Horner legt haarfijn uit wat Verstappen zo goed maakt: "Dat is erg indrukwekkend"
Mocht de dominantie van Max Verstappen van 2023 vergeten zijn
gedurende de winterstop, dan ontving men een gratis wake-up call
tijdens de eerste race van het jaar, de Grand Prix van Bahrein. De
wedstrijd werd gewonnen door Verstappen met ruim 22 seconden
voorsprong op zijn teamgenoot Sergio Perez. Ook de tweede race van
het jaar werd gewonnen door de Nederlander, met een voorsprong van
ruim 13 seconden op de Mexicaan. Het enige wat Verstappen mogelijk
kon stoppen, leek zijn bolide zelf te zijn. Dit gebeurde ook
tijdens de eerste ronden van de Grand Prix van Australië. Vanwege
een vastgelopen remklauw ontstond er brand en viel de Nederlander
voor het eerst in 44 (!) races uit. Carlos Sainz won deze race,
amper twee weken nadat hij geopereerd was wegens een
blindedarontsteking. In Japan leek de 'reguliere orde' van het veld
weer hersteld: Verstappen won de race in de vroege Nederlandse
ochtend met 12 seconden voorsprong op de Mexicaan, die wederom op
P2 finishte. De Nederlander staat bovenaan het kampioenschap met 77
WK-punten. Wat maakt Verstappen zo goed? Gedurende de Grand Prix
van Japan ontstond op een gegeven moment het vermoeden dat de Red
Bull-coureur nog sneller kan. Dat ziet zijn teambaas, Christian
Horner ook. Hij legt aan de pers, inclusief RacingNews365, uit hoe
het kan dat Verstappen nog tijd heeft om over andere dingen na te
denken: "Ik ben van mening dat hij erg fit is. Hij is van trainer
gewisseld in de winter. De auto is goed en je kunt horen dat hij
(Verstappen, red.) nog capaciteit over heeft." Een voorbeeld van
deze overcapaciteit zijn de vragen die de Nederlander over de
boordradio aan zijn team stelt. Verstappen is namelijk tijdens het
rijden nog met andere dingen bezig, zoals de snelste raceronde en
het matchen van de rondetijden met de rest van het veld. "Hij wil
niet alleen weten wie achter hem rijdt, hij wil ook weten wie
dáárachter rijdt en wat de tijden zijn. En dat is erg
indrukwekkend. De vorm die hij vorig jaar had heeft hij dit jaar
doorgetrokken." In het huidige tijdperk van F1-bolides is het
essentieel dat een coureur goed met de banden om kan gaan.
Misschien dat hier wel het geheim van de Nederlander ligt. "Hij kan
heel slim met de banden omgaan. De manier waarop hij het leven in
de band weet te verlengen is erg indrukwekkend. Dat zag je zowel in
de eerste als in de tweede stint. Hij leverde erg goed werk, dus
hij is een erg wijze man op jonge leeftijd."
gedurende de winterstop, dan ontving men een gratis wake-up call
tijdens de eerste race van het jaar, de Grand Prix van Bahrein. De
wedstrijd werd gewonnen door Verstappen met ruim 22 seconden
voorsprong op zijn teamgenoot Sergio Perez. Ook de tweede race van
het jaar werd gewonnen door de Nederlander, met een voorsprong van
ruim 13 seconden op de Mexicaan. Het enige wat Verstappen mogelijk
kon stoppen, leek zijn bolide zelf te zijn. Dit gebeurde ook
tijdens de eerste ronden van de Grand Prix van Australië. Vanwege
een vastgelopen remklauw ontstond er brand en viel de Nederlander
voor het eerst in 44 (!) races uit. Carlos Sainz won deze race,
amper twee weken nadat hij geopereerd was wegens een
blindedarontsteking. In Japan leek de 'reguliere orde' van het veld
weer hersteld: Verstappen won de race in de vroege Nederlandse
ochtend met 12 seconden voorsprong op de Mexicaan, die wederom op
P2 finishte. De Nederlander staat bovenaan het kampioenschap met 77
WK-punten. Wat maakt Verstappen zo goed? Gedurende de Grand Prix
van Japan ontstond op een gegeven moment het vermoeden dat de Red
Bull-coureur nog sneller kan. Dat ziet zijn teambaas, Christian
Horner ook. Hij legt aan de pers, inclusief RacingNews365, uit hoe
het kan dat Verstappen nog tijd heeft om over andere dingen na te
denken: "Ik ben van mening dat hij erg fit is. Hij is van trainer
gewisseld in de winter. De auto is goed en je kunt horen dat hij
(Verstappen, red.) nog capaciteit over heeft." Een voorbeeld van
deze overcapaciteit zijn de vragen die de Nederlander over de
boordradio aan zijn team stelt. Verstappen is namelijk tijdens het
rijden nog met andere dingen bezig, zoals de snelste raceronde en
het matchen van de rondetijden met de rest van het veld. "Hij wil
niet alleen weten wie achter hem rijdt, hij wil ook weten wie
dáárachter rijdt en wat de tijden zijn. En dat is erg
indrukwekkend. De vorm die hij vorig jaar had heeft hij dit jaar
doorgetrokken." In het huidige tijdperk van F1-bolides is het
essentieel dat een coureur goed met de banden om kan gaan.
Misschien dat hier wel het geheim van de Nederlander ligt. "Hij kan
heel slim met de banden omgaan. De manier waarop hij het leven in
de band weet te verlengen is erg indrukwekkend. Dat zag je zowel in
de eerste als in de tweede stint. Hij leverde erg goed werk, dus
hij is een erg wijze man op jonge leeftijd."
