F1-circuit ziet 'Super Bowl of Motorsport' dichterbij komen: "MotoGP en F1 gaan samen"
Tijdens de Grand Prix van Amerika in 2022 spraken we met Bobby
Epstein, eigenaar van het COTA-circuit over de mogelijkheid van een
MotoGP- en F1-race-combinatie. Het COTA-circuit verwelkomt beide
raceklassen ieder jaar en vanuit die ervaring gooide Epstein een
balletje op om de twee raceklassen met elkaar te verbinden. Een
idee dat in de komende jaren zomaar uit kan gaan komen. Tijd voor
een gesprek dus met Epstein. "Het is voor de MotoGP geweldig nieuws
dat de commerciële aandelen van de sport in handen komen van
Liberty Media. Merken willen namelijk graag verbonden zijn met de
Formule 1, daar betalen ze veel geld voor. Ze zien namelijk hoeveel
exposure ze dat geeft en dus is het toegenomen bereik dat de MotoGP
door Liberty Media zal gaan krijgen, een positieve stap voor de
MotoGP", antwoordt Epstein in een exclusief interview met deze
website, nadat we hem vroegen naar de overname van de MotoGP door
Liberty Media. "In de toekomst zou het dan ook kunnen gebeuren dat
we een gecombineerd weekend gaan krijgen, waarin we zowel de MotoGP
als de Formule 1 op hetzelfde circuit in hetzelfde weekend in actie
zullen zien komen. Voor nu is dat nog te vroeg en kijk ik meer naar
andere motorrace klassen, die in het voorprogramma van de Formule 1
zouden kunnen racen. Het is namelijk een fantastische show om de
auto's en motoren in hetzelfde weekend te zien racen. Eerst zullen
we dan ook een demo of andere motorrace-klasse moeten laten rijden
in het voorprogramma van de Formule 1, puur om het concept van de
twee verschillende raceklassen uit te proberen", denkt Epstein
voorzichtig vooruit richting de mogelijke combinatie van de F1 en
de MotoGP in de toekomst. "Het is zeker iets waar de Amerikaanse
fan naar uit zal kijken. Logistiek gezien denk ik dat het ook
mogelijk is om de Formule 1 uiteindelijk met de MotoGP te
combineren, al zul je het F1-weekend dan wel flink moeten
aanpassen. Wij hebben twee paddocks dus het is zeker mogelijk wat
dat betreft en het zal ook spectaculair zijn, maar zoals gezegd zul
je het eerst het moeten uitproberen met kleinere
motorrace-klassen", aldus Epstein die zich geen zorgen maakt wat
betreft de veiligheidseisen wat betreft de twee verschillende
raceklassen. "De veiligheidseisen van een MotoGP-circuit zijn veel
veeleisender dan die van een F1-circuit. Daarom denk ik dat de F1
in actie zou kunnen komen op een circuit dat is opgebouwd voor een
MotoGP-race. Ook op dat vlak voorzie ik dus geen problemen. Het kan
zeker gebeuren, als je de andere supportklassen daar wel voor de
gelegenheid voor aan de kant schuift." "De verschillende marshalls
zullen wat uitwisseling moetn hebben met elkaar en de FIA en de FIM
zullen afspraken met elkaar moeten maken. Ik denk dat dat goed zou
moeten komen, omdat de twee sporten ook veel respect voor elkaar
hebben. Die overlap draagt juist ook zeker bij aan de mogelijkheid
om het in één weekend te organiseren. Coureurs, fans en iedereen
die erbij betrokken is, zouden het ook geweldig vinden om zo’n
evenement te zien denk ik." Mocht COTA hét circuit worden waar in
de toekomst een mogelijke 'Super Bowl' zal plaatsvinden, betekent
dat wellicht wel dat men in plaats van twee, nog maar één evenement
in de respectievelijke koningsklassen per jaar kan organiseren. Is
Epstein dan niet bang om commercieel veel mis te lopen? "Ja
natuurlijk is het voor ons nu perfect. We organiseren de MotoGP
race in de lente en de F1-race in de herfst. Dat bevalt ons
uitstekend en dat willen we graag zo houden, maar van de andere
kant staat de fan op één bij ons. Als de fan voorkeur zou geven aan
een gecombineerd evenement van de twee klassen en het zou mogelijk
zijn, dan zouden we dit zeker willen organiseren", waarmee de
Amerikaan nogmaals verduidelijkt dat hij open staat voor het idee.
"Het is voor nu nog iets dat ver weg lijkt, maar ik sta zeker open
voor het idee. Daarnaast kan het evenement ook op Silverstone
worden georganiseerd bijvoorbeeld. Dan doen zij dat het ene jaar en
wij het andere jaar." "We zouden het als een speciaal evenement
kunnen organiseren. Als een one-off evenement gedurende het jaar.
Dan zou het in mijn ogen kunnen, als het echt een evenement op zich
zelf is. Je zou dan ook de sponsoren goed digitaal in beeld kunnen
brengen, zodat je alle sponsorafspraken ook kunt respecteren.
Wanneer je dat ook kunt waarborgen, dan denk ik dat je alle
factoren onder controle hebt om het evenement in de toekomst te
organiseren", aldus de optimistische gestemde Epstein. Het kan dus
nog even gaan duren voordat we een Super Bowl van de motorsport te
zien krijgen, maar op korte termijn kunnen we zomaar motoren als
een supportklasse zien gedurende een Amerikaans F1-weekend. Vanuit
die opzet, lijkt het nog maar een kleine stap te zijn richting een
combinatie weekend tussen de twee koningsklassen van de motor- en
autosport!
