Mercedes onthult Hamilton-probleem in Japan
Met een zevende en een negende plek vertrok Mercedes teleurgesteld
uit Japan. Dat het team, net als vorig jaar, de nodige problemen
kent, is inmiddels wel weer duidelijk. Maar echt zicht op
verbetering is er nog altijd niet, zo bleek ook maar weer in Japan.
Lewis Hamilton liep wat schade op aan de zijkant van zijn
voorvleugel en dat had invloed op zijn prestatie gedurende de race,
onthult technisch directeur Andre Shovlin nu. "Er ging wat
downforce verloren waardoor de wagen wat meer onderstuur had. De
baan was ook nog eens enorm heet, waardoor we op de grid ook nog
eens de voorvleugel veranderden. Maar dat (de schade red.) gaf
problemen tijdens zijn eerste stint." Pas tijdens de pitstop kon
hier wat aan gedaan worden. "We pasten de vleugel niet aan, maar
konden wel wat op de zijkant terugzetten. Hierdoor kon de vleugel
wat meer belast worden en dat zorgde ervoor dat de wagen beter te
besturen was. Al met al verloren we niet al te veel rondetijd, maar
het voegde zich wel bij de problemen die we toch al hadden." Want
dit was niet het enige probleem dat Mercedes in Japan moest zien op
te lossen. "Het grotere plaatje waar we naar keken was om te
proberen de auto een beetje voorspelbaarder te maken gedurende het
weekend. We ontdekten dat we hem wel in de juiste set-up kregen,
maar zodra de wind en de baantemperatuur veranderen, gaat het mis.
Dat leidde tot de slechte prestaties in de race en in de
kwalificatie." Shovlin ziet ook dat de start van het seizoen bij
Mercedes, wederom, niet goed is. "We staan op dit moment niet waar
we moeten staan. Dat weten we en we weten ook dat we nog veel werk
moeten verzetten. Maar in Japan konden we toch makkelijker met de
auto werken gedurende het weekend. De balans was consistenter, maar
er zijn problemen die we snel moeten oplossen." Daarvoor heeft het
team nog een week de tijd, alvorens de volgende race op het
programma staat: de GP van China. "Dat wordt een flinke uitdaging.
Niet alleen zijn we daar een tijd niet geweest, maar het is ook
direct een sprintrace met meteen het nieuwe format van twee parc
fermés. We kijken naar de data uit het verleden, maar we zijn nog
niet in China geweest met deze generatie auto's. De banden en
aerodynamica zijn heel anders. Er is veel werk te doen en het
meeste wordt gedaan in de simulator. We hebben slechts een uur
vrije training, voordat direct de kwalificatie begint. Het wordt
een grote uitdaging."
uit Japan. Dat het team, net als vorig jaar, de nodige problemen
kent, is inmiddels wel weer duidelijk. Maar echt zicht op
verbetering is er nog altijd niet, zo bleek ook maar weer in Japan.
Lewis Hamilton liep wat schade op aan de zijkant van zijn
voorvleugel en dat had invloed op zijn prestatie gedurende de race,
onthult technisch directeur Andre Shovlin nu. "Er ging wat
downforce verloren waardoor de wagen wat meer onderstuur had. De
baan was ook nog eens enorm heet, waardoor we op de grid ook nog
eens de voorvleugel veranderden. Maar dat (de schade red.) gaf
problemen tijdens zijn eerste stint." Pas tijdens de pitstop kon
hier wat aan gedaan worden. "We pasten de vleugel niet aan, maar
konden wel wat op de zijkant terugzetten. Hierdoor kon de vleugel
wat meer belast worden en dat zorgde ervoor dat de wagen beter te
besturen was. Al met al verloren we niet al te veel rondetijd, maar
het voegde zich wel bij de problemen die we toch al hadden." Want
dit was niet het enige probleem dat Mercedes in Japan moest zien op
te lossen. "Het grotere plaatje waar we naar keken was om te
proberen de auto een beetje voorspelbaarder te maken gedurende het
weekend. We ontdekten dat we hem wel in de juiste set-up kregen,
maar zodra de wind en de baantemperatuur veranderen, gaat het mis.
Dat leidde tot de slechte prestaties in de race en in de
kwalificatie." Shovlin ziet ook dat de start van het seizoen bij
Mercedes, wederom, niet goed is. "We staan op dit moment niet waar
we moeten staan. Dat weten we en we weten ook dat we nog veel werk
moeten verzetten. Maar in Japan konden we toch makkelijker met de
auto werken gedurende het weekend. De balans was consistenter, maar
er zijn problemen die we snel moeten oplossen." Daarvoor heeft het
team nog een week de tijd, alvorens de volgende race op het
programma staat: de GP van China. "Dat wordt een flinke uitdaging.
Niet alleen zijn we daar een tijd niet geweest, maar het is ook
direct een sprintrace met meteen het nieuwe format van twee parc
fermés. We kijken naar de data uit het verleden, maar we zijn nog
niet in China geweest met deze generatie auto's. De banden en
aerodynamica zijn heel anders. Er is veel werk te doen en het
meeste wordt gedaan in de simulator. We hebben slechts een uur
vrije training, voordat direct de kwalificatie begint. Het wordt
een grote uitdaging."
