De werking van Aston Martin's verbeterde vloer onthuld

Aston Martin was het enige team, op Red Bull na, dat afgelopen
weekend uitgebreide upgrades introduceerde tijdens de Grand Prix
van Japan. Bij het team uit Silverstone richtte de inspanningen van
de aerodynamische afdeling zich op een zichtbare evolutie van de
sidepods en het uitstekende deel van de vloer. Naast deze updates
beschikte de AMR24 ook andere micro-aerodynamische updates. De
nieuwe sidepods van de AMR24 hebben een bovenprofiel dat wordt
gekenmerkt door een diepe diagonale uitwaaiering, die onmiskenbaar
lijkt op hetzelfde profiel dat twee jaar geleden voor het eerst te
zien was bij Red Bull op de RB18 en vorig jaar ook op de uiterst
succesvolle RB19. Het doel van deze diepe uitwaaiering is om
downwash te genereren, een neerwaartse afwijking van een deel van
de luchtstroom dat de bovenkant van de sidepods raakt. Op deze
manier probeerden de aerodynamici van Aston Martin de stroming die
door het onderste deel loopt, richting de achteras, te versterken
ten gunste van een grotere aerodynamische belasting. De verbeterde
vloer Aan deze wijziging is een evolutie van de uitstekende rand
van de vloer gekoppeld, zowel in overeenstemming met het
expansieprofiel dat de luchtstroom (die wordt gekanaliseerd door de
verticale richtkleppen aan de onderkant) naar buiten leidt om
effectief een soort pneumatische afdichting te creëren en de
turbulentie weg te houden die wordt gegenereerd door de rotatie van
de voorwielen van de auto. Daarnaast wordt zelfs het achterste deel
van de vloer voor de wielen nu gekenmerkt door een diagonale sleuf
in plaats van de loodrechte snede die in de vorige versie zat. Dit
dient niet alleen om de effectiviteit van de pneumatische
afdichting in dit gebied te vergroten, maar ook om de prestaties
van het achterste deel van de vloer ter hoogte van de hals van de
diffuser te maximaliseren. Het is belangrijk om op te merken dat
Fernando Alonso het nieuwe pakket beslist als positief ervaart,
omdat het zorgt voor een betere balans en voorspelbaarheid van de
reacties van de auto. De AMR24 van de Spanjaard bleek ook
behoorlijk snel en precies in richtingsveranderingen, zoals te zien
was in de eerste sector van het circuit van Suzuka. De indruk die
naar voren kwam over de algehele effectiviteit van het
geïntroduceerde evolutionaire pakket was positief, hoewel de AMR24
op het gebied van prestaties en vooral racetempo nog steeds lijdt
onder enkele zwakke punten, vooral in vergelijking met de McLaren
MCL38 van Lando Norris en Oscar Piastri.

Top Headlines

Oudere Top Headlines