Epstein, eigenaar van het COTA-circuit over de mogelijkheid van een
MotoGP- en F1-race-combinatie. Het COTA-circuit verwelkomt beide
raceklassen ieder jaar en vanuit die ervaring gooide Epstein een
balletje op om de twee raceklassen met elkaar te verbinden. Een
idee dat in de komende jaren zomaar uit kan gaan komen. Tijd voor
een gesprek dus met Epstein. "Het is voor de MotoGP geweldig nieuws
dat de commerciële aandelen van de sport in handen komen van
Liberty Media. Merken willen namelijk graag verbonden zijn met de
Formule 1, daar betalen ze veel geld voor. Ze zien namelijk hoeveel
exposure ze dat geeft en dus is het toegenomen bereik dat de MotoGP
door Liberty Media zal gaan krijgen, een positieve stap voor de
MotoGP", antwoordt Epstein in een exclusief interview met deze
website, nadat we hem vroegen naar de overname van de MotoGP door
Liberty Media. "In de toekomst zou het dan ook kunnen gebeuren dat
we een gecombineerd weekend gaan krijgen, waarin we zowel de MotoGP
als de Formule 1 op hetzelfde circuit in hetzelfde weekend in actie
zullen zien komen. Voor nu is dat nog te vroeg en kijk ik meer naar
andere motorrace klassen, die in het voorprogramma van de Formule 1
zouden kunnen racen. Het is namelijk een fantastische show om de
auto's en motoren in hetzelfde weekend te zien racen. Eerst zullen
we dan ook een demo of andere motorrace-klasse moeten laten rijden
in het voorprogramma van de Formule 1, puur om het concept van de
twee verschillende raceklassen uit te proberen", denkt Epstein
voorzichtig vooruit richting de mogelijke combinatie van de F1 en
de MotoGP in de toekomst. "Het is zeker iets waar de Amerikaanse
fan naar uit zal kijken. Logistiek gezien denk ik dat het ook
mogelijk is om de Formule 1 uiteindelijk met de MotoGP te
combineren, al zul je het F1-weekend dan wel flink moeten
aanpassen. Wij hebben twee paddocks dus het is zeker mogelijk wat
dat betreft en het zal ook spectaculair zijn, maar zoals gezegd zul
je het eerst het moeten uitproberen met kleinere
motorrace-klassen", aldus Epstein die zich geen zorgen maakt wat
betreft de veiligheidseisen wat betreft de twee verschillende
raceklassen. "De veiligheidseisen van een MotoGP-circuit zijn veel
veeleisender dan die van een F1-circuit. Daarom denk ik dat de F1
in actie zou kunnen komen op een circuit dat is opgebouwd voor een
MotoGP-race. Ook op dat vlak voorzie ik dus geen problemen. Het kan
zeker gebeuren, als je de andere supportklassen daar wel voor de
gelegenheid voor aan de kant schuift." "De verschillende marshalls
zullen wat uitwisseling moetn hebben met elkaar en de FIA en de FIM
zullen afspraken met elkaar moeten maken. Ik denk dat dat goed zou
moeten komen, omdat de twee sporten ook veel respect voor elkaar
hebben. Die overlap draagt juist ook zeker bij aan de mogelijkheid
om het in één weekend te organiseren. Coureurs, fans en iedereen
die erbij betrokken is, zouden het ook geweldig vinden om zo’n
evenement te zien denk ik." Mocht COTA hét circuit worden waar in
de toekomst een mogelijke 'Super Bowl' zal plaatsvinden, betekent
dat wellicht wel dat men in plaats van twee, nog maar één evenement
in de respectievelijke koningsklassen per jaar kan organiseren. Is
Epstein dan niet bang om commercieel veel mis te lopen? "Ja
natuurlijk is het voor ons nu perfect. We organiseren de MotoGP
race in de lente en de F1-race in de herfst. Dat bevalt ons
uitstekend en dat willen we graag zo houden, maar van de andere
kant staat de fan op één bij ons. Als de fan voorkeur zou geven aan
een gecombineerd evenement van de twee klassen en het zou mogelijk
zijn, dan zouden we dit zeker willen organiseren", waarmee de
Amerikaan nogmaals verduidelijkt dat hij open staat voor het idee.
"Het is voor nu nog iets dat ver weg lijkt, maar ik sta zeker open
voor het idee. Daarnaast kan het evenement ook op Silverstone
worden georganiseerd bijvoorbeeld. Dan doen zij dat het ene jaar en
wij het andere jaar." "We zouden het als een speciaal evenement
kunnen organiseren. Als een one-off evenement gedurende het jaar.
Dan zou het in mijn ogen kunnen, als het echt een evenement op zich
zelf is. Je zou dan ook de sponsoren goed digitaal in beeld kunnen
brengen, zodat je alle sponsorafspraken ook kunt respecteren.
Wanneer je dat ook kunt waarborgen, dan denk ik dat je alle
factoren onder controle hebt om het evenement in de toekomst te
organiseren", aldus de optimistische gestemde Epstein. Het kan dus
nog even gaan duren voordat we een Super Bowl van de motorsport te
zien krijgen, maar op korte termijn kunnen we zomaar motoren als
een supportklasse zien gedurende een Amerikaans F1-weekend. Vanuit
die opzet, lijkt het nog maar een kleine stap te zijn richting een
combinatie weekend tussen de twee koningsklassen van de motor- en
autosport!
