De Williams-schroothoop is Formule 1-onwaardig
Echte Formule 1-fans denken nog weleens terug aan de gloriejaren
van Williams. Titels en overwinningen: Williams heeft het allemaal
bereikt met grote namen als Alain Prost, Nigel Mansell en Damon
Hill. Inderdaad, grote namen uit de jaren '80 en '90. Het verval
van Williams was namelijk ongekend groot. Het team uit Grove zakte
steeds verder weg, met als dieptepunt het jaar 2019. Testdagen
werden gemist en George Russell en Robert Kubica reden hopeloos
achteraan in een hok van een wagen. Het probleem? Financiën.
Williams stond op omvallen, tot het familiebedrijf aan externe
investeerders werd verkocht en er een frisse wind door het team
waaide. De ambities keerden terug, terwijl James Vowles als grote
verlosser werd binnengehaald. De Brit kwam over van Mercedes, begon
in 2023 als teambaas en zorgde er zeker voor dat Williams gedurende
het jaar stappen zette. Vowles gooide het roer om en zag Williams
door de sterk presterende Alex Albon op de zevende plaats in het
constructeurskampioenschap eindigen. Het kon alleen maar beter
gaan, toch? Nou, echt niet, blijkt nu, want het is een zooitje bij
Williams. Dat verhaal begint in 2023, wanneer Vowles en het
management besluiten om letterlijk alles te veranderen en ook een
nieuw concept van de auto willen ontwikkelen. Leuk dat Williams
snel was op de rechte stukken en Albon zo zijn puntjes pakte, er
moet een sterke basis komen, om zo op alle circuits te kunnen
presteren. Theoretisch gaf het team 2023 op om in 2024 een megastap
te zetten met een sterkere bolide. Williams nam immers vrijwel geen
enkele update mee. Wat ze op dat moment nog niet wisten bij
Williams, is dat ze een enorm risico liepen. Je moet wel de
middelen hebben om de veranderingen binnen no time door te voeren.
En dat kan Williams blijkbaar niet, hoe graag ze het ook willen.
Het is ongelofelijk dat een team met de status van Williams zonder
reservechassis naar de eerste races vertrekt en op stratencircuits
als Saoedi-Arabië en Australië moet hopen dat het goed komt. Vowles
zou toch een ongelofelijk sterk team smeden? Dan is vertraging een
slap excuus. Hetzelfde geldt overigens voor Alpine, dat ook zonder
reservechassis naar de eerste races is afgereisd. Sargeant Hebben
Williams en Vowles ergens pech? Natuurlijk, niemand kan voorzien
dat Albon en Sargeant in twee weken tijd drie auto's afschrijven.
Alleen moet je daar als team wel op anticiperen. Het is werkelijk
waar beschamend dat Sargeant, die niets fout had gedaan, de Grand
Prix van Australië vanaf de zijlijn moest bekijken na een crash van
Albon. Al is het misschien nog beschamender dat Sargeant in Japan
meteen crashte en zo het gerepareerde chassis bijna wéér sloopte.
Het is zelfs Formule 1-onwaardig. We hebben het over de crème de la
crème van de autosport, niet over een klein team van tien man. En
dat komt toch op het conto van Vowles terecht. Natuurlijk gaat de
Formule 1 om performance en wil je zo snel mogelijk stappen zetten,
maar het moet wel realistisch zijn. Vowles heeft echt een groot
probleem op dit moment. Leuk dat hij gedetailleerd kan uitleggen
wat er fout is gegaan, maar feit blijft dat Albon en Sargeant in
China met twee gerepareerde bolides rijden, terwijl de updates van
de afgelopen tijd allemaal bij het grofvuil liggen. 2024 lijkt een
ontzettend lang jaar te gaan worden, ook door het gat naar de
topteams en het verspilde geld. Door de budget cap zijn
significante updates nu al bijna niet meer mogelijk. Eigenlijk gaat
het al fout bij het besluit om Sargeant te behouden. Waarom kies je
opnieuw voor een coureur waar je totaal niet op kan vertrouwen? De
Amerikaan presteert al meer dan een jaar ondermaats, stond in
Australië ook al bijna in de muur en vermeed tijdens de Grand Prix
van Japan ternauwernood een tweede crash. Oké, eind vorig jaar ging
het ietsje beter met Sargeant, maar hij heeft nog geen enkele keer
het verschil gemaakt. Dat lukt hem ook niet met een betere auto.
Als je écht ambitieus bent, koos je eind vorig jaar al voor een
andere, betrouwbare coureur. Het is aan Vowles om de scherven bij
elkaar te rapen. Natuurlijk heeft hij, met name vorig jaar, bewezen
dat hij een goede teambaas kan zijn, maar deze situatie heeft hij
wel zelf veroorzaakt. Hij is degene die voor een nieuw concept én
Sargeant kiest en moet nu op de blaren zitten. Beste James, zorg
dat je je onderdelen op orde hebt en neem gewoon afscheid van
Sargeant. In dat geval had je er beter voor gestaan dan nu. Zo ga
je de top nooit bereiken.
van Williams. Titels en overwinningen: Williams heeft het allemaal
bereikt met grote namen als Alain Prost, Nigel Mansell en Damon
Hill. Inderdaad, grote namen uit de jaren '80 en '90. Het verval
van Williams was namelijk ongekend groot. Het team uit Grove zakte
steeds verder weg, met als dieptepunt het jaar 2019. Testdagen
werden gemist en George Russell en Robert Kubica reden hopeloos
achteraan in een hok van een wagen. Het probleem? Financiën.
