Coronel: "Dan komt er een explosie in die Verstappen-gozer los"
Na de uitvalbeurt in Australië eindigde Max Verstappen in Japan
weer waar hij de eerste twee races al finishte: op de eerste plek.
Volgens analist Tom Coronel is er echter geen sprake van een
wake-up call na de race in Melbourne. "De wake-up call was er al
gekomen na alle spanningen binnen het team zelf. Dat merk je nog
steeds wel. Je ziet het aan Max zelf, is hij echt blij? Ik vond het
wel meevallen. Er lopen een aantal zaakjes waar wij niet 100
procent vanaf weten, er is gewoon intern gedoe. En dat is heel
duidelijk af te lezen." Kenner Ruud Dimmers keert nog even terug op
de uitvalbeurt van Verstappen in Australië. "Het was meer de
wake-up call voor Red Bull en ook het bewijs dat ieder klein foutje
keihard wordt afgestraft. Ze hadden een baalweekend daar, het lag
niet zozeer aan Max want hij had eigenlijk alles onder controle. En
dit weekend was het wel letterlijk alle remmen los, het liep vanaf
de eerste training en je zag dat Max met overmacht poleposition zou
pakken. Sergio Perez zat er een keer bij, terwijl de rest op
apegapen lag." "Dat doet wel pijn voor de concurrentie", zo weet
Coronel ook uit eigen ervaring. "Maar dat laat zien dat er by fa r
maar één de snelste is op dit type circuits. Dit is wel het circuit
waar je het verschil kunt maken, vooral in de S's. Daar kwam
Charles Leclerc constant tekort. In de eerste sector kreeg hij
telkens twee tienden aan zijn broek, dat doet gewoon pijn." 'Staat
er nog steeds achter' Perez werd achter Verstappen de nummer twee
in Japan en zo pakte Red Bull voor de derde keer dit jaar een 1-2.
Maar Dimmers is nog niet helemaal overtuigd van Perez. "Eén zwaluw
maakt nog geen zomer", zo zegt de kenner. "Zijn kwalificatie in
Japan was goed, een tiende achter Max is super." Waarop Coronel
vervolgens countert: "Maar hij staat er nog steeds achter." Dan
neemt Dimmers het weer over. "Maar in de race gaat hij er gelijk
weer vanaf in Degner 2, waarna hij later de verklaring heeft dat
hij daar zijn auto beschadigde. Je kunt iedere keer weer zoeken
naar een smoesje, maar hij maakt die fout omdat hij bij Max wil
aanhaken. Volgens mij was Helmut Marko vorig jaar al heel
duidelijk: dat moet je niet doen. Rij je eigen race, staar je niet
blind op hem. Hij is tweede geworden, heeft het maximale gedaan en
nu door naar de volgende race." Daar is Coronel het volledig mee
eens. De analist en autocoureur leest uit de teksten van Christian
Horner na de race dat er 'een politieke oorlog' is bij Red Bull.
"Ik vond de quote van Jos (Verstappen, red.) heel duidelijk op
Instagram: Y ou showed that there is only one the boss . Dat vond
ik een hele duidelijke en dan zie je dat het intern teveel rommelt.
En bij Max merk ik: als je hem een klein beetje tergt, dan komt er
een explosie in die gozer los. En zonder frustratie zorgt hij
ervoor dat het eindresultaat er is. De meeste coureurs zijn zo
gefrustreerd dat ze fouten gaan maken en Max is juist andersom. Die
zorgt er juist voor dat hij nog scherper en sneller is", aldus
Coronel. 7smlDPTDkHE
weer waar hij de eerste twee races al finishte: op de eerste plek.
Volgens analist Tom Coronel is er echter geen sprake van een
wake-up call na de race in Melbourne. "De wake-up call was er al
gekomen na alle spanningen binnen het team zelf. Dat merk je nog
steeds wel. Je ziet het aan Max zelf, is hij echt blij? Ik vond het
wel meevallen. Er lopen een aantal zaakjes waar wij niet 100
procent vanaf weten, er is gewoon intern gedoe. En dat is heel
duidelijk af te lezen." Kenner Ruud Dimmers keert nog even terug op
de uitvalbeurt van Verstappen in Australië. "Het was meer de
wake-up call voor Red Bull en ook het bewijs dat ieder klein foutje
keihard wordt afgestraft. Ze hadden een baalweekend daar, het lag
niet zozeer aan Max want hij had eigenlijk alles onder controle. En
dit weekend was het wel letterlijk alle remmen los, het liep vanaf
de eerste training en je zag dat Max met overmacht poleposition zou
pakken. Sergio Perez zat er een keer bij, terwijl de rest op
apegapen lag." "Dat doet wel pijn voor de concurrentie", zo weet
Coronel ook uit eigen ervaring. "Maar dat laat zien dat er by fa r
maar één de snelste is op dit type circuits. Dit is wel het circuit
waar je het verschil kunt maken, vooral in de S's. Daar kwam
Charles Leclerc constant tekort. In de eerste sector kreeg hij
telkens twee tienden aan zijn broek, dat doet gewoon pijn." 'Staat
er nog steeds achter' Perez werd achter Verstappen de nummer twee
in Japan en zo pakte Red Bull voor de derde keer dit jaar een 1-2.
Maar Dimmers is nog niet helemaal overtuigd van Perez. "Eén zwaluw
maakt nog geen zomer", zo zegt de kenner. "Zijn kwalificatie in
Japan was goed, een tiende achter Max is super." Waarop Coronel
vervolgens countert: "Maar hij staat er nog steeds achter." Dan
neemt Dimmers het weer over. "Maar in de race gaat hij er gelijk
weer vanaf in Degner 2, waarna hij later de verklaring heeft dat
hij daar zijn auto beschadigde. Je kunt iedere keer weer zoeken
naar een smoesje, maar hij maakt die fout omdat hij bij Max wil
aanhaken. Volgens mij was Helmut Marko vorig jaar al heel
duidelijk: dat moet je niet doen. Rij je eigen race, staar je niet
blind op hem. Hij is tweede geworden, heeft het maximale gedaan en
nu door naar de volgende race." Daar is Coronel het volledig mee
eens. De analist en autocoureur leest uit de teksten van Christian
Horner na de race dat er 'een politieke oorlog' is bij Red Bull.
"Ik vond de quote van Jos (Verstappen, red.) heel duidelijk op
Instagram: Y ou showed that there is only one the boss . Dat vond
ik een hele duidelijke en dan zie je dat het intern teveel rommelt.
En bij Max merk ik: als je hem een klein beetje tergt, dan komt er
een explosie in die gozer los. En zonder frustratie zorgt hij
ervoor dat het eindresultaat er is. De meeste coureurs zijn zo
gefrustreerd dat ze fouten gaan maken en Max is juist andersom. Die
zorgt er juist voor dat hij nog scherper en sneller is", aldus
Coronel. 7smlDPTDkHE
