Cynische Verstappen hekelt sprintrace in China: "Héél slim om dat te doen"
De Grand Prix van China wordt voor het eerst sinds 2019 weer
verreden. Maar er is ook besloten om daar gelijk de eerste
sprintrace van het jaar te verrijden, met als gevolg dat er maar
één vrije training is voor de teams. En dat terwijl er dus een hoop
onbekende factoren zijn voor de constructeurs in de koningsklasse
van de autosport. Max Verstappen spreekt zich duidelijk uit over de
beslissing. "Het is héél slim om dat te doen", zo zegt de
Nederlander met een sarcastische ondertoon. "Ik denk niet dat het
geweldig is. Want als je een tijdje niet op een bepaald circuit
bent geweest, dan denk ik dat je nooit weet wat je daar gaat
meemaken. Het zou dus beter zijn geweest om daar een normaal
raceweekend te hebben." "Maar van de andere kant zorgt het er
waarschijnlijk voor dat het wat pittiger wordt en dat zien ze
misschien graag. Vanuit het rijdersperspectief en vanuit de kant
van de performance denk ik niet dat het het slimste is om te doen.
Maar we zullen zien wat we er krijgen. Ik heb er altijd graag
gereden, hopelijk kunnen we zo goed mogelijk van start gaan en ik
hoop dat we niet te veel dingen aan de auto hoeven te finetunen",
zo is de mening van de drievoudig wereldkampioen. Istanbul 2.0?
Zijn teamgenoot Sergio Perez richt zich dan weer op hele andere
problemen die we eerder dit seizoen in Bahrein al zagen. "Ik hoop
alleen dat er geen problemen zijn met bijvoorbeeld de afvoerputten.
Ik denk dat de sprintrace voor de show waarschijnlijk goed is. Maar
ik denk dat de voorbereiding heel moeilijk gaat worden, want ik heb
daar bijvoorbeeld nog nooit geracet met Red Bull, dus we moeten
heel wat dingen doen in één vrije training." Ferrari-man Carlos
Sainz prijst in eerste instantie het Shanghai International
Circuit. "Ik denk dat het een geweldig circuit is en voor iedereen
een van de favorieten. Het is een geweldige baan om op te racen en
het biedt goede inhaalmogelijkheden. Het is dus zinvol om daar een
sprintrace te hebben", zo vertelt de Spanjaard. "Maar ik denk dat
het geen goede keuze is om na vier of vijf jaar afwezigheid in
China voor een sprintrace te kiezen. In een briefing met de FIA en
Formule 1 hebben we gezegd dat we met dit soort auto's naar een
circuit worden gestuurd met maar één uur trainingstijd en dat we
daarna meteen doorgaan naar een kwalificatie." "We hebben ook
gehoord dat er een nieuw wegdek is aangelegd, dus Istanbul 2.0 is
misschien wel mogelijk, al hoop ik van niet", zo doelt hij op het
nieuwe asfalt dat werd aangelegd op Istanbul Park voor de race in
2020. Die race liep uit op een fiasco omdat de grip ver te zoeken
was. "Het laat gewoon de onzekerheid zien. Misschien is het voor
jullie thuis spannend, maar voor de engineers en coureurs is het
iets dat we naar mijn mening niet moeten riskeren. Daarom moeten we
een normaal weekend hebben."
verreden. Maar er is ook besloten om daar gelijk de eerste
sprintrace van het jaar te verrijden, met als gevolg dat er maar
één vrije training is voor de teams. En dat terwijl er dus een hoop
onbekende factoren zijn voor de constructeurs in de koningsklasse
van de autosport. Max Verstappen spreekt zich duidelijk uit over de
beslissing. "Het is héél slim om dat te doen", zo zegt de
Nederlander met een sarcastische ondertoon. "Ik denk niet dat het
geweldig is. Want als je een tijdje niet op een bepaald circuit
bent geweest, dan denk ik dat je nooit weet wat je daar gaat
meemaken. Het zou dus beter zijn geweest om daar een normaal
raceweekend te hebben." "Maar van de andere kant zorgt het er
waarschijnlijk voor dat het wat pittiger wordt en dat zien ze
misschien graag. Vanuit het rijdersperspectief en vanuit de kant
van de performance denk ik niet dat het het slimste is om te doen.
Maar we zullen zien wat we er krijgen. Ik heb er altijd graag
gereden, hopelijk kunnen we zo goed mogelijk van start gaan en ik
hoop dat we niet te veel dingen aan de auto hoeven te finetunen",
zo is de mening van de drievoudig wereldkampioen. Istanbul 2.0?
Zijn teamgenoot Sergio Perez richt zich dan weer op hele andere
problemen die we eerder dit seizoen in Bahrein al zagen. "Ik hoop
alleen dat er geen problemen zijn met bijvoorbeeld de afvoerputten.
Ik denk dat de sprintrace voor de show waarschijnlijk goed is. Maar
ik denk dat de voorbereiding heel moeilijk gaat worden, want ik heb
daar bijvoorbeeld nog nooit geracet met Red Bull, dus we moeten
heel wat dingen doen in één vrije training." Ferrari-man Carlos
Sainz prijst in eerste instantie het Shanghai International
Circuit. "Ik denk dat het een geweldig circuit is en voor iedereen
een van de favorieten. Het is een geweldige baan om op te racen en
het biedt goede inhaalmogelijkheden. Het is dus zinvol om daar een
sprintrace te hebben", zo vertelt de Spanjaard. "Maar ik denk dat
het geen goede keuze is om na vier of vijf jaar afwezigheid in
China voor een sprintrace te kiezen. In een briefing met de FIA en
Formule 1 hebben we gezegd dat we met dit soort auto's naar een
circuit worden gestuurd met maar één uur trainingstijd en dat we
daarna meteen doorgaan naar een kwalificatie." "We hebben ook
gehoord dat er een nieuw wegdek is aangelegd, dus Istanbul 2.0 is
misschien wel mogelijk, al hoop ik van niet", zo doelt hij op het
nieuwe asfalt dat werd aangelegd op Istanbul Park voor de race in
2020. Die race liep uit op een fiasco omdat de grip ver te zoeken
was. "Het laat gewoon de onzekerheid zien. Misschien is het voor
jullie thuis spannend, maar voor de engineers en coureurs is het
iets dat we naar mijn mening niet moeten riskeren. Daarom moeten we
een normaal weekend hebben."
