Italiaanse media loven 'dictator' Verstappen: "Legde met zijn oorlogstuig iedereen zijn wetten op"

Na het Ferrari-succes in Australië waren de Italiaanse media zeer
optimistisch. Zit er dan toch een strijd met Max Verstappen in? Die
gedachte is na de Grand Prix van Japan wel een beetje naar de
achtergrond verdwenen. Verstappen domineerde en pakte redelijk
gemakkelijk zijn derde seizoenszege, terwijl Carlos Sainz en
Charles Leclerc het met de derde en vierde plaats moesten doen.
Toch blijft onder andere Gazzetta dello Sport optimistisch: Ferrari
is echt het tweede team van het veld én er zit schot in de zaak.
"Het is altijd weer Verstappen, applaus voor Ferrari", kopt de
krant. "Verstappen staat op de hoogste trede, maar wat een snelheid
van Sainz en Leclerc. In Maranello lacht men, ze zijn nu écht de
tweede kracht. Ferrari profiteerde optimaal in Melbourne, maar in
Japan keerde de grote dictator terug om zijn wetten op te leggen.
Niemand kan discussiëren over de prestaties van Verstappen in
Japan. Hij domineerde de kwalificatie en de race in zijn
oorlogstuig. Het was al voor de derde keer op rij dat hij in Suzuka
won, dus vanaf nu is het een race in zijn achtertuin. De
mechanische problemen van Melbourne waren eenmalig er zijn geen
problemen met de betrouwbaarheid." Nachtmerrie De Gazzetta heeft
wel positieve woorden in huis voor de Scuderia. Er is zeker een
stap gezet. "Na een teleurstellende zaterdag reed Leclerc met een
zeer goede racepace naar de vierde plek, net achter Sainz. De
Spanjaard was ook snel en veroverde zo de derde plaats. Dat is goed
nieuws voor Ferrari, omdat het circuit in Suzuka veel van de banden
vraagt en het zo duidelijk is geworden dat het team een stap
voorwaarts heeft gezet ten opzichte van vorig jaar. Toen lag de
bandenslijtage nog veel hoger. Vorig jaar had Ferrari dan ook niet
met de strategie van nu kunnen racen. Daarom is de verwachting dat
Ferrari nog beter uit de verf zal komen op circuits die goed bij de
bolide passen. In Suzuka was het gat naar Verstappen ongeveer de
helft kleiner ten opzichte van 2023, net als tijdens de Grand Prix
van Bahrein en Saoedi-Arabië. De basis van de bolide is dus op
orde." Wel denkt de krant dat Ferrari nog spijt krijgt van de keuze
voor Lewis Hamilton. "Voor Sainz was het alweer zijn derde
podiumplaats van het jaar. Misschien krijgt Ferrari nog wel spijt
van hun keuze. Leclerc zal zich weer op moeten richten tijdens de
kwalificatie, om zo weer voor poleposition te strijden. Hamilton
lijkt tegelijkertijd in een flinke crisis te verkeren. Mercedes
heeft een bolide die verschrikkelijk lastig te besturen is.
Hamilton riskeert dan ook om in een nachtmerrie te belanden in zijn
laatste jaar bij Mercedes." Corriere della Sera stelt dat de
wereldtitel buiten bereik is voor Ferrari. "Red Bull is weer
onverslaanbaar, maar Ferrari laat zien dat het beter met de banden
om kan gaan dit seizoen. Sainz verrast en Leclerc betaalt de prijs
voor de kwalificatie. Ferrari levert, maar Red Bull doet wat het
wil. Ferrari moet blijven werken, groeien en ook blijven dromen,
maar nog niet van een wereldtitel. Ze moeten beseffen dat ze het
tweede team van het veld zijn en zo Red Bull kunnen aanvallen.
Super Max reed alweer een race in de geest van het
wereldkampioenschap, bijna alsof het een geplande vakantie is.
Natuurlijk kan Ferrari geen feest vieren zoals in Melbourne, maar
er moet een plan en strategie zijn met de competitieve auto."
Corriere dello Sport kijkt al uit naar de grote update van Ferrari.
"Wederom een dubbelzege voor Red Bull, maar Ferrari slaagt voor het
examen op een van de lastigste circuits van het seizoen. Het is
duidelijk dat Ferrari veel beter is dan McLaren en Mercedes op dit
moment en het lijkt erop dat ze voor nu het maximale eruit halen.
De beide Ferrari-coureurs hadden een goede snelheid op een circuit
dat zwaar is voor de banden. Ze wisten de banden onder controle te
houden. Zo reed Leclerc 24 ronden op zijn mediums, terwijl Pirelli
dacht dat die banden het maximaal 13 tot 18 ronden vol zouden
houden. Ferrari was ook duidelijk op strategisch gebied en kan nu
verder werken aan de auto. De grote upgrade zal om logistieke
redenen echter pas halverwege mei volgen in Imola." "Voor ons was
Leclerc de coureur van de dag door zijn strategie. Hij zette zijn
kwalificatie recht en vond zijn weg naar voren. Dat was een
sleutelmoment om de beide McLaren en Mercedes-coureurs achter zich
te kunnen houden."

Top Headlines

Oudere Top Headlines