Red Bull ondervindt nog steeds hinder van straf: "Tijd en geld zijn onze vijanden"

Red Bull is de afgelopen jaren de dominante factor in de Formule 1.
Het team uit Milton Keynes laat de concurrentie ver achter zich en
wint, op een zeldzaam probleem hier en daar na, vrijwel alle races.
Toch wordt vaak vergeten dat ze dat doen terwijl ze in 2021 een
straf kregen over het overschrijden van de budget cap. Red Bull
moest tijd voor de windtunnel en computersimulaties inleveren en
was zo in het nadeel. Maar zouden ze nóg beter zijn als ze die
straf nooit hadden gekregen? Paul Monaghan, de Chief Engineer van
het team, legt het uit. "We zouden verder zijn qua ontwikkeling",
stelt Monaghan tegenover onder meer RacingNews365. "Of het tot een
verbetering van de rondetijden zou leiden, is speculatie. Je zou
denken van wel, omdat er veel slimme mensen bij het team werken.
Tijd en geld zullen altijd onze vijanden zijn als het daar over
gaat. Maar de relatieve snelheid van de auto is wat telt en de
rondetijd is ons referentiepunt." Voor Monaghan was met
terugwerkende kracht de overwinning in Japan het bewijs van de
inspanningen van het team. Red Bull nam ook updates mee naar
Suzuka, maar klopt het dat ze de inlaten van de sidepods
grotendeels hebben afgesloten? Monaghan: "Je moet eens naar de
Grand Prix van Australië en Bahrein kijken voor je zegt dat we de
inlaten hebben afgesloten. Nee, nee, nee, let eens op!" Wat is het
doel van de nieuwe inlaten? "Als je een inlaat produceert, zou het
heel dom zijn om ze ergens te plaatsen waar weinig druk is om mee
te werken. We proberen de inlaten met de hoogste druk te verfijnen
om de koeling van de radiator zo efficiënt mogelijk te maken. Dat
is de gedachte achter de nieuwe inlaten. We proberen simpelweg de
efficiëntie te vinden en het levert ons wat op. Daarom hebben we
besloten ze hier in Japan in te zetten."

Top Headlines

Oudere Top Headlines