Marko: "Ricciardo hielp Verstappen indirect aan zege in Japan"

Max Verstappen was op zaterdag nog niet vol vertrouwen dat hij en
zijn RB20 qua racepace optimaal zouden presteren in Japan. Toch won
hij relatief eenvoudig de Grand Prix in het land van de rijzende
zon. Helmut Marko spreekt erover in zijn column voor Speedweek na
afloop van de race. "Na het fiasco in Melbourne was Max zeer
gemotiveerd, maar hij was niet echt tevreden met de set-up tijdens
alle trainingen. Zijn kwalificatieronde was ook niet ideaal, maar
het was net genoeg voor poleposition." "Pas in de race waren we
weer helemaal terug. Dat kwam deels door de veranderingen die in de
kwalificatie waren doorgevoerd en deels door de hogere
temperaturen, die traditioneel in het voordeel van Red Bull Racing
zijn", zo legt de adviseur van het team uit. Daarna gaat de
Oostenrijker in op de reden waarom Red Bull niet op haar sterkst
presteerde. "De reden waarom we niet op ons best waren met de
set-up kwam waarschijnlijk door het feit dat we een grote update
meebrachten naar Japan. Omdat de tweede sessie op vrijdag min of
meer in het water viel, omdat de omstandigheden te nat voor de
slicks waren en te droog voor de intermediates, kan zoiets
gebeuren. De weersvoorspelling was eigenlijk goed voor de vrijdag
en regenachtig voor zaterdag, maar in werkelijkheid was het
andersom." Marko vervolgt in zijn column: "Voor Max bleek de
afstelling van de voorvleugel cruciaal, ook vanwege de hogere
temperaturen op zondag. Max wilde meer vleugel, zijn race-engineer
Gianpiero Lambiase wilde minder. Doordat de race even stil lag
(door de rode vlag na de crash tussen Daniel Ricciardo en Alex
Albon, red.), waren we in de gelukkige omstandigheid dat we de
vleugel opnieuw konden afstellen. Indirect kun je zeggen dat
Ricciardo Verstappen heeft geholpen, want vanaf de herstart stonden
alle lichten op groen voor Max", zo sluit de adviseur af.

Top Headlines

Oudere Top Headlines