Komatsu zag scheve verhoudingen bij Haas: "Geen communicatie"
Haas was de afgelopen jaren meerdere keren het lachertje van de
Formule 1. Slechte prestaties, gedoe met verschillende
controversiële sponsoren en een discutabele hoofdrol voor teambaas
Guenther Steiner in de Netflix-serie 'Drive to Survive', zorgden
niet altijd voor een positieve blik richting het Amerikaanse team.
Aan de nieuwe teambaas, Ayao Komatsu, de taak om dat te veranderen.
Na afloop van de wintertest in Bahrein was de Japanner duidelijk.
Haas zou, zeker in het begin van het seizoen, te vinden zijn in de
achterhoede van het Formule 1 veld. Punten scoren? Dat zou al
helemaal uitgesloten zijn. Dat liep allemaal even anders. In
Bahrein kwalificeerde Nico Hülkenberg zich knap als tiende. Het
leverde op zondag uiteindelijk geen punten op, maar de snelheid die
Haas liet zien, gaf vertrouwen. In Saoedi-Arabië en Australië lukte
het wel. In beide races scoorde Haas belangrijke WK-punten,
waardoor de start van het seizoen als veelbelovend bestempeld mag
worden. Voor Komatsu is het een leuke bijkomstigheid, maar of dit
succes te maken heeft met zijn aantreden? Nee, zo ver wil de
Japanner niet gaan. "Ik vind dat ik nog niets heb bereikt. Ik ben
wel enorm dankbaar voor de positieve reacties van iedereen binnen
het team. Toen bekend werd dat ik de nieuwe teambaas zou worden,
heb ik met zoveel mogelijk mensen binnen het team gesproken. Zij
gaven bijna allemaal aan dat ze dit een mooi startpunt vonden",
aldus Komatsu in de podcast Beyond the Grid . Komatsu is geen
onbekende binnen Haas. De Japanner werkt al sinds het debuut van
het Amerikaanse team, in 2016, bij Haas: "Ik ken iedereen binnen
het team en weet hoe er gewerkt wordt. Daardoor kan ik me meer
focussen op de sterktes en hoe we hier op in kunnen spelen. Mijn
achtergrond als engineer helpt me om bepaalde beslissingen te
maken." Onwenselijke situatie Voor Haas zit er dus een grote
transitie aan te komen. Die was ook nodig volgens Komatsu: "Wij
werken met drie fabrieken. Een in het Verenigd Koninkrijk, een in
Italië én het hoofdkwartier in de Verenigde Staten. Vooral tussen
de fabrieken in Italië en het VK was er zo weinig communicatie, dat
we niet als één team werkte. In Italië zit onder andere ons
ontwerpteam - zij zijn praktisch de bouwers van de auto - terwijl
in het Verenigd Koninkrijk ons raceteam is gevestigd. Dus om
efficiënt te werken, zullen die twee goed met elkaar moeten
samenwerken. Dat is dus ook mijn prioriteit nummer één geweest."
"Als je de volledige vrijheid zou hebben, zou je dan op die manier
een team opzetten?", vraagt hij zichzelf hardop af. "Zeker niet,
alleen wij hebben momenteel geen keuze. Het is niet ideaal, maar ik
ben ervan overtuigd dat we het wel kunnen laten werken. Alleen al
dit jaar gaat dit stukken beter", aldus de Japanner. Een van de
veelgehoorde geluiden rondom Haas was jarenlang het feit dat
eigenaar Gene Haas niet tevreden zou zijn over de status van het
F1-team. Komatsu kan dit wel begrijpen: "Gene wil dat de prestaties
omhoog gaan. Hij haat geld verspillen, wat best logisch is. Als ik
terugkijk op de afgelopen twee jaar, denk ik dat we dat geld niet
verstandig hebben gebruikt. We moeten dus efficiënter gaan werken
wat betreft tijd en de kosten. Daar hebben we nu gesprekken over,
hoe we dat gaan doen."
Formule 1. Slechte prestaties, gedoe met verschillende
controversiële sponsoren en een discutabele hoofdrol voor teambaas
Guenther Steiner in de Netflix-serie 'Drive to Survive', zorgden
niet altijd voor een positieve blik richting het Amerikaanse team.
Aan de nieuwe teambaas, Ayao Komatsu, de taak om dat te veranderen.
Na afloop van de wintertest in Bahrein was de Japanner duidelijk.
Haas zou, zeker in het begin van het seizoen, te vinden zijn in de
achterhoede van het Formule 1 veld. Punten scoren? Dat zou al
helemaal uitgesloten zijn. Dat liep allemaal even anders. In
Bahrein kwalificeerde Nico Hülkenberg zich knap als tiende. Het
leverde op zondag uiteindelijk geen punten op, maar de snelheid die
Haas liet zien, gaf vertrouwen. In Saoedi-Arabië en Australië lukte
het wel. In beide races scoorde Haas belangrijke WK-punten,
waardoor de start van het seizoen als veelbelovend bestempeld mag
worden. Voor Komatsu is het een leuke bijkomstigheid, maar of dit
succes te maken heeft met zijn aantreden? Nee, zo ver wil de
Japanner niet gaan. "Ik vind dat ik nog niets heb bereikt. Ik ben
wel enorm dankbaar voor de positieve reacties van iedereen binnen
het team. Toen bekend werd dat ik de nieuwe teambaas zou worden,
heb ik met zoveel mogelijk mensen binnen het team gesproken. Zij
gaven bijna allemaal aan dat ze dit een mooi startpunt vonden",
aldus Komatsu in de podcast Beyond the Grid . Komatsu is geen
onbekende binnen Haas. De Japanner werkt al sinds het debuut van
het Amerikaanse team, in 2016, bij Haas: "Ik ken iedereen binnen
het team en weet hoe er gewerkt wordt. Daardoor kan ik me meer
focussen op de sterktes en hoe we hier op in kunnen spelen. Mijn
achtergrond als engineer helpt me om bepaalde beslissingen te
maken." Onwenselijke situatie Voor Haas zit er dus een grote
transitie aan te komen. Die was ook nodig volgens Komatsu: "Wij
werken met drie fabrieken. Een in het Verenigd Koninkrijk, een in
Italië én het hoofdkwartier in de Verenigde Staten. Vooral tussen
de fabrieken in Italië en het VK was er zo weinig communicatie, dat
we niet als één team werkte. In Italië zit onder andere ons
ontwerpteam - zij zijn praktisch de bouwers van de auto - terwijl
in het Verenigd Koninkrijk ons raceteam is gevestigd. Dus om
efficiënt te werken, zullen die twee goed met elkaar moeten
samenwerken. Dat is dus ook mijn prioriteit nummer één geweest."
"Als je de volledige vrijheid zou hebben, zou je dan op die manier
een team opzetten?", vraagt hij zichzelf hardop af. "Zeker niet,
alleen wij hebben momenteel geen keuze. Het is niet ideaal, maar ik
ben ervan overtuigd dat we het wel kunnen laten werken. Alleen al
dit jaar gaat dit stukken beter", aldus de Japanner. Een van de
veelgehoorde geluiden rondom Haas was jarenlang het feit dat
eigenaar Gene Haas niet tevreden zou zijn over de status van het
F1-team. Komatsu kan dit wel begrijpen: "Gene wil dat de prestaties
omhoog gaan. Hij haat geld verspillen, wat best logisch is. Als ik
terugkijk op de afgelopen twee jaar, denk ik dat we dat geld niet
verstandig hebben gebruikt. We moeten dus efficiënter gaan werken
wat betreft tijd en de kosten. Daar hebben we nu gesprekken over,
hoe we dat gaan doen."