Williams stond op omvallen, tot het familiebedrijf aan externe
investeerders werd verkocht en er een frisse wind door het team
waaide. De ambities keerden terug, terwijl James Vowles als grote
verlosser werd binnengehaald. De Brit kwam over van Mercedes, begon
in 2023 als teambaas en zorgde er zeker voor dat Williams gedurende
het jaar stappen zette. Vowles gooide het roer om en zag Williams
door de sterk presterende Alex Albon op de zevende plaats in het
constructeurskampioenschap eindigen. Het kon alleen maar beter
gaan, toch? Nou, echt niet, blijkt nu, want het is een zooitje bij
Williams. Dat verhaal begint in 2023, wanneer Vowles en het
management besluiten om letterlijk alles te veranderen en ook een
nieuw concept van de auto willen ontwikkelen. Leuk dat Williams
snel was op de rechte stukken en Albon zo zijn puntjes pakte, er
moet een sterke basis komen, om zo op alle circuits te kunnen
presteren. Theoretisch gaf het team 2023 op om in 2024 een megastap
te zetten met een sterkere bolide. Williams nam immers vrijwel geen
enkele update mee. Wat ze op dat moment nog niet wisten bij
Williams, is dat ze een enorm risico liepen. Je moet wel de
middelen hebben om de veranderingen binnen no time door te voeren.
En dat kan Williams blijkbaar niet, hoe graag ze het ook willen.
Het is ongelofelijk dat een team met de status van Williams zonder
reservechassis naar de eerste races vertrekt en op stratencircuits
als Saoedi-Arabië en Australië moet hopen dat het goed komt. Vowles
zou toch een ongelofelijk sterk team smeden? Dan is vertraging een
slap excuus. Hetzelfde geldt overigens voor Alpine, dat ook zonder
reservechassis naar de eerste races is afgereisd. Sargeant Hebben
Williams en Vowles ergens pech? Natuurlijk, niemand kan voorzien
dat Albon en Sargeant in twee weken tijd drie auto's afschrijven.
Alleen moet je daar als team wel op anticiperen. Het is werkelijk
waar beschamend dat Sargeant, die niets fout had gedaan, de Grand
Prix van Australië vanaf de zijlijn moest bekijken na een crash van
Albon. Al is het misschien nog beschamender dat Sargeant in Japan
meteen crashte en zo het gerepareerde chassis bijna wéér sloopte.
Het is zelfs Formule 1-onwaardig. We hebben het over de crème de la
crème van de autosport, niet over een klein team van tien man. En
dat komt toch op het conto van Vowles terecht. Natuurlijk gaat de
Formule 1 om performance en wil je zo snel mogelijk stappen zetten,
maar het moet wel realistisch zijn. Vowles heeft echt een groot
probleem op dit moment. Leuk dat hij gedetailleerd kan uitleggen
wat er fout is gegaan, maar feit blijft dat Albon en Sargeant in
China met twee gerepareerde bolides rijden, terwijl de updates van
de afgelopen tijd allemaal bij het grofvuil liggen. 2024 lijkt een
ontzettend lang jaar te gaan worden, ook door het gat naar de
topteams en het verspilde geld. Door de budget cap zijn
significante updates nu al bijna niet meer mogelijk. Eigenlijk gaat
het al fout bij het besluit om Sargeant te behouden. Waarom kies je
opnieuw voor een coureur waar je totaal niet op kan vertrouwen? De
Amerikaan presteert al meer dan een jaar ondermaats, stond in
Australië ook al bijna in de muur en vermeed tijdens de Grand Prix
van Japan ternauwernood een tweede crash. Oké, eind vorig jaar ging
het ietsje beter met Sargeant, maar hij heeft nog geen enkele keer
het verschil gemaakt. Dat lukt hem ook niet met een betere auto.
Als je écht ambitieus bent, koos je eind vorig jaar al voor een
andere, betrouwbare coureur. Het is aan Vowles om de scherven bij
elkaar te rapen. Natuurlijk heeft hij, met name vorig jaar, bewezen
dat hij een goede teambaas kan zijn, maar deze situatie heeft hij
wel zelf veroorzaakt. Hij is degene die voor een nieuw concept én
Sargeant kiest en moet nu op de blaren zitten. Beste James, zorg
dat je je onderdelen op orde hebt en neem gewoon afscheid van
Sargeant. In dat geval had je er beter voor gestaan dan nu. Zo ga
je de top nooit bereiken.
