclerc eindigde als derde en vierde, terwijl laatstgenoemde indruk maakte door maar één pitstop te maken.
Verstappen en Pérez kozen een meer standaardstrategie. Zij maakten net als het team geen fouten en reden soeverein naar de eerste en tweede plek.