Waarom Sainz Audi wellicht links moet laten liggen
Het was de grootste transfer in jaren. Lewis Hamilton verkast in
2025 naar Ferrari en trekt na elf jaar de deur achter zich dicht
bij Mercedes. Het grootste slachtoffer werd Carlos Sainz, die te
horen kreeg dat hij naar een nieuwe werkgever mocht gaan zoeken.
Tot nu toe lijdt hij daar echter niet onder. De Spanjaard presteert
geweldig, won de Grand Prix van Australië en maakt op die manier
reclame voor zichzelf. Toch is het een lastige puzzel. Waar ga je
naartoe in de piek van je carrière? Audi lijkt een serieuze optie
te zijn. De familie Sainz heeft al banden met het Duitse automerk,
want Carlos Sainz sr., de vader van de Formule 1-coureur, won begin
dit jaar nog de Dakar Rally in een hybride Audi. Sainz sr. gaf ook
al aan dat Audi in alle raceklassen succesvol is en daarom
interessant kan zijn voor zijn zoon. Tel daar de interesse van CEO
Andreas Seidl bij op en je ziet de overstap al bijna gebeuren.
Volgens de laatste geruchten zou Seidl overigens niet ellenlang
meer op Sainz willen wachten. De coureur zou een ultimatum
ontvangen hebben: teken een contract voor eind april of we gaan
verder schakelen. Toch zou het geen overbodige luxe zijn als Sainz
eens goed nadenkt over een eventuele Audi-overstap. Dit seizoen
gaat dat team nog door het leven als Stake F1 en de resultaten zijn
niet fantastisch. Valtteri Bottas en Guanyu Zhou, de huidige
coureurs, bungelen achteraan het middenveld en hebben nog geen
punten gescoord, vooral omdat de pitstops constant fout gaan. Een
pitstop van vijftien seconden is bijna gemeengoed geworden. Wil
Sainz daar echt naartoe? Stap terug Uiteraard gaat het niet alleen
om de pitstops en de snelheid, maar ook om de ambities van Sainz.
Zoals gezegd bevindt hij zich in de piek van zijn carrière,
waardoor je het liefst meteen je kansen grijpt. De 29-jarige Sainz
heeft het wel gezien in het middenveld en wil nu echt gaan scoren.
Dat gaat in ieder geval in 2025 niet gebeuren wanneer hij naar
Stake F1 zou overstappen. Je weet op voorhand dat het een stap
terug is en je weer om schamele puntjes moet vechten. Het team
richt alle pijlen op 2026 en dat kan mentaal zwaar zijn, zeker
omdat Sainz nu vaak om podiumplaatsen en in het beste geval
overwinningen vecht bij Ferrari. Daar komt bij dat Sainz een enorme
gok zou wagen door zich langdurig aan Audi te committeren. Het team
is zeer ambitieus, maar het verleden heeft uitgewezen dat een
toetreding tot de Formule 1 vrij pittig is. Een goed voorbeeld is
Alpine, dat in 2016 als Renault terugkeerde, veel geld investeerde
en nu achteraan het veld bungelt met een rommelende organisatie.
Een garantie op succes is de toetreding dus niet, al lijkt Audi wel
een goed en realistisch plan te hebben. Maar stel dat Audi in 2026
en 2027 in de achterhoede bivakkeert, dan is Sainz misschien over
zijn piek heen en is het de vraag of hij nog een nieuwe kans bij
een topteam krijgt. Een verkeerde keuze kan ontzettend veel
gevolgen hebben en wil je een mogelijk unieke kans bij Red Bull,
Mercedes of Aston Martin laten glippen als zij naar je diensten
hengelen? Je lijkt bij die teams meer zekerheid te hebben. Tot nu
toe is het ook nog helemaal niet duidelijk hoe Audi ervoor staat.
Vergeet niet dat er recent veel geruchten over het fabrieksteam
waren. Audi zou de stekker uit het project willen trekken, al wist
RacingNews365 te melden dat dat niet het geval was. Het Duitse merk
nam uiteindelijk ook 100% van de Sauber-aandelen over. Onrust is
echter nooit goed, dus het is op dit moment niet helemaal duidelijk
hoe de ontwikkeling van de 2026-motor vordert. Wat gaat er
gebeuren? Al met al lijkt het niet meer lang te duren voor Sainz
iets over zijn toekomst gaat mededelen. De Spanjaard gaf al aan dat
hij snel duidelijkheid wil hebben, dus de tijd om na te denken
loopt op zijn einde. Sainz weet dat Mercedes langer gaat wachten,
mede door de situatie rond Max Verstappen en Red Bull, waar Sainz
op zijn beurt ook met interesse naar kijkt. Hij lijkt niet de
topkandidaat te zijn bij het team uit Milton Keynes, maar dat kan
natuurlijk snel veranderen als Verstappen toch zou vertrekken en zo
voor een schokgolf zorgt. Misschien is Aston Martin ook wel een
optie voor Sainz, maar dat hangt weer af van de keuze die Fernando
Alonso gaat maken. Blijft de landgenoot van Sainz, gaat hij naar
een ander team of stopt hij? Zeker in het laatste geval kan Sainz
toch eens aankloppen bij het team dat vanaf 2026 ook met Honda in
zee gaat. Iedereen heeft gezien waar dat toe kan leiden. Verstappen
werd immers drie keer op rij wereldkampioen. En zo staat Sainz op
een zeer belangrijk kruispunt. Ga je voor een kans bij een
gerenommeerd Formule 1-team of gok je op Audi? Eén ding is zeker:
als het Audi en Sainz samen lukt om te presteren en misschien zelfs
wereldkampioen te worden, kan hij zijn leven lang pronken met een
geweldige keuze. Dat is alleen lang niet zeker...
2025 naar Ferrari en trekt na elf jaar de deur achter zich dicht
bij Mercedes. Het grootste slachtoffer werd Carlos Sainz, die te
horen kreeg dat hij naar een nieuwe werkgever mocht gaan zoeken.
Tot nu toe lijdt hij daar echter niet onder. De Spanjaard presteert
geweldig, won de Grand Prix van Australië en maakt op die manier
reclame voor zichzelf. Toch is het een lastige puzzel. Waar ga je
naartoe in de piek van je carrière? Audi lijkt een serieuze optie
te zijn. De familie Sainz heeft al banden met het Duitse automerk,
want Carlos Sainz sr., de vader van de Formule 1-coureur, won begin
dit jaar nog de Dakar Rally in een hybride Audi. Sainz sr. gaf ook
al aan dat Audi in alle raceklassen succesvol is en daarom
interessant kan zijn voor zijn zoon. Tel daar de interesse van CEO
Andreas Seidl bij op en je ziet de overstap al bijna gebeuren.
Volgens de laatste geruchten zou Seidl overigens niet ellenlang
meer op Sainz willen wachten. De coureur zou een ultimatum
ontvangen hebben: teken een contract voor eind april of we gaan
verder schakelen. Toch zou het geen overbodige luxe zijn als Sainz
eens goed nadenkt over een eventuele Audi-overstap. Dit seizoen
gaat dat team nog door het leven als Stake F1 en de resultaten zijn
niet fantastisch. Valtteri Bottas en Guanyu Zhou, de huidige
coureurs, bungelen achteraan het middenveld en hebben nog geen
punten gescoord, vooral omdat de pitstops constant fout gaan. Een
pitstop van vijftien seconden is bijna gemeengoed geworden. Wil
Sainz daar echt naartoe? Stap terug Uiteraard gaat het niet alleen
om de pitstops en de snelheid, maar ook om de ambities van Sainz.
Zoals gezegd bevindt hij zich in de piek van zijn carrière,
waardoor je het liefst meteen je kansen grijpt. De 29-jarige Sainz
heeft het wel gezien in het middenveld en wil nu echt gaan scoren.
Dat gaat in ieder geval in 2025 niet gebeuren wanneer hij naar
Stake F1 zou overstappen. Je weet op voorhand dat het een stap
terug is en je weer om schamele puntjes moet vechten. Het team
richt alle pijlen op 2026 en dat kan mentaal zwaar zijn, zeker
omdat Sainz nu vaak om podiumplaatsen en in het beste geval
overwinningen vecht bij Ferrari. Daar komt bij dat Sainz een enorme
gok zou wagen door zich langdurig aan Audi te committeren. Het team
is zeer ambitieus, maar het verleden heeft uitgewezen dat een
toetreding tot de Formule 1 vrij pittig is. Een goed voorbeeld is
Alpine, dat in 2016 als Renault terugkeerde, veel geld investeerde
en nu achteraan het veld bungelt met een rommelende organisatie.
Een garantie op succes is de toetreding dus niet, al lijkt Audi wel
een goed en realistisch plan te hebben. Maar stel dat Audi in 2026
en 2027 in de achterhoede bivakkeert, dan is Sainz misschien over
zijn piek heen en is het de vraag of hij nog een nieuwe kans bij
een topteam krijgt. Een verkeerde keuze kan ontzettend veel
gevolgen hebben en wil je een mogelijk unieke kans bij Red Bull,
Mercedes of Aston Martin laten glippen als zij naar je diensten
hengelen? Je lijkt bij die teams meer zekerheid te hebben. Tot nu
toe is het ook nog helemaal niet duidelijk hoe Audi ervoor staat.
Vergeet niet dat er recent veel geruchten over het fabrieksteam
waren. Audi zou de stekker uit het project willen trekken, al wist
RacingNews365 te melden dat dat niet het geval was. Het Duitse merk
nam uiteindelijk ook 100% van de Sauber-aandelen over. Onrust is
echter nooit goed, dus het is op dit moment niet helemaal duidelijk
hoe de ontwikkeling van de 2026-motor vordert. Wat gaat er
gebeuren? Al met al lijkt het niet meer lang te duren voor Sainz
iets over zijn toekomst gaat mededelen. De Spanjaard gaf al aan dat
hij snel duidelijkheid wil hebben, dus de tijd om na te denken
loopt op zijn einde. Sainz weet dat Mercedes langer gaat wachten,
mede door de situatie rond Max Verstappen en Red Bull, waar Sainz
op zijn beurt ook met interesse naar kijkt. Hij lijkt niet de
topkandidaat te zijn bij het team uit Milton Keynes, maar dat kan
natuurlijk snel veranderen als Verstappen toch zou vertrekken en zo
voor een schokgolf zorgt. Misschien is Aston Martin ook wel een
optie voor Sainz, maar dat hangt weer af van de keuze die Fernando
Alonso gaat maken. Blijft de landgenoot van Sainz, gaat hij naar
een ander team of stopt hij? Zeker in het laatste geval kan Sainz
toch eens aankloppen bij het team dat vanaf 2026 ook met Honda in
zee gaat. Iedereen heeft gezien waar dat toe kan leiden. Verstappen
werd immers drie keer op rij wereldkampioen. En zo staat Sainz op
een zeer belangrijk kruispunt. Ga je voor een kans bij een
gerenommeerd Formule 1-team of gok je op Audi? Eén ding is zeker:
als het Audi en Sainz samen lukt om te presteren en misschien zelfs
wereldkampioen te worden, kan hij zijn leven lang pronken met een
geweldige keuze. Dat is alleen lang niet zeker...
